Henryk Mikołaj Górecki’s a cappella choir music. Come, Holy Spirit. op. 61

Authors

  • Kinga Kiwała Akademia Muzyczna w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.1516

Keywords:

Henryk Mikołaj Górecki, Polish contemporary, religious music, a cappella music, Holy Spirit, sequence

Abstract

An exceptional place, due to its singularity, among compositions of Henryk Mikołaj Górecki is taken by the prayer to the Holy Spirit which is a musical interpretation of a text of one of the most popular sequences in the Catholic Church. Górecki reaches towards Polish sources: the popular translation used in the liturgy of Pentecost, taking them, according to his common practice, from a church song book, this time The Parish Hymnbook (Śpiewnik parafialny) collected and arranged by Father Wojciech Lewkowicz.

From the formal point of view, Górecki’s composition refers on one hand to the sequencing structure of the Latin original (aa bb cc etc.), whereas on the other – to the Polish model, in which the basis are two repeating musical groups. The melodic layer points to a strict connection with the two first melody segments of the Latin sequence. The score astounds with the simplicity of homorhythmical texture; melodics are simplified, the text is treated entirely syllabically. Exceptional specifics of the music are visible only while listening – the formogenic significance belongs to tonally approached harmonics and dynamic shadings and above all special, as if “stretched” sense of time. The complete composition acquires the character of a contemplative immersion in prayer. Time is of no importance anymore, and the liveliness of the music is bestowed by the waves of sometimes fervent and at other times calm expression and a specific nuance-like “play on colours” provided by harmony.

The biographical context of the composition is important here. The 80’s were difficult for Górecki; he struggled with health and professional adversities; he was also experiencing a creative crisis. In this context the ardent prayer to the Holy Spirit – the Comforter, the Giver of Wisdom – acquires a special meaning, particularly considering the fact that in his work Górecki never reached for subjects that were “indifferent” to him.

Author Biography

  • Kinga Kiwała, Akademia Muzyczna w Krakowie
    Teoretyk muzyki, filozof, doktor sztuki. Interesuje się polską muzyką współczesną, problematyką sacrum w muzyce, filozofią i estetyką muzyki (przede wszystkim fenomenologią). W dorobku naukowym posiada monografię Dzieło symfoniczne w perspektywie polskich koncepcji fenomenologicznych. Lutosławski, Górecki, Penderecki, artykuły naukowe, udział w konferencjach i sympozjach w kraju i zagranicą, członkowstwo w Radach Programowych oraz jury konkursów. Nagrodzona i wyróżniona m. in.: Nagrodą Marszałka Województwa Małopolskiego Praesignis, Nagrodą Miasta Krakowa, Nagrodą Marszałka Województwa Małopolskiego Ars quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury za projekt Muzyka wobec poezji i nauczania Karola Wojtyły i Jana Pawła II.

References

Balter L., Duch Święty, [w:] Encyklopedia katolicka, tom 4, red. E. Gigilewicz, Lublin 1985.

Bolesławska-Lewandowska B., Górecki. Portret w pamięci, Kraków 2013.

Czajkowski S., Hymn, [w:] Od psalmu i hymnu do Songu i Liedu. Zagadnienia genologiczne: rodzaj–gatunek–utwór, red. M. Tomaszewski, Kraków 1998 (Muzyka i Liryka, 7).

Jan Paweł II, Encyklika Dominum et Vivificantem.

Droba K., Słowo w muzyce Góreckiego, „Ruch Muzyczny” 22 (1981), s. 4–5.

Katechizm Kościoła Katolickiego, opracowanie internetowe ks. M. Baranowski, www.katechizm.

opoka.org.pl/rkkkI-2–3.htm (dostęp: 20.03.2014).

Malecka T., Słowo, obraz i dźwięk w twórczości Modesta Musorgskiego, Kraków 1996.

Mrowiec K., Pasje wielogłosowe w muzyce polskiej XVIII wieku, Kraków 1972.

Sacrum i profanum w muzyce. Z prof. M. Tomaszewskim rozmawia M. Janicka-Słysz, „Maszkaron”, styczeń, luty, marzec 2000.

Sekwencja, [w:] Encyklopedia muzyki, wyd. drugie poprawione i poszerzone, red. A. Chodkowski, Warszawa 2001, s. 798–799.

Veni Sancte Spiritus Et Emitte Coelitus, [w:] The catholic encyclopedia, wydanie internetowe www.newadvent.org/cathen/ (dostęp: 20.03.2014).

Tomaszewski M., „Dedykacja” Schumanna do słów Rückerta: dźwiękowy „kształt miłości”, [w:] M. Tomaszewski, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997.

Downloads

Published

2014-10-31

Issue

Section

Artykuły i rozprawy

Similar Articles

11-20 of 104

You may also start an advanced similarity search for this article.