Człowieczeństwo i bóstwo Syna Człowieczego w Jego męce, śmierci i zmartwychwstaniu. Trzy pouczenia Jezusa o swej pasji w ujęciu Markowym
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.947Słowa kluczowe:
człowieczeństwo Jezusa, los Syna Człowieczego, poniżenie Jezusa, niezrozumienie przez uczniów, „dać swoje życie”, powstanie z martwych JezusaAbstrakt
Jezus, pouczając trzykrotnie uczniów o swoim dramatycznym losie oraz ukazując cel swojego życia, posługiwał zawsze się tytułem „Syn Człowieczy”. Zawarł w nim swoje człowieczeństwo naznaczone wyjątkowym cierpieniem. Ukazał w ten sposób swoim uczniom, że Jego mesjańskość wyrazi się nie w triumfie, ziemskiej chwale, lecz przejdzie przez ekstremalne poniżenie, wzgardę i śmierć. Jezus – człowiek zmierzał do swego kresu w sposób zdecydowany i umotywowany. Klęska Syna Człowieczego, chociaż miała swoją widzialną przyczynę w ludzkich sprawcach, to jednak wypływała z planu Bożego, w którym zostały przewidziane zastępcza śmierć Jezusa za wszystkich ludzi oraz powstanie z martwych Syna Człowieczego.
Wszystkie trzy pouczenia Jezusa podkreślają, że ostateczne zwycięstwo jest właśnie Jego dziełem. W ten sposób ewangelista Marek, który wyeksponował w losie Syna Człowieczego przede wszystkim cierpienia Jezusa, zwrócił także uwagę na Jego bóstwo. Tym samym ukazał, że człowieczeństwo i bóstwo Syna człowieczego łączą się ze sobą w sposób nierozerwalny.
Bibliografia
Bartnicki R., Ewangeliczne zapowiedzi męki, śmierci i zmartwychwstania w świetle kryteriów autentyczności logiów Jezusa, „Collectanea Theologica” 51 (1981), fasc. II, s. 53–64.
Colpe C., ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, [w:] Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament, in Verbindung mit zahlreichen Fachgenossen, hg. von G. Friedrich, t. 8, Stuttgart 1969, s. 403–481.
Frankemölle H., Mattäus Kommentar 2, Düsseldorf 1997.
Gnilka J., Das Evangelium nach Markus (Mk 8, 27 – 16, 20), Zürich–Düsseldorf 19995 (Evangelisch-Katholischer Kommentar zum Neuen Testament, t. 2/2).
Grasso S., Vangelo di Marco. Nuova versione, introduzione e commento, Milano 2003 (I Libri Biblici, Nuovo Testamento, t. 2).
Ignacy Antiocheński, List do Filadelfian, [w:] Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, Kraków 19882.
Kasiłowski P., Zapowiedź śmierci Jezusa a postawy uczniów w Mk 8, 27– 10, 52, „Bobolanum” 8 (1997), s. 111–125.
Langkammer H., Ewangelia według św. Marka. Tłumaczenie, wstęp i komentarz, Lublin 20042 (Pismo Święte Nowego Testamentu w Przekładzie z Języków Oryginalnych).
Langkammer H., Ewangelia według św. Marka. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, Poznań 2007 (reprint z 1977) (Pismo Święte Nowego Testamentu, t. 3/2).
Légasse S., Marco, Roma 20002 (Commenti Biblici).
Mień A., Syn Człowieczy, Warszawa 1994.
Parchem M., Księga Daniela, Częstochowa 2008, s. 471 (Nowy Komentarz Biblijny, Stary Testament, t. 26).
Sławiński H., Przepowiadanie Chrystusowego krzyża, Warszawa 1997.
Stock K., Il cammino di Gesù verso Gerusalemme. Marco 8, 27 – 10, 52, Roma 1989.
Stock K., Alcuni aspetti della cristologia Marciana, Roma 1989.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.