Człowiek w obliczu Tajemnicy Istnienia. Uwagi do koncepcji ontologicznej S. I. Witkiewicza
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.40104Słowa kluczowe:
istnienie, ontologia, jedność, postawa, doświadczenie, tajemnicaAbstrakt
W koncepcji Witkiewicza postawa człowieka wobec istnienia ma dwoisty charakter. Z jednej strony człowiek doświadcza oczywistości istnienia, gdyż to, że istniejemy i że istnieją przedmioty wokół nas, jest przyjmowane jako pewnik, z drugiej zaś gdy zapytamy, czym jest istnienie, nie jesteśmy zdolni udzielić odpowiedzi. Toteż z poznawczego punktu widzenia Istnienie jest Tajemnicą, zaś jej doświadczenie ma charakter wyjątkowy. W pierwszej części artykułu zostanie przedstawiony ten aspekt filozoficznej koncepcji Witkiewicza, dla którego decydujące jest pojęcie Istnienia w ogóle, oraz poruszona będzie kwestia jego doświadczenia. W części drugiej opisana zostanie postawa człowieka wobec Istnienia Poszczególnego.
Bibliografia
Błoński J., Witkacy. Sztukmistrz, filozof, estetyk, Kraków 2000.
Bocheński T., Witkacy i reszta świata, Łódź 2010.
Dombrowski M., Ontologia Ogólna Stanisława Ignacego Witkiewicza a tzw. kryzys metafizyki, w: Witkacy w kontekstach. Stanisław Ignacy Witkiewicz a kryzys metafizyki, red. T. Pękala, Lublin 2015, s. 57–74.
Hartmann N., Zur Grundlegung der Ontologie, Berlin–Leipzig 1935.
Ingarden R., Spór o istnienie świata, t. 1, Warszawa 1960.
Kościuszko K., Witkacy o przeżyciach metafizycznych, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” (2013) nr 19, s. 415–416.
Micińska A., Istnienie Poszczególne: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Warszawa 2002.
Jakimowicz I., Witkacy. Chwistek. Strzemiński. Myśli i obrazy, Warszawa 1978.
Kulińska A., Żywot człowieka masowego. Stanisława Ignacego Witkiewicza wizja przeobrażeń społeczeństwa europejskiego, „Annales Universitas Mariae Curie-Skłodowska. Sectio I – Philosphia–Sociologia” 17 (2002) 5, s. 79–99.
Lubecki M., Istnienie i metafizyczny niepokój w filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza, „Estetyka i Krytyka” (2013) nr 3, s. 71–86.
Łowejko M., Filozofia Stanisława Ignacego Witkiewicza a filozofia zdrowego rozsądku, „Ruch Filozoficzny” 75 (2019) nr 1, s. 57–67.
Ostrowski A., Nicość — pro et contra, w: Przyszłość Witkacego, red. T. Pękala, Kraków 2010, s. 31–59.
Ostrowski A., Konieczność nicości absolutnej, w: Witkacy w kontekstach. Stanisław Ignacy Witkiewicz a kryzys metafizyki, red. T. Pękala, Lublin 2015, s. 37–55.
Szachniewicz A., Czas i przestrzeń w metafizyce Witkiewicza a pierwotność ontologiczna indywiduów. Ujęcie z perspektywy wybranych wątków współczesnej metafizyki analitycznej, „Ruch Filozoficzny” 75 (2019 ) nr 1, s. 35–56.
Witkiewicz S. I., Leon Chiwstek — demon intelektu, w: S. I. Witkiewicz, O idealizmie i realizmie. Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie istnienia i inne prace filozoficzne, zebrał, opracował i przypisami opatrzył B. Michalski, Warszawa 1977, s. 135–198.
Witkiewicz S. I., Nauki ścisłe a filozofia, w: S. I. Witkiewicz, O idealizmie i realizmie. Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie istnienia i inne prace filozoficzne, zebrał, opracował i przypisami opatrzył B. Michalski, Warszawa 1977, s. 216–234.
Witkiewicz S. I., Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia, Skierniewice 1992.
Witkiewicz S. I., O idealizmie i realizmie, w: S. I. Witkiewicz, O idealizmie i realizmie. Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie istnienia i inne prace filozoficzne, zebrał, opracował i przypisami opatrzył B. Michalski, Warszawa 1977, s. 256–292.
Witkiewicz S. I., Uczucia metafizyczne jako podstawa uczuć religijnych i rozważań filozoficznych, w: S. I. Witkiewicz, O idealizmie i realizmie. Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie istnienia i inne prace filozoficzne, zebrał, opracował i przypisami opatrzył B. Michalski, Warszawa 1977, s. 79–84.
Witkiewicz S. I., Znaczenie filozofii dla wszystkich, w: S. I. Witkiewicz, O idealizmie i realizmie. Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie istnienia i inne prace filozoficzne, zebrał, opracował i przypisami opatrzył B. Michalski, Warszawa 1977, s. 33–36.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).