Third part of ClavierUebung inside ClavierUebung I–IV and inside the chorale-style composing of Johann Sebastian Bach

Authors

  • Christoph Bossert Hochschule für Musik Würzburg

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.1116

Keywords:

Bach, Bossert, research, symbol, symbolism, ClavierUbung, ClavierUebung, Clavier, chorale, protestant chorale, theology, symmetry

Abstract

Christoph Bossert has succeeded in proving  symmetries in a serie of cycles inside of Bach’s composing, who are not known already, for example the Chorals of the Neumeister-Collection, the Welltempered Clavier, part 1 and part two and the third part of ClavierÜbung. Inside of ClavierÜbung III are 27 pieces, but 29 different parts belonging to the mesuring. In consequence Nr. 15 Vater unser im Himmelreich is the center, structered in 40 + 1 + 50 bars. The propotion 4 to 5 can be seen in Nr. 17 to 13 as well as Nr. 11 to 19. Another kind of argument for symmetrie are the two trios Nr. 9 and 21. In five pieces Nr. 4 to 26 as well as Nr. 11 to 19 and Nr. 15 as the central piece is the end structered in 13 bars or half bars. the often discussed question of tonality can be answered by the order of the basic ton of every piece – Nr. 2, 3, 4, 5, 6, 7 has two of them. The melodical line of the eleison inside the Kyrie can be seen as structure therefore, variated in shorter version, in revers and as inversion. One of the very special questions concern to Nr. 20 to 23 in fis, d, f and e. Because of the so structured order of basic tones it’s obvious, that all pieces without pedal and especially the Duettos belong to the whole work as a cycle as well as the pieces with pedal.

Author Biography

  • Christoph Bossert, Hochschule für Musik Würzburg

    Christoph Bossert – niemiecki organista, kompozytor i pedagog. Absolwent seminariów teologicznych w Maulbronn i Blaubeuren. Studiował w wyższej szkole muzycznej w Stuttgarcie u Wernera Jacoba (organy), Kennetha Gilberta (klawesyn), Ulricha Süße’a i Helmut Lachenmanna (kompozycja). Dalsze intensywne studia uzupełniał we Fryburgu u Luigiego Ferdinanda Tagliaviniego w dziedzinie organów, klawesynu i muzykologii. Laureat 1. nagrody na międzynarodowym konkursie organowym Orgelwoche Nürnberg (Johann–Pachelbel–Preis 1979), laureat Rotary-Stiftung Stuttgar, Lili Boulanger Memorial Fund. Inc. Boston, Ivan–Lucacic–Preis, Varazdin. Profesor organów i kierownik Wydziału Muzyki Kościelnej w Hochschule für Musik w Würzburgu. Prowadzi intensywną działalność koncertową w całej Europie, Ameryce, Japonii i Korei. Juror wielu międzynarodowych konkursów oraz autor audycji radiowych i wykładów na temat dzieł organowych Maxa Regera oraz Johanna Sebastiana Bacha. Współzałożyciel fundacji John-Cage Stiftung w Halberstadt. Doktor honoris causa Universytetu w Cluj-Napoca (2003).

References

Bach J. S., Clavier Uebung 3e Partie, Présentation par Philippe Lescat, Courlay 1990, s. 16.

Bach J. S., Orgelchoräle der Neumeister–Sammlung von J. S. Bach, Kassel 1985.

Luter M., Ordnung und Form des Gesangs zur Art der Communion, 1526.

Scheibe J. A., Critischer Musicus, 6, Leipzig 14 maj 1737.

Downloads

Published

2015-09-01

Issue

Section

Artykuły i rozprawy

Similar Articles

1-10 of 43

You may also start an advanced similarity search for this article.