Inspiration of early morning advent mass song Rorate caeli desuper in the Concerto for viola and string orchestra

Authors

  • Ewa Fabiańska-Jelińska Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.2583

Keywords:

composer, inspiration, rorate song, luminosity, darkness, Advent, viola, concerto, string orchestra, initial motif

Abstract

The author describes the inspiration for and background to the creation of the Concerto for viola and string orchestra. It elaborates the sphere of the composer’s inspiration: the religious period of Advent (rorate mass and its song Rorate caeli desuper) with the accompanying reflection on the symbolism of luminosity and darkness. The basic idea of sound in the concerto for viola and string orchestra was inspired by a musical quotation from the initial motif of the rorate song Rorate caeli desuper. The opening tunes of the song became the foundation for the development and shaping of the sound material in the subsequent movements of the viola concerto. The musical architecture and dramatic content of the entire piece rests on the aforementioned quote, which integrates the particular movements in accordance with the concept of unity in diversity understood as coherent input sound material whose narration is enriched by being presented in various sound contexts.

 

References

św. Augustyn, Wyznania, Kraków 2000.

Barrett H., The viola, Alabama 1996.

Cegiełła J., Szkice do autoportretu polskiej muzyki współczesnej, Kraków 1976.

Fąferek M., Wszystko, co chcecie wiedzieć o altówce, a boicie się zapytać, „Polska Muza” 17 września 2013, http://www.polskamuza.eu/wywiady.php?id=867.

Franciszek, Encyklika Lumen fidei do biskupów, prezbiterów, do osób konsekrowanych i do wszystkich wiernych świeckich o wierze, Kraków 2013.

Jan Paweł II, Przemówienie do Zgromadzenia Ogólnego ONZ, w: Jan Paweł II, Przemówienia i homilie Ojca Świętego Jana Pawła II, red. J. Poniewierski, indeks P. Murzański, Kraków 1997.

Ingarden R., Studia z estetyki, Warszawa 1966.

The Liber Usualis, ed. Benedictines of Solesmes, Tournai–Nowy Jork 1961.

Makota J., Twórczość artystyczna: proces twórczy, „Studia Estetyczne” 18 (1981), s. 95–116.

Menuhin Y., Primrose W., Violin and viola, London 1990.

Michałek K., Miłosierdzie Boże jako źródło inspiracji twórczej, „Pro Musica Sacra” 11 (2013).

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, Poznań 2003.

Poniatowski S., Altówka. Sztuka i dziedzictwo, tłum. B. Maliszewski, Gdańsk 2014.

Riley M., The history of the viola, vol. 1, vol. 2, Ann Arbor, 1991.

Stróżewski W., Dialektyka twórczości, Kraków 1983.

Stróżewski W., Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002.

Downloads

Published

2018-12-12

Issue

Section

Artykuły i rozprawy