Duty in the minds of today’s youth
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.42104Keywords:
duty, morality, responsibility, youth, society, COVID-19, axiologyAbstract
The article shows how today’s youth understand the concept of duty. The context of the research is the COVID-19 pandemic and postmodern axiology. The results show that teenagers understand duty as responsibility, both in moral and legal-social categories. They attribute an important role to it in their own development and in social life.
References
Antonim „obowiązek”, https://antonim.net/antonim/obowiązek (24.09.2022).
CBOS, Komunikat z badań, nr 19/2021: Edukacja zdalna — doświadczenia i oceny, luty 2021.
Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, zespół redakcyjny, https://kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja,1147,edukacja-zdalna-co-stalo-sie-z-uczniami-ich-rodzicami-i-nauczycielami (31.08.2022).
Jan Paweł II, Homilia z liturgii słowa do młodzieży na Westerplatte, Gdańsk–Westerplatte 1987, https://jp2online.pl/obiekt/homilia-z-liturgii-slowa-do-mlodziezy-na-westerplatte;T2JqZWN0OjM2NDg=, (24.09.2022).
Konferencja Ministra Edukacji i Nauki dotycząca powrotu uczniów do nauki stacjonarnej, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/konferencja-ministra-edukacji-i-nauki-dotyczaca-powrotu-uczniow-do-nauki-stacjonarnej (13.05.2021).
Powrót do szkół od września 2021 , https://secure.avaaz.org/community_petitions/pl/ministerstwo_edukacji_i_nauki_przemyslaw_czarnek_powrot_do_szkol_od_wrzesnia_2021/ (30.06.2021).
Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, red. H. Zgółkowa, t. 25, Poznań 2000.
Praktyczny słownik wyrazów i zwrotów bliskoznacznych, red. A. Latusek, Kraków 2004.
Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992.
Wywiązywać się, https://sjp.pwn.pl/szukaj/wywiązywać się.html (03.06.2022).
Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań, zespół redakcyjny UAM, Poznań 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).