How to speak about God in the post-Soviet world? Analysis of Dietrich Bonhoeffer’s thought and its implications for the Catholic faith

Authors

  • Ewa Laskowska Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/acr.3640

Keywords:

Chrystianity, God, Bonhoeffer, postatheizm, darkness

Abstract

The present times can be described as a post-atheism era in which people no longer ask questions about God. After years of militant atheism, is time to live “as if God did not exist” in the world. Protestant pastor Dietrich Bonhoeffer was well aware of this, whose thought is extremely popular in Protestant circles today. He presented the thesis of life in the world of etsi Deus non datetur and the postulate of non-religious Christianity.
The article examines whether Bonhoeffer’s concepts can also be helpful to Catholic theologians? Can they become an inspiration in reflection on how to talk about God in the modern world? To try answer the above questions, it will be helpful to analyze the works of Bonhoeffer.
In conclusion, the article will show that Bonhoeffer’s thought can be a clue to how talk about God. Becouse It reminds people of important, often forgotten aspects of Christianity. It can also by of helpful for Christians to reflect on their own faith.

References

Bloom A., Umysł zamknięty, przeł. T. Bieroń, Poznań 1997.

Buber M., Zaćmienie Boga, przeł. P. Lisicki, Warszawa 1994.

Chesterton G. K., Heretycy, przeł. J. Rydzewska, Warszawa-Ząbki 2012.

Dziedzictwo diabła. Spotkanie Czesława Milosza i Józefa Tischnera, „Znak” 1993 nr 7 (458), s. 125–132.

Halík T., Co nie jest chwiejne, jest nietrwałe. Labiryntem świata z wiarą i wątpliwościami, przeł. J. Zychowicz, Kraków 2004.

Halík T., Radziłem się dróg, przeł. J. Babuchowski, Poznań 2001.

Halík T., Wzywany czy niewzywany, Bóg się tutaj zjawi, przeł. A. Babuchowski, Kraków 2006.

Hunia F., Grzech redukcjonizmu, a śmierć Boga, „Znak” 2014 nr 708, s. 6–9.

Jan od Krzyża, Noc ciemna, przeł. B. Smyrak, Kraków 2013.

Jan Paweł II, Evangelium vitae, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1996, s. 841–985.

Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma, Kraków 1988.

Koniński K. L., Nox atra, Warszawa 1961.

Łysień L., Przygody myślenia religijnego, Kraków 2016.

Łysień L., Religia, ateizm, wiara. Problematyka filozofii Boga w XIX i XX wieku, Kraków 2004.

Metaxas E., Bonhoeffer. Pastor – męczennik – prorok – szpieg. Prawy człowiek chrześcijanin przeciwko Trzeciej Rzeszy, przeł. D. Chabrajska, Kraków 2012.

Michalski K., Płomień wieczności. Eseje o myślach Fryderyka Nietzschego, Kraków 2007.

Morawska A., Dietrich Bonhoeffer. Wybór pism, Warszawa 1970.

Morawska A., Chrześcijanin w Trzeciej Rzeszy, Warszawa 1970.

Napiórkowski A., Dietrich Bonhoeffer i jego wizje Kościoła, Kraków 2004.

Neusch M., U źródeł współczesnego ateizmu. Sto lat dyskusji na temat Boga, przeł. A. Turowiczowa, Paris 1980.

Nossol A., Bonhoeffer Dietrich, w: Encyklopedia katolicka, t. 2, Lublin 1976.

Obrazy Boga. Debata „Znaku”, „Znak” 2014 nr 708, s. 10–25.

Orwell G., 1984, Kraków 1981.

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, przeł. E. Bieńkowska, Warszawa 1975.

Sokołowski P., Śmierć Boga. Teologia, w: Encyklopedia katolicka, t. 19, Lublin 2013, kol. 259–261.

Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 3, Warszawa 1998.

Teresa z Avili, Twierdza wewnętrzna, przeł. H. P. Kossowski, Poznań 2000.

Tischner J., W krainie schorowanej wyobraźni, Kraków 2013.

https://opoka.org.pl/biblioteka/Z/ZR/or201809-rozdzwiek.html (16.03.2019).

Downloads

Published

2020-07-31

Issue

Section

Bez nazwy