Beginnings of the polish church chant and its themes
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.1722Keywords:
Polish chant, liturgy, Latin hymnodia, kierleszAbstract
Polish church chant, monodic and designed for people is an important part of the great heritage of religious culture of the Polish Church. Its appearance was in the scientists research explained by many theories. It is commonly assumed that the most likely formed in the thirteenth century. The first analyzed theory derives it from so called kierlesz, phonetically transformed into a short formula Kyrie eleison, sung on various occasions. However, except for a few cases, you do not hear anything in Poland about kierlesz. Feicht – the opponent of kierlesz theory – preferred source of Polish song is the introduction of recitation in Polish prayers on Sundays and holiday, right after the reading of the gospel. However, these practices can be regarded as a preliminary stage that paves the way for Polish chants. The dominant theory is saying that the source of the song in Poland is Latin hymnodia, translated more or less accurately into Polish. The creation of Polish religious chant was primarily due to the demand of the faithful for religious rites, both beyond the liturgical, and in the liturgy itself. The first chants in Polish represented Easter chants, Passion chants and Marian chants.References
Brückner A., Literatura religijna w Polsce średniowiecznej, t. 1, Kazania i pieśni, Warszawa 1902.
Brückner A., Średniowieczna pieśń religijna polska, Kraków 1923.
Feicht H., Studia nad muzyką polskiego średniowiecza, red. Z. Lissa i in., Kraków 1975.
Fijałek J., Bogurodzica, „Pamiętnik Literacki” 2 (1903), s. 1–27, 163-191, 353–378.
Garnczarski S., Polska pieśń adwentowa w drukach od XVII do XX wieku, cz. 1, Tarnów 2014.
Gromnicki T., Synody prowincyonalne, Kraków 1885.
Grudziński K., Najstarsze zabytki rękopismienne języka polskiego w zbiorach bernardyńskich (do poł. XVI w.), „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne” 4 (1962), s. 357–362.
Hinz E., Zarys historii muzyki kościelnej, Pelplin 2000.
Kantak K., Bernardyni polscy, t. 1, Lwów 1933.
Lewański J., Dramat i dramatyzacje liturgiczne w średniowieczu polskim, [w:] Musica Medii Aevi, red. J. Morawski, t. 1, Kraków 1965, s. 96–174.
Maciejowski W. A., Kronika Boguchwała i Godysława Paska, [w:] Monumenta Poloniae historica, wyd. A. Bielowski, t. 2, Lwów 1872, s. 454–598.
Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2001.
Skop G. M., Powstanie i rozwój polskich pieśni religijnych do poł. XVI w. Studium muzykologiczne, 1972 (praca magisterska w Archiwum KUL).
Wisłocki W., Katalog rękopisów Biblioteki Jagiellońskiej, Kraków 1881.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Stanisław Garnczarski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).