Intercultural competences of a religion teacher in a culturally diverse school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.28301

Keywords:

intercultural education, religion teacher, intercultural competence, cultural dialogue, tolerance, education

Abstract

Acquiring and developing multiple professional competences is one of the key responsibilities and challenges of religion teachers. It is part of the core areas of professional development. It is conditioned by the cultural differentiation of the contemporary school. It has its justification in the educational law regulations concerning school education of children of foreigners, national minorities and ethnic minorities. Acquiring and developing intercultural competence requires from teachers of religion both up-to-date knowledge in the field of intercultural education as well as practical skills and appropriate attitudes towards cultural difference. Cooperation with entities involved in the formation of intercultural competences of religion teachers seems to be particularly valuable. In addition to initiatives taken by the staff of catechetical offices and teacher training centres, the activities of non-governmental organizations are also educationally valuable. They require more promotion among religion teachers. Hence, it is worth creating a space for sharing good practices in intercultural education in the teaching of religion.

References

Badowska M., Kompetencje społeczne i międzykulturowe nauczycieli i pedagogów w świetle badań własnych, „Kultura i Edukacja” 3 (2018), s. 184–200.

Bem M. T., Kompetencje międzykulturowe studentów. Studium teoretyczno-empiryczne, Białystok 2020, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/12550/1/M_Bem_Kompetencje_miedzykulturowe_studentow.pdf (14.08.2023).

Czerepaniak-Walczak M., Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji?, „Neodidagmata” 24 (1999), s. 53–64.

Dudziak J., Obywatele Ukrainy w Polsce — aktualne dane migracyjne, https:

//udsc.prowly.com/releases/statystyki-migracyjne (14.08.2023).

Erasmus+, https://erasmusplus.org.pl/ (14.08.2023).

eTwinning, https://etwinning.pl/ (16.08.2023).

Głażewska E., Wartość kompetencji międzykulturowych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio N – Educatio Nova” 5 ( 2020), s. 327–341.

Kamińska M., Relatywizm kulturowy a uniwersalizm Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio” 22 (2015) nr 2, s. 182–188.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.

Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018.

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 1998.

Magala S., Kompetencje międzykulturowe, Warszawa 2011.

Majcherek J. A., Relatywizm kulturowy a badanie relacji międzykulturowych, „Intercultural Relations” 1 (2017), s. 83–105.

Nikitorowicz J., Kompetencje międzykulturowe, https://leksykon.granice.uni.wroc.pl/Artykuly/Kompetencje-miedzykulturowe (14.08.2023).

Nikitorowicz J., Polityka edukacyjna w kontekście potrzeby nabywania kompetencji międzykulturowych, „Pogranicze. Studia Społeczne” 30 (2017), s. 7–19.

Nowakowska-Buryła I., Kusiak K., Natura kompetencji a ograniczenia i trudności w kształceniu międzykulturowym nauczycieli edukacji elementarnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 14 (2019) nr 2, s. 41–53.

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), https://www.ore.pl (11.08.2023).

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Materiały edukacyjne do pracy z ukraińskimi uczniami w polskiej szkole, https://www.ore.edu.pl/2022/03/materialy-edukacyjne-do-pracy-z-ukrainskimi-uczniami-w-polskich-szkolach/ (11.08.2023).

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Praca z uczniami ze środowisk uchodźczych — nowe szkolenie, https://www.ore.edu.pl/2022/03/praca-z-uczniami-ze-srodowisk-uchodzczych-nowe-szkolenie-ore/ (11.08.2023).

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Uczeń z Ukrainy w polskiej szkole — webinarium, https://www.ore.edu.pl/2022/04/uczen-z-ukrainy-w-polskiej-szkole-webinarium/ (11.08.2023).

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Wielokulturowość w szkole / uczeń cudzoziemski, https://www.ore.edu.pl/2015/03/wielokulturowosc-w-szkole-uczen-cudzoziemski/ (12.08.2023).

Pachocki M., Współpraca międzynarodowa a jakość i organizacja pracy szkół. Raport z badania kadry kierowniczej polskich placówek edukacyjnych. Warszawa 2021.

Papieska Rada ds. Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.

Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, red. J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko, Białystok 2019.

Pukin P., Edukacja międzykulturowa jako element strategii Rady Europy i Unii Europejskiej, „Edukacja Międzykulturowa” 10 (2019) nr 1, s. 69–80.

Rafalska M., Rama kompetencji międzykulturowych w polskim systemie edukacji, w: Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych, red. M. Rafalska, Warszawa 2016, s. 9–14.

Rosa R., Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej, „Pogranicze. Studia Społeczne” 17 (2011), s. 84–101.

Różańska A., Międzykulturowe konteksty edukacji religijnej — problem otwartej tożsamości religijnej, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 36 (2017) z. 3, s. 49–58.

Sacharczuk J., Szwarc A., Edukacja i inne procesy wspierające kształtowanie kompetencji międzykulturowych — ujęcie teoretyczne i praktyczne, „Kultura i Edukacja” 1 (2020), s. 91–109.

Smoter K., O potrzebie wspierania rozwoju kompetencji międzykulturowych i medialnych w kształceniu nauczycieli — w poszukiwaniu rozwiązań, „Kultura — Społeczeństwo — Edukacja” 8 (2018), s. 99–108.

Suchocka A., Kompetencje międzykulturowe — przywilej czy konieczność?, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej” 4 (2016), s. 121–131.

Szczurek-Boruta A., Nauczyciele i kształtowanie kompetencji międzykulturowej uczniów, „Pogranicze. Studia Społeczne” 21 (2013), s. 155–169.

Uczniowie cudzoziemscy, https://dane.gov.pl/pl/dataset/1426,liczba-uczniow-cudzoziemcow-wedug-gmin (14.08.2023).

Zakrzewska A., Różnorodność kulturowo-wyznaniowa społeczeństwa wyzwaniem dla wychowania obywatelskiego w szkole katolickiej, w: Religia i edukacja w styczności z różnorodnością kulturową, red. J. M. Garbula, J. J. Pawlik, Olsztyn 2017, s. 89–103.

Zellma A., Nauczyciel religii jako animator kultury w środowisku wiejskim, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 35 (2015), s. 257–269.

Zellma A., Nauczyciel religii jako refleksyjny praktyk w realiach współczesnej szkoły, „Katecheta” 53 (2009) nr 9, s. 6–12.

Zellma A., Niekwestionowana rola edukacji międzykulturowej w szkolnym nauczaniu religii, w: Religia i edukacja w styczności z różnorodnością kulturową, red. J. M. Garbula, J. J. Pawlik, Olsztyn 2017, s. 171–180.

Zellma A., Profesjonalny rozwój nauczyciela religii, Olsztyn 2013.

Downloads

Published

2024-09-30

Issue

Section

Articles

Similar Articles

31-40 of 98

You may also start an advanced similarity search for this article.