About some limitations in researching the human being. Theological perspective
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.3357Słowa kluczowe:
human person, personalism, determinism, mysteryAbstrakt
Pojęcie osoby przeszło wiele zmian w historii myśli ludzkiej. W tradycji klasycznej osoba jest uważana za substancję. W oświeceniu John Locke przedstawił pogląd, że egzystencja społeczna i świadomość są najważniejszymi właściwościami osoby, co spowodowało możliwość utracenia godności osobowej z powodu braku pewnych dostrzegalnych i możliwych do zaobserwowania cech. Właśnie dlatego w antropologii chrześcijańskiej kładzie się tak duży nacisk na personalizm, który od samego początku stanowi przeciwwagę wobec traktowania ludzi li tylko jako elementów materii, którymi można dowolnie manipulować. W niniejszym artykule przedstawimy taką charakterystykę antropologii, która ukazuje istotne ograniczenie wszelkich prób wyjaśnienia tajemnicy bycia człowiekiem.
Bibliografia
Häring B., Personalismo in teologia e filosofia, Roma 1979.
Jastrzębski A., (Nie)obecność ciała w wybranych koncepcjach psychologicznych i filozoficznych, w: Człowiek – Medycyna – Wartości, red. E. Starzyńska-Kościuszko, A. Kucner, Olsztyn 2014, s. 195-210.
Buber M., I and Thou, transl. W. A. Kaufmann, New York 1970.
Buber M., Eclipse of God: Studies in the Relation Between Religion and Philosophy, Atlantic Highland 1988.
Frankl V. E., The Will to Meaning. Foundations and Applications of Logotherapy, New York 1988.
Buber M., The Writings of Martin Buber. Selected, edited, and translated by Will Herberg, New York 1956.
Historisches Wörterbuch der Philosophie, Hrsg. J. Ritter, K. Gründer, Bd. 7, Basel 1989.
Van Kaam A., The Art of Existential Counseling, Pennsylvania 1966.
May R., The Emergence of Existential Psychology, in: Existential Psychology, ed. R. May, New York 1961, p. 11–51.
Tillich P., Pytanie o Nieuwarunkowane, przekł. J. Zychowicz, Kraków 1994.
Stinissen W., Człowiek prawdziwy, przekł. J. Iwaszkiewicz, Poznań 2013.
Vitz P. C., Lynch C. P., Thérèse of Lisieux From the Perspective of Attachment Theory and Separation Anxiety, “The International Journal for the Psychology of Religion” 17/1 (2007), p. 61–80, http://dx.doi.org/10.1080/10508610709336854.
Frankl V. E., Man’s Search for Ultimate Meaning, New York 2000.
Lossky V., The Mystical Theology of the Eastern Church, transl. Fellowship of St. Alban and St. Sergius, London 1957.
Evdokimov P., Woman and the Salvation of the World, transl. A. P. Gythiel, Crestwood 1994.
St. Augustine, The Confessions of St. Augustine, transl. and annoted by J. G. Pilkington, New York 1943.
Marcel G., Homo Viator, transl. E. Craufurd, London 1951.
Marcel G., Being and Having, transl. K. Farrer, London 1965.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.