Wychowanie do dialogu międzyreligijnego podczas katechezy – wyzwanie współczesności

Autor

  • Leonard Fic Uniwersytet kard. Stefana Wyszyńskiego

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.2500

Słowa kluczowe:

wychowanie religijne, katecheza, pedagogika dialogu

Abstrakt

Chrześcijanie żyją w świecie coraz bardziej otwartym. Zarazem powszechna dostępność mediów, turystyka oraz nowe ruchy migracyjne sprzyjają kontaktom z wyznawcami innych religii. Dziś w wychowaniu katolickim coraz bardziej potrzeba wychowania do rozumienia i dialogu z innymi religiami. Najważniejszym zadaniem pedagogiki religijnej jest nauczanie katechezy w duchu deklaracji Nostra aetate. Takie wychowanie powinno kształtować w młodym człowieku postawę otwartości i szacunku względem przedstawicieli innych religii, a także osób niewierzących. Wychowanie do dialogu wymaga też zachowania własnej autentyczności religijnej, a nie rezygnowania z niej. Dialog to dążenie do uznania innych w ich inności. Kształtowanie autentycznych postaw wobec przedstawicieli innych religii wśród młodzieży katolickiej wymaga od katolickich nauczycieli poznania innych religii i pewnego wysiłku intelektualnego służącego obiektywnemu przedstawieniu innych religii. Wraz z tym powinien dokonywać się wysiłek dydaktyczny wspomagający akceptację własnej religijności.

Bibliografia

Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.

Bagrowicz J., Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży, Toruń 2006.

Być chrześcijaninem. Teologia dla szkół średnich, red. M. Rusecki, Lublin 2006.

Dupuis J., Chrześcijaństwo i religie. Od konfrontacji do dialogu, przekł. S. Obirek, Kraków 2003.

Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń 2012.

Jäggle M., Międzykulturowo, międzyreligijnie, międzywyznaniowo, „Keryks” 1 (2002) nr 1, s. 175–186.

Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis.

Jan Paweł II, O zachowanie własnej tożsamości i uznanie tożsamości innych. Orędzie Jana Pawła II na Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy 2005 r., „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.) 26 (2005) nr 3 (271), s. 7–8.

Kultura – młodzież – edukacja, red. A. Popławska, L. M. Jakoniuk, Białystok 2008.

Ledwoń I. S., Chrześcijaństwo a religie pozachrześcijańskie, w: Być chrześcijaninem. Teologia dla szkół średnich, red. M. Rusecki, Lublin 2006, s. 799–825.

Paweł VI, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra Aetate, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002, s. 334–338.

Pikus T., Dialog religijny i jego obszary, „Warszawskie Studia Teologiczne” 20 (2007) 1, s. 229–242.

Polak M., Wychowanie do dialogu w katechezie młodzieży, „Studia Oecumenica” (2015) nr 15, s. 413–426.

Różańska A., Religijność młodzieży a pluralistyczne społeczeństwo czeskie na początku XXI wieku, w: Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń 2012, s. 315–336.

Rzym M., Trudna miłość. Katolicy wobec innych religii, „Misyjne Drogi” 34 (2016) nr 5/179, s. 54–55.

Sakowicz E., Edukacja w środowisku pluralizmu kulturowego i religijnego, w: Kultura – młodzież – edukacja, red. A. Popławska, L. M. Jakoniuk, Białystok 2008, s. 283–291.

Sakowicz E., Inny, ale nie obcy, cz. 1, „Oświata Mazowiecka” 10 (2010) nr 04/05, s. 22–24.

Sakowicz E., Inny, ale nie obcy, cz. 2, „Oświata Mazowiecka” 02 (2011) nr 01 (06), s. 21–23.

Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002.

Terlikowski T., Kalifat Europa, Kraków 2016.

Pobrania

Opublikowane

2018-08-15

Podobne artykuły

31-40 z 53

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.