The Mass songs of Rev. Francis Walczyński
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2255Keywords:
Polish Mass song, poetics, architectonics, features of musical form, internal linksAbstract
Mass songs of Rev. Francis Walczyński are the continuation of this type, existing since the second half of 18th century. The composer took over the selected lyrics from the songs that was already in existence and gave them new melodies. Mass Songs in Walczyński’s works are cycles counting mostly from 9 to 6 parts. Text variants are few. The structure of texts based exclusively on strophic structure uses stanza with 8th, 7th, 6th and in one song 4-verses. They are predominantly heterosyllabic, bound by feminine perfect rhymes, intermittently alternating and less adherent. In terms of music, the Mass songs contained in the studied set of Fr. Walczyński presents two- and three‑part layout, based on the major‑minor harmonic function, a melodic form characterized by a wide range of ambitus, curved and wavy direction, and second intervals.
All these features show the artistic value of the music work of Rev. Walczyński, which is a testimony of the religious musical culture of the Catholic Church in Poland in the 19th and in the early 20th centuries.
References
Źródła
[Folwarski P.], Śpiewnik „Qui cantat bis orat”, Kraków 1802.
Cancional Piosnek rozmaitych, Staniątki 1586.
Kancyonał i książka modlitewna na cały rok. Do nabożeństwa kościelnego i domowego, druk i nakł. K. Prochaska, Cieszyn 1865.
Książka modlitewna i kancjonał, Opole 1830.
Mazurowski J., Melodie do zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego. Ułożone do grania na organach i śpiewania na cztery głosy, Pelplin 1871.
Ołtarz złoty czyli zbiór nabożeństwa dla chrześcian katolików z przydatkiem pieśni nabożnych dla użytku wiernych ułożony, druk i nakł. J. Cotta, Warszawa 1866.
Pieśni kościelne dla młodzieży szkół gimnazyalnych […] wydał Tomasz Kunzek, Lwów 1859.
Praca codzienna, coroczna i całożywotna każdego chrzescianina katolickiego; albo: książka modlitewna i kancyonał dla katolików, z różnych książek modlitewnych i śpiewników zebrana, Cieszyn 1858.
Raszek W., Kancjonał muzyki kościelnej, Warszawa 1825.
Siedlecki J., Śpiewnik kościelny. Wydanie jubileuszowe (1978–1928), oprac. W. Świerczek, B. Wallek‑Walewskiego, Kraków [1928].
Szczeble do nieba, czyli zbiór pieśni z melodyjami w Kościele rzymsko‑katolickim od najdawniejszych czasów używanych, uskuteczniony przez Teofila Klonowskiego nauczyciela przy Król. katol. naucz. Seminarium w Poznaniu, t. 1, Poznań 1867.
Śpiewniczek zawierający pieśni kościelne z melodyami dla użytku młodzieży szkolnej przez x. J. Siedleckiego zebrany a przez Wysoką c.k. Radę Szkolną krajową uchwałą z dnia 14 lipca 1880 L. 556 dla szkół ludowych, pospolitych i wydziałowych przeznaczony, Kraków 1908.
Śpiewnik Kościelny czyli pieśni nabożne z melodyjami w kościele katolickim używane a dla wygody kościołów parafialnych przez X. M. M. Mioduszewskiego Zgrom. XX. Miss. zebrane, Kraków [1838]; oraz Dodatki: 1842, 1849, 1853.
Śpiewnik kościelny dla młodzieży szkolnej z polecenia przewielebnego Księdza St. O. D. i P. W. wydany, Bochnia 1863.
Śpiewnik kościelny dla młodzieży szkolnej, czcionkami K. Budweisera, Kraków 1861.
Śpiewy kościelne dla młodzieży, Wadowice 1858.
Śpiewy nabożne dla użytku katolików archidyecezyi gnieźnieńskiej i poznańskiej, zebr. i wyd. ks. T. Kiliński, Poznań 1862.
Walczyński F., Nowe melodje do starych pieśni mszalnych w układzie dwugłosowym dla użytku młodzieży szkolnej i chórów parafialnych, Tarnów 1931.
Walczyński F., Tekst pieśni mszalnych dla użytku młodzieży szkolnej i chórów parafialnych, Tarnów 1931.
Opracowania
Bartkowski B., Polskie śpiewy religijne w żywej tradycji. Style i formy, Kraków 1987.
Bielawska B., Polska pieśń mszalna do 1914 roku, w: Studia z dziejów liturgii w Polsce, t. 3, red. W. Schenk, Lublin 1980, s. 117–204.
Feicht H., Studia nad muzyką polskiego średniowiecza, Kraków 1975.
Garnczarski S., Początki polskiej pieśni kościelnej i jej tematyka, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 35 (2016) nr 1, s. 177–187.
Garnczarski S., Polska pieśń adwentowa w drukach od XVII do XX wieku, cz. 1, Tarnów 2014.
Goreniowa A., Strofa siedmiowersowa, w: Strofika, red. M. R. Mayenowa, Wrocław–Warszawa–Kraków 1964, s. 273–289.
Kopczyńska Z., Strofa ośmiowersowa, w: Strofika, red. M. R. Mayenowa, Wrocław–Warszawa–Kraków 1964, s. 290–341.
Kopczyńska Z., Strofa sześciowersowa, w: Strofika, red. M. R. Mayenowa, Wrocław–Warszawa–Kraków 1964, s. 202–272.
Marciniak R., Muszyński M., Wiesiołowski J., Katalog rękopisów staropolskich Biblioteki Kórnickiej XVI–XVIII w., t. 1, Wrocław 1971.
Nowak A., Walczyński Franciszek, w: Słownik polskich teologów katolickich 1918–1981, t. 6, red. L. Grzebień, Warszawa 1983, s. 362–371.
Nowak‑Romanowicz A., Muzyka religijna, w: Klasycyzm 1750–1830. Historia muzyki polskiej, t. 4, red. S. Sutkowski, Warszawa 1995.
Orzech W., Działalność kościelno‑muzyczna ks. Infułata Franciszka Walczyńskiego, Odbitka z dwumiesięcznika „Chór Parafialny”, Przemyśl 1938, s. 5–16.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).