Interpretation of dynamics in Max Reger organ works in context of german late-romantic pipe organs and modern instruments

Authors

  • Filip Presseisen Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna im. ks. Kardynała Franciszka Macharskiego II stopnia w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.1844

Keywords:

Max Reger, pipe organ, registration, late romantic, german style, organbuilding, pneumatic action

Abstract

In 2016 in celebration of Max Reger’s death anniversary, in entire Europe were organised many concerts and sympsiums. Their purpose was bringing closer the phenomenon of Max Reger’s music. Nowadays his organ music  is still detached from the context of the original instruments which were in use in the period of late romantic.  This article introduces the profil of Max Reger`s organ works, specially focusing on their`s musical language. It discuss also specific notation style with important aspect of complex dynamics gradation system. Reger’s instructions are related to the sound of late romantic german pipe-organs and their`s  voicing characteristic. In the last part of the article, possible performance problems on contemporary instruments are discussed.

Author Biography

  • Filip Presseisen, Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna im. ks. Kardynała Franciszka Macharskiego II stopnia w Krakowie
    Ur. w 1985 roku, studiował w klasie organów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem 2009), Musikhochschule Lübeck (klasa organów prof. Franza F. Danksagmüllera) oraz u prof. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu (dyplom z wyróżnieniem 2013). Uczestnik licznych kursów mistrzowskich poświęconych interpretacji oraz improwizacji organowej oraz seminariów bachowskich w Münsterschwarzach, Ansbach, Rehweiler, Arnstadt i Erlangen. Koncertuje jako organista i improwizator w kraju i za granicą. Członek Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Krakowie oraz grupy Bach Societät. Wykładowca Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej im. ks. Kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie oraz organista w klasztorze OO. Kapucynów w Krakowie-Olszanicy.

References

Bagier G., Max Reger, Stuttgart 1923.

Bossert Ch., Die Singularität des süddeutschen Klangprinzips innerhalb der europäischen Klangstile nach 1670 als Wurzel der romantischen Orgel, [w:] „Acta Organologica Band”, t. 32 „Gesellschaft der Orgelfreunde” e. V., Mettlach 2011, s. 35–50.

Eberlein R., Orgelregister: ihre Namen und ihre Geschichte, Köln 2009.

Falkenberg H. J., Der Orgelbauer Wilhelm Sauer 1831–1916. Leben und Werk, Lauffen 1990.

Fidom H., Diversity in Unity. Discussions on Organ Building in Germany between 1880 and 1918, Amsterdam 2002.

Kaufmann M. G., Orgel und Nationalsozialismus. Die ideologische Vereinnahmung des Instrumentes im „Dritten Reich”, Kleinblittersdorf 1997.

Klinda F., Orgelregistrierung. Klanggestaltung der Orgelmusik, Wiesbaden 1995.

Kümmerle S., Walcker & Cie, [w:] Enzyklopädie der evang. Kirchenmusik, Güttersloch 1904.

Laukvik J., Orgelschule zur historischen Aufführgunspraxis. Grundzüge des Orgelspiels unter Berücksichtigungzeitgenössischer Quellen in 3 Teilen, Teil 2: Orgel und Orgelspiel in der Romantik von Mendelssohn bis Reger und Widor, Stuttgart 2000.

Lindner A., Max Reger. Ein Bild seines Jugendlebens und Künstlerischen Werdens, Regensburg 1936.

Locher C., Die Orgel-Register und ihre Klangfarben, Bern 1923.

Müller H. P., Von Adam bis Zar und Zimmerman. Musikeranekdoten, Berlin 1990.

Rost M., Spätromantische Orgeln als Schlüsselfür das Verständnis des Orgelrepertoires der Zeit um 1900 und seiner Interprete, [w:] Restaurierung pneumatischer Orgeln, Hrsgb. U. Pape, Berlin 1995, s. 27–36.

Rudolz R., Die Registrierkunst des Orgelspiels in ihren grundlegenden Formen, Lipsk 1913.

Scheffler C., Restaurierung pneumatischer Instrumente – Probleme und Erfahrungen, [w:] Restaurierung pneumatischer Orgeln, Hrsgb. U. Pape, Berlin 1995, s. 37–42.

Slonimsky N., Lexicon of Musical Invective: Critical Assaults on Composers Since Beethoven’s Time, New York 1965.

Walcker-Mayer W., Die Orgel der Reger-Zeit, [w]: Max Reger 1873–1973, Wiesbaden 1974.

Downloads

Published

2016-11-20

Issue

Section

Artykuły i rozprawy