The Idea of God’s Omnipotence and the Problem of Evil

Authors

  • Tadeusz Pabjan Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/tst.2613

Keywords:

God’s omnipotence, problem of evil, physical evi, laws of nature

Abstract

This article deals with the relation between the theological idea of God’s omnipotence and the problem of evil which refers to the question of how to reconcile the existence of evil with God who is good. One of the main arguments of theodicy, which is a philosophical discipline dealing with this question, points to some important limitations of God’s omnipotence. According to this argument, God’s power is limited by different factors. One of them is human freedom: God can not prevent evil resulting from free decisions of people, because He himself decided them to be free. But this argument can be extended to the whole created world: God gives freedom not only to man, but to the whole universe as well, and this is why it can freely evolve in the boundaries of laws of nature. Physical evil is a simple consequence of such freedom of created world. The paper is composed of three parts. At first, the very idea of God’s omnipotence is discussed. Then the relation of God’s omnipotence and the laws of nature is expounded. In the end the so called non-interventionist model of God’s action in nature is presented.

Author Biography

  • Tadeusz Pabjan, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Ks. Tadeusz Pabjan – doktor habilitowany, wykładowca filozofii przyrody i filozofii nauki na Wydziale Teologicznym Sekcja w Tarnowie UPJPII.

References

Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1992.

Clayton P., God and Contemporary Science, Edinburgh 1997.

Damiani, O wszechmocy Bożej, tłum. I. Radziejowska, Warszawa 2010.

Descartes R., Rozprawa o metodzie, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1988.

Descartes R., Zasady filozofii, tłum. I. Dąbska, Warszawa 1960.

Edwards D., Jak działa Bóg?, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2013.

Funkenstein A., Theology and the Scientific Imagination from the Middle Ages to Seventeenth Century, Princeton 1986.

Haught J. F., Odpowiedzi na 101 pytań o Boga i ewolucję, tłum. J. Kochanowicz, Kraków 2003.

Heller M., Ostateczne wyjaśnienia wszechświata, Kraków 2006.

Heller M., Uchwycić przemijanie, Kraków 1997.

Hooykaas R., Religia i powstanie nowożytnej nauki, tłum. S. Ławicki, Warszawa 1975.

Janowski Z., Teodycea kartezjańska, Kraków 1998.

Judycki S., Wszechmoc i istnienie, „Internetowe Czasopismo Filozoficzne Diametros” 21 (2008), s. 30–62.

Koszkało M., Pepliński M., Wszechmoc, w: Przewodnik po filozofii religii. Nurt analityczny, red. J. Salamon, Kraków 2016, s. 37–59.

McMullin E., Ewolucja i stworzenie, tłum. J. Rodzeń, Kraków 1993.

Pabjan T., Anatomia konfliktu. Pomiędzy nowym ateizmem a teologią nauki, Kraków 2016.

Pepliński M., Problematyka wszechmocy Boga – rzeczy nowe i stare, „Filo-Sofija” 15 (2015) nr 30/3, s. 11–44.

Stoeger W. R., The Mind-Brain Problem, the Laws of Nature and Constitutive Relationships, w: Neuroscience and the Person: Scientific Perspectives on Divine Action, ed. R. J. Russell et al., Vatican City State–Berkeley 1999.

Tomasz św., O wieczności świata, w: Św. Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, tłum. J. Salij, Warszawa 2001, s. 277–285.

Tomasz św., Suma teologiczna, tłum. P. Bełch, Londyn 1977.

Życiński J., Bóg i ewolucja. Podstawowe pytania ewolucjonizmu chrześcijańskiego, Lublin 2002.

Published

2018-12-30

Issue

Section

Artykuły

Similar Articles

21-30 of 56

You may also start an advanced similarity search for this article.