A Preacher, a Coach, or an Influencer? What is the Contemporary Media Recipient Looking for?

Authors

  • Witold Ostafiński Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.4142

Keywords:

preacher, sermon, coach, influencer, blog, vlog, followers, evangelism, social media, listener, recipient, the internet

Abstract

Universal internet access and technological innovation in posting audio and video content online has become a new media and social reality, which requires reconsidering the way God’s Word is preached in the modern world. New technologies offer new chances and greater opportunities to influence recipients who seek answers not only to existential, but also to spiritual, religious and transcendental questions. The more prominent online presence of God’s Word preachers and expanding their competences to include coaching and influencer’s skills creates opportunities for more fruitful evangelism and more effective presentation of evangelical content.

Author Biography

  • Witold Ostafiński, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Ks. Witold Ostafiński – dr hab., adiunkt katedry homiletyki Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, prowadzi badania naukowe w zakresie homiletyki i retoryki, języka perswazji i sztuki wystąpień publicznych, efektywnego komunikowania, motywacji, interakcji w przekazie werbalnym i niewerbalnym oraz roli komunikacji w procesie głoszenia słowa Bożego.

References

Baron P., Z kim iść drogą rozwoju, „Coaching” (2019) nr 1, s. 46–53.

Benedykt XVI, Deus caritas est, Watykan 2006.

Capiga M., Z czym do coacha, „Coaching” (2019) nr 1, s. 54–61.

Digital in 2019, https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 (28.07.2019).

Dobrowolski Z., On the future of the internet, w: Społeczeństwo informacyjne i jego technologie, red. B. Sosińska-Kalata, K. Materska, W. Gliński, Warszawa 2004, s. 73–85.

Draguła A., „Fides ex visu”. O medialnych wizualizacjach wiary, „Polonia Sacra” 23 (2019) nr 4 (58), s. 159–174, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.3511.

Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie, Kraków 2013.

Gallagher K., Millennials are still most likely to share content on Facebook, https://www.businessinsider.com/facebook-is-millennials-top-spot-for-sharing-2017-5?IR=T (25.07.2019).

Hopfinger M., Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa 2002.

Kawalec B., Kim jest influencer? Po zasięgach i charyzmie ich poznacie, https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/275/kim-jest-influencer-po-zasiegach-i-charyzmie-ich-poznacie (28.07.2019).

Kuchta M., Ilu użytkowników korzysta z sieci i social media w 2019 roku?, https://socialpress.pl/2019/02/ilu-uzytkownikow-korzysta-z-sieci-i-social-media-w-2019-roku (28.07.2019).

Pilch Z., Wykład zasad kościelnej wymowy, Poznań 1958.

Przybysz A., Czym jest coaching?, https://www.karieramanagera.pl/edukacja-i-rozwoj/coaching/w-pigulce-czym-jest-coaching (28.07.2019).

Redakcja Socialpress, Co wiemy o pokoleniach Polaków 20+, 40+ i 60+ w sieci?, https://socialpress.pl/2019/05/co-wiemy-o-pokoleniach-polakow-20-40-i-60-w-sieci (25.07.2019).

Roguski A., Kim jest influencer? Ile kosztuje współpraca z influencerami?, https://www.whysosocial.pl/kim-jest-lider-opinii-trendsetter-i-influencer/ (28.07.2019).

Sławiński H., Dobra Nowina Jezusa Chrystusa w tekście, dźwięku i obrazie. Wprowadzenie, w: Dobra Nowina w środkach społecznego przekazu, red. H. Sławiński, Kraków 2020, s. 7–19, DOI: 10.5281/zenodo.4317809.

Sławiński H., Znaczenie przepowiadania słowa Bożego w liturgii dla budowania wiary katechizowanych, „Polonia Sacra” 21 (2017) nr 2 (47), s. 79–101. DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.2134.

Słownik języka polskiego, t. 1, red. M. Szymczak, Warszawa 1990.

Słownik synonimów polskich, red. Z. Kurzowa, Z. Kubiszyn-Mędrala, M. Skarżyński, J. Winiarska, Warszawa 2003.

Słownik wyrazów bliskoznacznych, red. M. Bańko, Warszawa 2010.

Sługa słowa, red. W. Przyczyna, Kraków 1997.

Smith E.E., Znajdź w życiu sens, Warszawa 2018.

Szczepaniak M., Komunikacja w mediach według Jana Pawła II. Studium przypadku, „Polonia Sacra” 24 (2020) nr 2 (60), s. 99–114, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.3657.

Szerszeń M., Dlaczego młodzi mają problem z Kościołem?, https://pl.aleteia.org/2019/07/01/dlaczego-mlodzi-maja-problem-z-kosciolem/ (25.07.2019).

Szymczyk J., Coach – kim jest i jak można nim zostać?, https://poradnikpracownika.pl/-coach-kim-jest-i-jak-mozna-nim-zostac (28.07.2019).

Twardy J., Pojęcie kazania i jego rodzaje w świetle polskich podręczników homiletyki XIX i pierwszej połowy XX wieku, w: Fenomen kazania, red. W. Przyczyna, Kraków 1994, s. 28–47.

XII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, Słowo Boże w życiu i misji Kościoła „Instrumentum laboris”, Watykan 2008.

XIII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, Nowa ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej, Watykan 2011.

Zasięg i sposób korzystania z internetu, oprac. M. Feliksiak, „Komunikat z badań CBOS” (2019) nr 95, s. 1–18.

Downloads

Published

2021-12-30

Issue

Section

Thematic articles

Similar Articles

1-10 of 94

You may also start an advanced similarity search for this article.