Videowords – on Proclaiming in an Audiovisual Form

Authors

  • Maciej Szczepaniak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.2382

Keywords:

homiletics, mass media, television

Abstract

The article takes up the issue of audiovisual proclamation of the word of God outside liturgy understood as the presenting of a Church which “goes forth” (Evangelii gaudium). It is often the social media, among them especially the Internet, that become the far places we should want to reach.
The author seeks to formulate some crucial directions for those who proclaim the word of God on television and the Internet. While doing so, he also reflects on the specificity of the mass media, the content and form of the message as well as the technical aspects of its transmission.
An audiovisual message – like any other form of verbal communication – requires from the sender competence in using non-verbal means of communication. This is not an easy skill, as contrary to face to face communication, here the sender does not see the receiver, gets no feedback, does not know what emotions his message evokes. Here, body language is the crucial element. Audiovisual message facilitates emphasis on emotional states, facial expressions or spatial behaviors.
A television personality is characterized by the ability to consciously control their limitations and skillfully take advantage of their good points. The screen prefers someone who is authentic, who can be himself/herself rather than someone perfect, a “model” human without faults and defects. Facial expressions, gestures, eye contact, an honest smile, sense of humor, kindness – all of these become extremely important in an audiovisual message.

Author Biography

  • Maciej Szczepaniak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

    Ksiądz Maciej Szczepaniak – dr hab., prezbiter archidiecezji poznańskiej, adiunkt w Zakładzie Liturgiki i Homiletyki Wydziału Teologicznego UAM, rzecznik archidiecezji poznańskiej i konsultor Rady ds. Środków Społecznego Przekazu KEP. E-mail: ms@amu.edu.pl. 

References

Arnheim R., Perspektywy telewizji, w: Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Warszawa 2005, s. 260–263.

Baczyński A., Telewizja w służbie ewangelizacji, Kraków 1998.

Benedykt XVI, Orędzie na 44. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Kapłan i duszpasterstwo w świecie cyfrowym: nowe media w służbie Słowa, 2010.

Benedykt XVI, Orędzie na 47. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Sieci społecznościowe: bramy prawdy i wiary, nowe miejsca ewangelizacji, 2013.

Bettetini G., Cinema, lingua e scrittura, Milano 1968.

Cibien C., La „comunicazione della/nella fede” alla luce delle teorie della comunicazione e della teologia, „Credere Oggi” 24 (2004) 6, s. 33–44.

Draguła A., Eucharystia zmediatyzowana. Teologiczno-pastoralna interpretacja transmisji Mszy Świętej w radiu i telewizji, Zielona Góra 2009.

Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium.

Gamaleri G., Televisione e diritti della persona. Il „buono TV”, Torino 1996.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa–Kraków 1999.

Hackl B., Zimmer mit Aussicht. Räumlichkeiten als Medium von Bildungsprozessen, w: Bildungspraxis. Körper – Räume – Objekte, Hg. T. Alkemeyer, H. Kalthoff, M. Rieger-Ladich, Weilerswist 2015, s. 131–158.

http://2ryby.pl/film/wyprzedaz-markowych-produktow-odc-2-o-tym-marzy-kazdy/ (2.5.2017).

http://poznan.tvp.pl/23253398/19122015 (08.09.2017).

http://poznan.tvp.pl/23630085/16012016 (08.09.2017).

http://poznan.tvp.pl/24221831/27022016 (08.09.2017).

http://tv-trwam.pl/film/slowo-zycia-02022014 (08.09.2017).

http://tv-trwam.pl/film/slowo-zycia-liczne-uzdrowienia-3 (08.09.2017).

http://www.langustanapalmie.pl/o-mnie3 (12.09.2017).

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=ao35gXd90C0 (12.09.2017).

https://www.youtube.com/watch?time_continue=94&v=_gGfNs4fAWw (12.09.2017).

https://www.youtube.com/watch?v=AI-f_cf59hY (02.09.2017).

https://www.youtube.com/watch?v=hlkVOkYFjoE (12.09.2017).

https://www.youtube.com/watch?v=hlkVOkYFjoE (12.09.2017).

https://www.youtube.com/watch?v=hlkVOkYFjoE (12.09.2017).

https://www.youtube.com/watch?v=Mgw7wmnctP0 (08.09.2017).

I programmi religiosi alla radio e in televisione, a cura di F. Lever, Torino 1991.

Lobina W., I media come pulpito. Cosa si puó chiedere e cosa non si puó pretendere dai media nell’ambito della comunicazione della fede, „Credere Oggi” 24 (2004) 6, s. 101–111.

Mosso D., La messa teletrasmessa, Bologna 1974.

Msza święta w telewizji, red. W. Przyczyna, Kraków 2006.

Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi.

Przyczyna W., Homilia pięćdziesiąt lat po Soborze Watykańskim II, Kraków 2013.

Siemieniecki B., Kognitywistyka a media. Obszary cywilizacyjnych zagrożeń i możliwości, „Kognitywistyka i Media w Edukacji” 1 (1998), s. 51–66.

Siwek G., Blaski i cienie współczesnego przepowiadania, Kraków 2007.

Sławiński H., Między ciągłością a zmianą. Teoria homilii w Stanach Zjednoczonych po II Soborze Watykańskim, Kraków 2008.

Szczepaniak M., Msza fonogeniczna. Pierwsza polska radiowa transmisja mszy świętej i towarzyszące jej okoliczności, Poznań 2013.

Wolf M., Teorie delle comunicazioni di massa, Milano 1985.

Downloads

Published

2018-03-31

Similar Articles

11-20 of 34

You may also start an advanced similarity search for this article.