The theological dimension of selected Polish Easter songs
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2203Słowa kluczowe:
Pascha, Easter, Easter chants, Paschal liturgy, theology of hymnsAbstrakt
The theology of Polish Easter hymns focuses on the mystery of Christ’s resurrection and is directed towards the eschatological dimension of human existence. Through the victory of the Son of God over sin, death and Satan, man has an open gate to eternal life. Easter songs are rooted in the biblical account of the Lord’s resurrection and are a form of prayer expressed both during and outside the liturgy, and should therefore bring the faithful closer to God. The oldest hymns, dating back to the 14th century, were composed throughout the centuries of the existence of the Polish nation and state, and often referred to the historical and social situation of Poles, especially during the partitions. However, their content and melody have always expressed the essence of man’s faith in the resurrection of Christ and the hope of eternal life.
Bibliografia
Caban P., Jakie odpowiedzi na wezwania liturgiczne dawali chrześcijanie w starożytności?, ‘Ruch Biblijny i Liturgiczny’ 59 (2006) nr 2, pp. 121–124.
Casel O., La Fête de Pâques dans l’Église des Pères, Paris 1963.
Folsom C., Człowiek współczesny a liturgia, red. K. Porosło, Kraków 2018.
Karpiński F., Pieśni nabożne, Supraśl 1792.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Korolko M., Średniowieczna pieśń religijna polska, Wrocław 1980.
Kowalczyk M., Geneza i obchód Wielkanocy w Polsce. Zarys problematyki, ‘Studia Elbląskie’ 21 (2020), pp. 273–293.
Michalak J., Zarys liturgiki, Płock 1939.
Michałowska T., Literatura polskiego średniowiecza, Warszawa 2011.
Michałowska T., Średniowiecze, Warszawa 1995.
Mioduszewski M. M., Śpiewnik Kościelny, czyli pieśni nabożne z melodyjami, Kraków 1838.
Nadolski B., Leksykon liturgii, Poznań 2006.
Podeszwa P., Prorok Jonasz zapowiedzią Chrystusa w świetle Komentarza do Księgi Jonasza św. Hieronima, ‘Biblica et Patristica Thoruniensia’ 2 (2009), pp. 151–170.
Ratzinger J., Nowa pieśń dla Pana, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1999.
Ropiak S., Treść teologiczna wielkanocnych pieśni zastępujących hymny w Liturgii Godzin, ‘Studia Warmińskie’ 44/45 (2007/2008), pp. 133–154.
Ryś G., Pobożność ludowa na ziemiach polskich w średniowieczu. Próba typologii, Szczecin 1995.
Sacred Congregation of Rites, Instruction on Music in the Liturgy Musicam Sacram, 5.03.1967.
Siedlecki J., Śpiewnik kościelny, Kraków 1876.
Siedlecki J., Śpiewnik kościelny, Kraków 2021.
Sinka T., Polska pieśń w liturgii, ‘Nasza Przeszłość’ 60 (1983), pp. 235–273.
Surzyński J., Polskie pieśni Kościoła katolickiego od najdawniejszych czasów do końca XVI stulecia, Poznań 1891.
https://www.muzeum-radom.pl/muzeum-o-kolberga/tradycja-piesni-wielkanocnych/2947 (access date: 16.03.2024).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrót oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).