Kazania w kulturze polskiej. Edycje kolekcji tematycznych
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.4144Słowa kluczowe:
kaznodziejstwo, edytorstwo, kazania, kultura, polskaAbstrakt
W latach 2012–2019 w ramach dwóch konkursów finansowanych z Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (NPRH) wydano 7 obszernych tomów antologii kazań. To „monumentalne dzieło” (prof. Alina Nowicka-Jeżowa, UW) mieści na ponad czterech tysiącach stron teksty kazań zarówno znanych i docenionych kaznodziejów, jak i mówców minorum gentium, komentarz naukowy do nich oraz aparat krytyczny. Seria, której wspólny tytuł brzmi: Kazania w kulturze polskiej. Edycje kolekcji tematycznych, „wyrasta powoli na jedną z najważniejszych w polskiej humanistyce XXI wieku” (prof. Roman Mazurkiewicz, UP). Po latach zaniedbań zespół badawczy projektu podjął na nowo szeroko zakrojone prace nad tym ogromnym i nierozpoznanym dotychczas zasobem źródeł, jakim są kazania. Artykuł przestawia stan badań nad dziejami kaznodziejstwa polskiego, założenia projektu Kazania w kulturze polskiej i uczestniczące w nim zespoły badawcze, kryteria doboru tekstów kazań, osiągnięcia w realizacji projektu oraz uwagi krytyczne wskazane przez recenzentów.
Bibliografia
Barkowski I., Niełatwa sztuka wydawania kazań, „Ruch Literacki” (2015) nr 2, s. 226–231.
Bracha K., Is it worth publishing anthologies of sermons? On the margins „Kazania w kulturze polskiej. Edycje Kolekcji Tematycznych” [Sermons in Polish Culture. Editions of Thematic Collections], ed. Kazimierz Panuś, vols. 1–3, Wydawnictwo UNUM, Kraków 2014, pp. 1849, „Res Historica” 47 (2019), s. 333–348.
Kosiński S., Maryjno-społeczna myśl kardynała Augusta Hlonda, „Studia Claromontana” 10 (1989), s. 76–90.
Mazurkiewicz R., Łaciński pierwowzór kazań maryjnych Jana z Szamotuł (Paterka), „Ruch Literacki” (2013) z. 1, s. 15–34.
Nowicka-Jeżowa A., Polska ars praedicandi. Od Peregryna z Opola do Karola Wojtyły, red. J.A. Chrościcki, Warszawa 2016, s. 247–260 (Barok. Historia–Literatura–Sztuka, 45/46).
Ostafiński W., Antologia polskich kazań maryjnych, funeralnych i pasyjnych, „Biblioteka Kaznodziejska” (2015) nr 1 (159), s. 19–22.
Pasierb J.S., Miejsce kaznodziejstwa w kulturze polskiej, w: J.S. Pasierb, Pionowy wymiar kultury, Kraków 1983, s. 90–103.
Ryczek W., Pasja Chrystusa: kaznodziejskie renarracje, „Terminus” 3 (2015) nr 17, s. 369–377.
Włosek M., Maryjny wymiar posługi Augusta Hlonda, Kraków 2004.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).