Kaznodzieja, coach czy influencer? Kogo preferuje współczesny odbiorca medialny?

Autor

  • Witold Ostafiński Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.4142

Słowa kluczowe:

kaznodzieja, coach, influencer, blog, vlog, folowers, ewangelizacja, social media, słuchacz, odbiorca, Internet

Abstrakt

Powszechność Internetu, innowacyjność technologiczna w publikowaniu treści audio i video w sieci internetowej to nowa rzeczywistość medialna i społeczna, która domaga się zrewidowania sposobu głoszenia słowa Bożego we współczesnym świecie. Nowe technologie stwarzają nowe szanse i większe możliwości wpływu na odbiorców poszukujących odpowiedzi nie tylko na egzystencjalne, ale także na duchowe, religijne i transcendentalne pytania. Większa obecność głosicieli słowa Bożego w Internecie oraz poszerzenie ich kompetencji o umiejętności coachingowe i influencerskie stwarza szanse do efektywniejszej ewangelizacji i skuteczniejszej prezentacji treści ewangelicznych.

Biogram autora

  • Witold Ostafiński - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Ks. Witold Ostafiński – dr hab., adiunkt katedry homiletyki Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, prowadzi badania naukowe w zakresie homiletyki i retoryki, języka perswazji i sztuki wystąpień publicznych, efektywnego komunikowania, motywacji, interakcji w przekazie werbalnym i niewerbalnym oraz roli komunikacji w procesie głoszenia słowa Bożego.

Bibliografia

Baron P., Z kim iść drogą rozwoju, „Coaching” (2019) nr 1, s. 46–53.

Benedykt XVI, Deus caritas est, Watykan 2006.

Capiga M., Z czym do coacha, „Coaching” (2019) nr 1, s. 54–61.

Digital in 2019, https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 (28.07.2019).

Dobrowolski Z., On the future of the internet, w: Społeczeństwo informacyjne i jego technologie, red. B. Sosińska-Kalata, K. Materska, W. Gliński, Warszawa 2004, s. 73–85.

Draguła A., „Fides ex visu”. O medialnych wizualizacjach wiary, „Polonia Sacra” 23 (2019) nr 4 (58), s. 159–174, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.3511.

Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie, Kraków 2013.

Gallagher K., Millennials are still most likely to share content on Facebook, https://www.businessinsider.com/facebook-is-millennials-top-spot-for-sharing-2017-5?IR=T (25.07.2019).

Hopfinger M., Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa 2002.

Kawalec B., Kim jest influencer? Po zasięgach i charyzmie ich poznacie, https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/275/kim-jest-influencer-po-zasiegach-i-charyzmie-ich-poznacie (28.07.2019).

Kuchta M., Ilu użytkowników korzysta z sieci i social media w 2019 roku?, https://socialpress.pl/2019/02/ilu-uzytkownikow-korzysta-z-sieci-i-social-media-w-2019-roku (28.07.2019).

Pilch Z., Wykład zasad kościelnej wymowy, Poznań 1958.

Przybysz A., Czym jest coaching?, https://www.karieramanagera.pl/edukacja-i-rozwoj/coaching/w-pigulce-czym-jest-coaching (28.07.2019).

Redakcja Socialpress, Co wiemy o pokoleniach Polaków 20+, 40+ i 60+ w sieci?, https://socialpress.pl/2019/05/co-wiemy-o-pokoleniach-polakow-20-40-i-60-w-sieci (25.07.2019).

Roguski A., Kim jest influencer? Ile kosztuje współpraca z influencerami?, https://www.whysosocial.pl/kim-jest-lider-opinii-trendsetter-i-influencer/ (28.07.2019).

Sławiński H., Dobra Nowina Jezusa Chrystusa w tekście, dźwięku i obrazie. Wprowadzenie, w: Dobra Nowina w środkach społecznego przekazu, red. H. Sławiński, Kraków 2020, s. 7–19, DOI: 10.5281/zenodo.4317809.

Sławiński H., Znaczenie przepowiadania słowa Bożego w liturgii dla budowania wiary katechizowanych, „Polonia Sacra” 21 (2017) nr 2 (47), s. 79–101. DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.2134.

Słownik języka polskiego, t. 1, red. M. Szymczak, Warszawa 1990.

Słownik synonimów polskich, red. Z. Kurzowa, Z. Kubiszyn-Mędrala, M. Skarżyński, J. Winiarska, Warszawa 2003.

Słownik wyrazów bliskoznacznych, red. M. Bańko, Warszawa 2010.

Sługa słowa, red. W. Przyczyna, Kraków 1997.

Smith E.E., Znajdź w życiu sens, Warszawa 2018.

Szczepaniak M., Komunikacja w mediach według Jana Pawła II. Studium przypadku, „Polonia Sacra” 24 (2020) nr 2 (60), s. 99–114, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/ps.3657.

Szerszeń M., Dlaczego młodzi mają problem z Kościołem?, https://pl.aleteia.org/2019/07/01/dlaczego-mlodzi-maja-problem-z-kosciolem/ (25.07.2019).

Szymczyk J., Coach – kim jest i jak można nim zostać?, https://poradnikpracownika.pl/-coach-kim-jest-i-jak-mozna-nim-zostac (28.07.2019).

Twardy J., Pojęcie kazania i jego rodzaje w świetle polskich podręczników homiletyki XIX i pierwszej połowy XX wieku, w: Fenomen kazania, red. W. Przyczyna, Kraków 1994, s. 28–47.

XII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, Słowo Boże w życiu i misji Kościoła „Instrumentum laboris”, Watykan 2008.

XIII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, Nowa ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej, Watykan 2011.

Zasięg i sposób korzystania z internetu, oprac. M. Feliksiak, „Komunikat z badań CBOS” (2019) nr 95, s. 1–18.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-30

Numer

Dział

Artykuły tematyczne

Podobne artykuły

11-20 z 88

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.