A Preacher, a Coach, or an Influencer? What is the Contemporary Media Recipient Looking for?
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.4142Keywords:
preacher, sermon, coach, influencer, blog, vlog, followers, evangelism, social media, listener, recipient, the internetAbstract
Universal internet access and technological innovation in posting audio and video content online has become a new media and social reality, which requires reconsidering the way God’s Word is preached in the modern world. New technologies offer new chances and greater opportunities to influence recipients who seek answers not only to existential, but also to spiritual, religious and transcendental questions. The more prominent online presence of God’s Word preachers and expanding their competences to include coaching and influencer’s skills creates opportunities for more fruitful evangelism and more effective presentation of evangelical content.
References
Baron P., Z kim iść drogą rozwoju, „Coaching” (2019) nr 1, s. 46–53.
Benedykt XVI, Deus caritas est, Watykan 2006.
Capiga M., Z czym do coacha, „Coaching” (2019) nr 1, s. 54–61.
Digital in 2019, https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 (28.07.2019).
Dobrowolski Z., On the future of the internet, w: Społeczeństwo informacyjne i jego technologie, red. B. Sosińska-Kalata, K. Materska, W. Gliński, Warszawa 2004, s. 73–85.
Draguła A., „Fides ex visu”. O medialnych wizualizacjach wiary, „Polonia Sacra” 23 (2019) nr 4 (58), s. 159–174, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.3511.
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie, Kraków 2013.
Gallagher K., Millennials are still most likely to share content on Facebook, https://www.businessinsider.com/facebook-is-millennials-top-spot-for-sharing-2017-5?IR=T (25.07.2019).
Hopfinger M., Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa 2002.
Kawalec B., Kim jest influencer? Po zasięgach i charyzmie ich poznacie, https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/275/kim-jest-influencer-po-zasiegach-i-charyzmie-ich-poznacie (28.07.2019).
Kuchta M., Ilu użytkowników korzysta z sieci i social media w 2019 roku?, https://socialpress.pl/2019/02/ilu-uzytkownikow-korzysta-z-sieci-i-social-media-w-2019-roku (28.07.2019).
Pilch Z., Wykład zasad kościelnej wymowy, Poznań 1958.
Przybysz A., Czym jest coaching?, https://www.karieramanagera.pl/edukacja-i-rozwoj/coaching/w-pigulce-czym-jest-coaching (28.07.2019).
Redakcja Socialpress, Co wiemy o pokoleniach Polaków 20+, 40+ i 60+ w sieci?, https://socialpress.pl/2019/05/co-wiemy-o-pokoleniach-polakow-20-40-i-60-w-sieci (25.07.2019).
Roguski A., Kim jest influencer? Ile kosztuje współpraca z influencerami?, https://www.whysosocial.pl/kim-jest-lider-opinii-trendsetter-i-influencer/ (28.07.2019).
Sławiński H., Dobra Nowina Jezusa Chrystusa w tekście, dźwięku i obrazie. Wprowadzenie, w: Dobra Nowina w środkach społecznego przekazu, red. H. Sławiński, Kraków 2020, s. 7–19, DOI: 10.5281/zenodo.4317809.
Sławiński H., Znaczenie przepowiadania słowa Bożego w liturgii dla budowania wiary katechizowanych, „Polonia Sacra” 21 (2017) nr 2 (47), s. 79–101. DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.2134.
Słownik języka polskiego, t. 1, red. M. Szymczak, Warszawa 1990.
Słownik synonimów polskich, red. Z. Kurzowa, Z. Kubiszyn-Mędrala, M. Skarżyński, J. Winiarska, Warszawa 2003.
Słownik wyrazów bliskoznacznych, red. M. Bańko, Warszawa 2010.
Sługa słowa, red. W. Przyczyna, Kraków 1997.
Smith E.E., Znajdź w życiu sens, Warszawa 2018.
Szczepaniak M., Komunikacja w mediach według Jana Pawła II. Studium przypadku, „Polonia Sacra” 24 (2020) nr 2 (60), s. 99–114, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.3657.
Szerszeń M., Dlaczego młodzi mają problem z Kościołem?, https://pl.aleteia.org/2019/07/01/dlaczego-mlodzi-maja-problem-z-kosciolem/ (25.07.2019).
Szymczyk J., Coach – kim jest i jak można nim zostać?, https://poradnikpracownika.pl/-coach-kim-jest-i-jak-mozna-nim-zostac (28.07.2019).
Twardy J., Pojęcie kazania i jego rodzaje w świetle polskich podręczników homiletyki XIX i pierwszej połowy XX wieku, w: Fenomen kazania, red. W. Przyczyna, Kraków 1994, s. 28–47.
XII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, Słowo Boże w życiu i misji Kościoła „Instrumentum laboris”, Watykan 2008.
XIII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, Nowa ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej, Watykan 2011.
Zasięg i sposób korzystania z internetu, oprac. M. Feliksiak, „Komunikat z badań CBOS” (2019) nr 95, s. 1–18.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).