Hans Urs von Balthasar and his musical and theological considerations

Authors

  • Małgorzata Górna Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.1119

Keywords:

Hans Urs von Balthasar, beauty, goodness, music, religion, rhythm, melody, pattern

Abstract

Music, according to Hans Urs von Balthasar, can most reach human's emotions. Art reflects our greatness and weakness. In a theologist's opinion it is God, who breathed art into human's souls, it is the greatest gift which man received from God. The role of an artist should be to serve others. On the one hand music tries to find a form of a metaphysical dimension, on the other it expresses things which are low and    conceivable. In music, as it is in religion, man becomes touched by what is invisible. Beauty present in the world and in human's works leads to the discovery of God's source.

Author Biography

  • Małgorzata Górna, Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

    Małgorzata Górna – w 2008 roku ukończyła podyplomowe studia teorii muzyki w Akademii Muzycznej w Krakowie. Słuchaczka doktoranckich studiów teorii muzyki w Krakowie. Uczęszczała na podyplomowe studia teologiczne przy Uniwersytecie Szczecińskim Wydział Teologii Katedry Teologii Moralnej i Duchowości. Od 1990 roku pracuje jako artystka chóru w Operze na Zamku w Szczecinie. Prowadzi zajęcia z muzykoterapii.

References

Balthasar H. U., O moim dziele, przekł. M. Urban CSsR, Kraków 2004.

Balthasar H. U., Pisma wybrane, t. 2, przekł. M.Urban CSsR, Kraków 2007.

Balthasar H. U., Prawda jest symfoniczna. Aspekty chrześcijańskiego pluralizmu, Poznań 1998.

Balthasar H. U., Spiritus Creator. Skizzen zur Teologie, Bd. 3, Einsiedeln 1967.

Guerriero E., Hans Urs von Balthasar. Monografia, Kraków 2004.

Guzek D., Pojęcia muzyczne w narracji teologicznej Hansa Ursa von Balthasara, „Poznańskie Studia Teologiczne” t. 26 (2012), s. 177–188.

Heaney M. L., Music as Theology. What Music Says about the Word, Eugene (OR) 2012, (Princeton Theological Monograph Series 184).

Klauza G., Muzyka organowa w codziennej liturgii Kościoła, „Ethos” 19 (2006) nr 1–2.

Pyc M., Forma Jezusa Chrystusa i jej percepcja w estetyce teologicznej Hansa Ursa von Balthasara, „Poznańskie Studia Teologiczne” t. 9 (2000), s. 148–155.

Waloszek J., Teologia muzyki. Współczesna myśl teologiczna o muzyce, Opole 1997.

Waloszek J., W poszukiwaniu teologicznych kwalifikacji sztuki muzycznej, „Ethos” 19 (2006) nr 1–2 (73–74), s. 43–54

Wierzbicki A. M., Czy muzyka jest kluczem do teologii?, „Ethos” 19 (2006) nr 1–2 (73–74), s. 355–358.

Wojciechowska K., Mozart ekumeniczny, http://tezeusz.pl/cms/tz/index.php?id=2836 [dostęp: 28.07.2011].

Wojciechowska K., Trzej panowie B, nie licząc Mozarta, http://www.pinezka.pl/pryzmat-archiwum/1935-trzej-panowie-b-nie-liczac-mozarta [dostęp: 27.07.2009].

Downloads

Published

2015-09-01

Issue

Section

Artykuły i rozprawy