Kaznodzieja, coach czy influencer? Kogo preferuje współczesny odbiorca medialny?
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.4142Słowa kluczowe:
kaznodzieja, coach, influencer, blog, vlog, folowers, ewangelizacja, social media, słuchacz, odbiorca, InternetAbstrakt
Powszechność Internetu, innowacyjność technologiczna w publikowaniu treści audio i video w sieci internetowej to nowa rzeczywistość medialna i społeczna, która domaga się zrewidowania sposobu głoszenia słowa Bożego we współczesnym świecie. Nowe technologie stwarzają nowe szanse i większe możliwości wpływu na odbiorców poszukujących odpowiedzi nie tylko na egzystencjalne, ale także na duchowe, religijne i transcendentalne pytania. Większa obecność głosicieli słowa Bożego w Internecie oraz poszerzenie ich kompetencji o umiejętności coachingowe i influencerskie stwarza szanse do efektywniejszej ewangelizacji i skuteczniejszej prezentacji treści ewangelicznych.
Bibliografia
Baron P., Z kim iść drogą rozwoju, „Coaching” (2019) nr 1, s. 46–53.
Benedykt XVI, Deus caritas est, Watykan 2006.
Capiga M., Z czym do coacha, „Coaching” (2019) nr 1, s. 54–61.
Digital in 2019, https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 (28.07.2019).
Dobrowolski Z., On the future of the internet, w: Społeczeństwo informacyjne i jego technologie, red. B. Sosińska-Kalata, K. Materska, W. Gliński, Warszawa 2004, s. 73–85.
Draguła A., „Fides ex visu”. O medialnych wizualizacjach wiary, „Polonia Sacra” 23 (2019) nr 4 (58), s. 159–174, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.3511.
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie, Kraków 2013.
Gallagher K., Millennials are still most likely to share content on Facebook, https://www.businessinsider.com/facebook-is-millennials-top-spot-for-sharing-2017-5?IR=T (25.07.2019).
Hopfinger M., Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa 2002.
Kawalec B., Kim jest influencer? Po zasięgach i charyzmie ich poznacie, https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/275/kim-jest-influencer-po-zasiegach-i-charyzmie-ich-poznacie (28.07.2019).
Kuchta M., Ilu użytkowników korzysta z sieci i social media w 2019 roku?, https://socialpress.pl/2019/02/ilu-uzytkownikow-korzysta-z-sieci-i-social-media-w-2019-roku (28.07.2019).
Pilch Z., Wykład zasad kościelnej wymowy, Poznań 1958.
Przybysz A., Czym jest coaching?, https://www.karieramanagera.pl/edukacja-i-rozwoj/coaching/w-pigulce-czym-jest-coaching (28.07.2019).
Redakcja Socialpress, Co wiemy o pokoleniach Polaków 20+, 40+ i 60+ w sieci?, https://socialpress.pl/2019/05/co-wiemy-o-pokoleniach-polakow-20-40-i-60-w-sieci (25.07.2019).
Roguski A., Kim jest influencer? Ile kosztuje współpraca z influencerami?, https://www.whysosocial.pl/kim-jest-lider-opinii-trendsetter-i-influencer/ (28.07.2019).
Sławiński H., Dobra Nowina Jezusa Chrystusa w tekście, dźwięku i obrazie. Wprowadzenie, w: Dobra Nowina w środkach społecznego przekazu, red. H. Sławiński, Kraków 2020, s. 7–19, DOI: 10.5281/zenodo.4317809.
Sławiński H., Znaczenie przepowiadania słowa Bożego w liturgii dla budowania wiary katechizowanych, „Polonia Sacra” 21 (2017) nr 2 (47), s. 79–101. DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.2134.
Słownik języka polskiego, t. 1, red. M. Szymczak, Warszawa 1990.
Słownik synonimów polskich, red. Z. Kurzowa, Z. Kubiszyn-Mędrala, M. Skarżyński, J. Winiarska, Warszawa 2003.
Słownik wyrazów bliskoznacznych, red. M. Bańko, Warszawa 2010.
Sługa słowa, red. W. Przyczyna, Kraków 1997.
Smith E.E., Znajdź w życiu sens, Warszawa 2018.
Szczepaniak M., Komunikacja w mediach według Jana Pawła II. Studium przypadku, „Polonia Sacra” 24 (2020) nr 2 (60), s. 99–114, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.3657.
Szerszeń M., Dlaczego młodzi mają problem z Kościołem?, https://pl.aleteia.org/2019/07/01/dlaczego-mlodzi-maja-problem-z-kosciolem/ (25.07.2019).
Szymczyk J., Coach – kim jest i jak można nim zostać?, https://poradnikpracownika.pl/-coach-kim-jest-i-jak-mozna-nim-zostac (28.07.2019).
Twardy J., Pojęcie kazania i jego rodzaje w świetle polskich podręczników homiletyki XIX i pierwszej połowy XX wieku, w: Fenomen kazania, red. W. Przyczyna, Kraków 1994, s. 28–47.
XII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, Słowo Boże w życiu i misji Kościoła „Instrumentum laboris”, Watykan 2008.
XIII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, Nowa ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej, Watykan 2011.
Zasięg i sposób korzystania z internetu, oprac. M. Feliksiak, „Komunikat z badań CBOS” (2019) nr 95, s. 1–18.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.