Metamorfoza czy transformacja doktryny Kościoła w nauczaniu Franciszka?
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.26208Słowa kluczowe:
papież Franciszek, pluralizm religijny, teologia ludu, Kościół, synodalność, prymat, ekologiaAbstrakt
Od pierwszych dni pontyfikatu papieża Franciszka katolicy na całym świecie usiłują zrozumieć intencje, które przyświecają następcy Piotra, kiedy zabiera głos w istotnych dla nauczania Kościoła kwestiach. U wielu katolików niektóre elementy nauczania Franciszka rodzą niepokój, u innych zdziwienie, a jeszcze inni entuzjastycznie je aprobują. Tekst jest próbą analizy niektórych elementów nauczania Franciszka i genetycznego pochodzenia głoszonych treści, które implikują niewierność przyjętemu nauczaniu Magisterium. Wśród analizowanych tematów są podejmowane przez papieża zagadnienia: rozumienie Kościoła, prymat Piotra, małżeństwo katolickie, dialog międzyreligijny, ekologia. Autor poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy papież odczytuje znaki czasu i dostosowuje nauczanie Kościoła do mentalności i realiów życia współczesnego człowieka, czy też dokonuje przewrotu, który może przynieść trudne do przewidzenia konsekwencje.
Bibliografia
Arenas J. O. R., Dokument z Aparecidy a wskazówki pastoralne Papieża Franciszka, http://nawroceniepastoralne.pl/dokument-z-aparecidy-a--wskazowki-pastoralne-papieza-franciszka-abp-jose-octavio-ruiz-arenas/ (10.09.2021).
Bujak J., Nauczanie papieża Franciszka o synodalności w kontekście współczesnej refleksji teologicznej i ekumenicznej, „Collectanea Theologica” 91 (2021) nr 1, s. 51–76.
Dlaczego mam kłopot z Franciszkiem. Z Russellem Ronaldem Reno rozmawia Mateusz Burzyk, Michał Jędrzejek, https://www.miesiecznik.znak.com.pl/russell-ronald-reno-dlaczego-mam-klopot-z-franciszkiem/ (20.10.2021).
Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 2, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2004 (Źródła Myśli Teologicznej, 26).
Ferdek B., Deklaracja „Dominus Iesus” jako współczesne wyznanie wiary, „Wrocławski Przegląd Teologiczny” 9 (2001) nr 1, s. 39–55.
Fijałkowski M., Inspiracje encykliki „Laudato si’” dla duszpasterstwa, „Verbum Vitae” 31 (2017), s. 321–340.
Franciszek, Wolton D., Otwieranie drzwi. Rozmowy o Kościele i świecie, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2017.
Franciszek, Laudato si’.
Franciszek, Niech Duch Święty da nam łaskę nawrócenia i zadośćuczynienia. List do ludu Bożego, „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 39 (2018) nr 8–9, s. 7–9.
Franciszek, List ojca świętego do kapłanów z okazji 160. rocznicy śmierci świętego proboszcza z Ars, Rzym 2019.
Giraud G., Istnieje pilna potrzeba nawrócenia ekologicznego, https://www.vaticannews.va/pl/swiat/news/2019-06/potrzeba-potrzeba-zwrotu-ekologicznego.html (05.09.2021).
Glombik K., Specyficzne aspekty teologii w nauczaniu papieża Franciszka, „Studia Nauk Teologicznych” 15 (2020), s. 11–32.
Jan Paweł II, Przemówienie do uczestników zgromadzenia plenarnego Kongregacji ds. Duchowieństwa Parafia i jej pasterz, 23.11.2001, „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 242 (2002) nr 4, s. 29–30.
Jendrzejczak M., Dialog? Byle nie o „Amoris laetitia”, https://www.gloria.tv/post/uaB7u7ammbTZ3Lc4BBaMddsZz (12.10.2021).
Kaproń K., Dokument końcowy V Konferencji Ogólnej Episkopatu Ameryki Łacińskiej i Karaibów — Aparecida, 13–31.05.2007, https://ofm.krakow.pl/cms/index.php?page=dokument-koncowy-aparecida-2007-franciszek-nawraca (04.09.2021).
Kroczek P., Krzywda J., Sosnowski A., Rozdział wstępny: „Klucz”, w: Droga do „Amoris laetitia”, red. P. Kroczek, Kraków 2015, s. 11–12 (Annales Canonici Monographiae, 5).
Kongregacja do spraw biskupów, Kongregacja do spraw Ewangelizacji Narodów, Instrukcja o synodach diecezjalnych, Rzym 1997.
Majer P., Czy adhortacja „Amoris laetitia” zmieniła kan. 915 KPK?, „Prawo Kanoniczne” 62 (2019) nr 4, s. 91–111.
Michałek A., „De facto czy de iure?”. Od teologii religii do teologii pluralizmu religijnego, „Nurt SVD” R. 44 t. 127 (2010) z. 1, s. 75–94.
Papież Franciszek, Ahmad Al-Tayyeb, Dokument o ludzkim braterstwie dla pokoju światowego i współistnienia, https://www.vatican.va/content/francesco/pl/travels/2019/outside/documents/papa-francesco_20190204_documento-fratellanza-umana.html (23.08.2021).
Patejuk K., Synod ludu Bożego, a nie tylko biskupów, https://wiez.pl/2021/05/24/synod-ludu-bozego-a-nie-tylko-biskupow (02.09.2021).
Schelhas J., Papieża Franciszka rozumienie prymatu, „Warszawskie Studia Pastoralne. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego” 11 (2016) nr 3 (32), s. 195–210.
Schneider A., Na prośbę bp. Schneidera papież doprecyzował kontrowersyjne stwierdzenie, https://m.pch24.pl/na-prosbe-bp-schneidera-papiez-doprecyzowal-kontrowersyjne-stwierdzenie/(25.08.2021).
Słownik języka polskiego PWN, red. M. Szymczak, Warszawa 1998.
Sośniak Ł., Ile jest katolików na świecie? Najnowsze statystyki, https://www.ekai.pl/ilu-jest-katolikow-na-swiecie-najnowsze-statystyki/ (06.09.2021).
Stopka A., „Amoris laetitia”? Nie ma innych interpretacji, https://deon.pl/kosciol/komentarze/amoris-laetitia-nie-ma-innych-nterpretacji,461045 (04.09.2021).
Svidercoschi G., Papież, który zapalił świat, Kraków 2017.
Zróżnicowane reakcje na papieski dokument nt. Mszy „trydenckiej”, https://www.ekai.pl/zroznicowane-reakcje-na-papieski-dokument-nt-mszy-trydenckiej/ (3.09.2021).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.