Między nadmiarem a elipsą — o języku katastrofistów
DOI:
https://doi.org/10.15633/tes.11106Słowa kluczowe:
język, katastrofizm, poezja, pokolenie 1910, stylistykaAbstrakt
Autorka artykułu potwierdza tezę postawioną w tytule, że w poezji wielu wybitnych twórców występuje zespół przeciwstawnych wartości poetyckich, wyrażanych przez określony zespół kontrastów semantycznych i formalnych oraz dążenie do wyzwolenia poezji z rządzących nią antynomii. Wbrew powszechnej opinii, że w poezji lat trzydziestych XX wieku twórcy na ogół unikają poetyzmów (z wyjątkiem poetyzmów młodopolskich), autorka udowadnia, że są one obecne i występują często w powiązaniu z polszczyzną potoczną i ze stylami przeszłości literackiej. Funkcjonują one jako ważny składnik mowy poetyckiej i są wyrazem poszukiwań artystycznych poszczególnych poetów. Podkreśla, że cechą języka poetów Trzeciego Wyrazu była dość wyraźna demokratyzacja języka poetyckiego i samej literatury, daleko idąca nobilitacja kolokwializmów, udział słownictwa i frazeologii ze wszystkich odmian polszczyzny. Język poetycki polskich twórców katastroficznych lat trzydziestych XX wieku ukazuje wielość odmian stylistyczno-językowych oraz pojawienie się tendencji, którą można by określić wyobraźnią wyzwoloną, wzorowaną na nadrealistycznej poezji francuskiej.
Bibliografia
Balcerzan E., Przez znaki, Poznań 2000.
Bereś S., Ostatnia wileńska plejada. Szkice o poezji kręgu Żagarów, Warszawa 1990.
Bujnicki T., Ostatnia kwadra Kwadrygi, „Żagary” 1931 nr 4, s. 8.
Dybciak K., Poezja mitu katastroficznego, „Twórczość” 1974 nr 3, s. 76–88.
Kłak T., Józef Czechowicz a folklor, w: Z zagadnień twórczości ludowej, red. R. Górski, J. Krzyżanowski, Wrocław 1972.
Kryszak J., Katastrofizm ocalający. Z problematyki poezji tzw. „Drugiej Awangardy”, Bydgoszcz 1985.
Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 1990.
Miłosz C., Historia literatury polskiej do roku 1939, Kraków 1997.
Napierski S., Poeticisms, „Wiadomości Literackie” 1931 nr 37, s. 12.
Popper K., Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa 1999.
Sandauer A., Czy koniec awangardy? Antynomie, „Polityka” 1997 nr 27, s. 9–12.
Szymański W. P., Moje dwudziestolecie 1918–1939, Kraków 1998.
Wilkoń T., Katastrofizm w poezji polskiej w latach 1930–1939. Szkice literackie, Katowice 2016.
Zagórski J., Jak?, w: Ostrze mostu, Wilno 1933, s. 20.
Zieniewicz A., Idące Wilno. Szkice o Żagarach, Warszawa 1987.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Teresa Wilkoń

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.