The Personalistic Ethics of Karol Wojtyła and Contemporary Antipersonalism

Authors

  • Marek Czachorowski Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.3691

Keywords:

Ethics, ethical personalism, personalistic norm, antipersonalism, dignity of the­ ­human person, positivism, K. Wojtyła

Abstract

The article presents contemporary accusations against ethical personalism, whose special representative is the ethics of Karol Wojtyła. It reveals erroneous assumptions behind these accusations and the way to answer them, which we find in the works of Karol Wojtyła. Contemporary criticism of ethical personalism comes from the position of positivism, which reduces valuable knowledge to specific sciences, and which excludes the essence of morality. This positivist reductionism also underlies the accusation of a naturalistic fallacy against Wojtyła’s personalism. His “personalistic norm” which excludes only the instrumental treatment of a person is justified on the basis of axiological experience, among other things, present in the experience of shame, which reveals directly the essential nature of the human person and the value of the human person.

Author Biography

  • Marek Czachorowski, Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy

    Marek Czachorowski – ur. 1956, dr hab. w dziedzinie filozofii, etyk. Studia filozoficzne magisterskie i doktoranckie w KUL. Praca magisterska (Odpowiedzialność i człowiek według Romana Ingardena) i doktorska (Stanowisko Karola Wojtyły /Jana Pawła II w sporze o miłość jako kryterium moralnej oceny antykoncepcji) pod kierunkiem ks. prof. dr hab. T. Stycznia. Rozprawa habilitacyjna Pietas. Spór o obowiązki moralne wobec rodziców na Wydziale Filozofii UKSW. Praca naukowo-dydaktyczna: 1988–2014 Katedra Etyki KUL; od 1999/2000 do 2015 UKSW. Od 2014/2015 profesor KPSW.

References

Adornato F., Karol Wojtyła: jedyny (ostatni?) filozof moralista naszego czasu, „Ethos” 59–60 (2002) nr 3–4, s. 40–53.

Andrzejuk A., Prawda o dobru, Warszawa 2000.

Bauman Z., Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń 1995.

Bauman Z., Etyka ponowoczesna, tłum. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, Warszawa 1996.

Bauman Z., Moralne obowiązki, etyczne zasady, „Etyka” 27 (1994), s. 9–28.

Bauman Z., Wszystko, co stałe, wyparowało, w: Idee z pierwszej ręki: antologia najważniejszych tekstów „Europy” – sobotniego dodatku do „Dziennika”, wybór tekstów C. Michalski, M. Nowicki, Warszawa 2008.

Biesaga T., Godność a wolność w antropologii Karola Wojtyły, w: Ku rozumieniu godności człowieka, red. G. Hołub, P. Duchliński, Kraków 2008, s. 65–76.

Biesaga T., Godność osoby ludzkiej jako źródło normy personalistycznej, w: Wokół antropologii Karola Wojtyły, red. A. Maryniarczyk SDB, P. Sulenta, T. Duma, Lublin 2016, s. 219–236 (Zadania Metafizyki, 18).

Biesaga T., Karola Wojtyły krytyka koncepcji osoby Maxa Schelera, „Logos i Ethos” 47 (2018) 1, s. 181–197.

Biesaga T., Personalizm a pryncypializm w bioetyce, w: Podstawy i zastosowania bioetyki, red. T. Biesaga, Kraków 2001 s. 43–55.

Biesaga T., Personalizm etyczny K. Wojtyły, w: Encyklopedia filozofii polskiej, t. 2, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2011, s. 328–330.

Biesaga T., Spór o normę moralności, Kraków 1998.

Bronk A., Kategoria godności człowieka w świetle hermeneutyki, „Analiza i Egzystencja” 19 (2012) s. 11–29.

Brożek B., Pojęcie osoby w dyskusjach bioetycznych, w: Paradoksy bioetyki prawniczej, red. J. Stelmach, B. Brożek, M. Soniewicka, W. Załuski, Warszawa 2010, s. 43–55.

Czachorowski M., Osoba a natura. Ujęcie Karola Wojtyły, w: Wokół antropologii Karola Wojtyły, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2016, s. 307–352.

Czachorowski M., Spór o nierozerwalność małżeństwa. Analiza filozoficzna, Lublin 2009.

Foucault M., The Essential Works of Michel Foucault 1954–1984, vol. 1: Ethics Subjectivity and Truth, ed. P. Rabinow, New York 1994.

Hołub G., Diego Gracia a pryncypializm w etyce, w: Systemy bioetyki, red. T. Biesaga, Kraków 2003, s. 24–48.

Hołub G., Od antropologii do etyki postmodernistycznej: w stronę autentyczności czy dowolności? w: W labiryncie wychowania. Wyzwania edukacyjne w ujęciu interdyscyplinarnym, red. B. Stańkowski, M. Szpringer, Kraków 2013, s. 29–44.

Husserl E., Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna, tłum. S. Walczewska, Toruń 1999.

Krąpiec M. A., Przeżycie moralne a etyka, „Znak” 19 (1965) nr 135, s. 1129–1146.

Ku rozumieniu godności człowieka, red. G. Hołub, P. Duchliński, Kraków 2008.

Pietrzykowski T., Etyczne problemy prawa, Warszawa 2011.

Pietrzykowski T., Przeszłość i przyszłość filozoficznej idei praw człowieka, „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna” 2 (2013) nr 2, s. 212–23.

Pietrzykowski T., Ujarzmianie Lewiatana. Szkice o idei rządów prawa, Katowice 2014.

Rorty R., Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii, w: R. Rorty, Obiektywność, relatywizm, prawda, przeł. J. Margański, Warszawa 1999.

Rorty R., Pragmatyzm i filozofia post-nietzscheańska, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1996.

Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, tłum. W. J. Popowski, Warszawa 1996.

Safjan M., Jakiego prawa bioetycznego potrzebujemy?, w: Współczesne wyzwania bioetyczne, red. L. Bosek, M. Królikowski, Warszawa 2010, s. 1–15.

Safjan M., O metodach rozwiązywania dylematów bioetyki, „Państwo i Prawo” 5 (1992), s. 51–59.

Stelmach J., Przyczyny sporów bioetycznych, w: Paradoksy bioetyki prawniczej, red. J. Stelmach, B. Brożek, M. Soniewicka, W. Załuski, Warszawa 2010, s. 13–24.

Styczeń T., Etyka jako antropologia normatywna. W sprawie epistemologicznie zasadnego i metodologicznie poprawnego punktu wyjścia etyki, „Roczniki Filozoficzne” 45–46 (1997–1998) nr 2, s. 5–38.

Styczeń T., Etyka niezależna?, Lublin 1980.

Styczeń T., O etyce Karola Wojtyły – uczeń, Częstochowa 1997.

Styczeń T., Problem możliwości etyki, Lublin 1972.

Styczeń T., Spór o naukowość etyki, „WIĘŹ” 9 (1967), s. 15–33.

Styczeń T., W sprawie przejścia od zdań orzekających do powinnościowych, „Roczniki Filozoficzne” 14 (1966) z. 2, s. 65–80.

Swieżawski S., Studia z myśli późnego średniowiecza, Warszawa 1998.

Szostek A., Natura–rozum–wolność, Rzym 1990.

Szostek A., Teleologizm a antropologia, „Roczniki Filozoficzne” 30 (1982) z. 2, s. 97–108.

Wojtyła K., Antropologia encykliki „Humanae vitae”, „Analecta Cracoviensia” 10 (1978) s. 9–28.

Wojtyła K., Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991.

Wojtyła K., Elementarz etyczny, Lublin 1983.

Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.

Wojtyła K., O znaczeniu miłości oblubieńczej. (Na marginesie dyskusji), „Roczniki Filozoficzne” 22 (1974) z. 2, s. 162–174.

Wojtyła K., Osoba i czyn, w: K. Wojtyła, „Osoba i czyn” oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń [i in.], Lublin 1994.

Wojtyła K., Problem doświadczenia w etyce, „Roczniki Filozoficzne” 17 (1969) z. 2, s. 5–24.

Wojtyła K., Problem doświadczenia w etyce, „Roczniki Filozoficzne” 17 (1969) z. 2, s. 5–24.

Wojtyła K., Problem teorii moralności, w: W nurcie zagadnień posoborowych, red. B. Bejze, t. 3, Warszawa 1969, s. 217–249.

Wojtyła K., Zagadnienie katolickiej etyki seksualnej. Refleksje i postulaty, „Roczniki Filozoficzne” 13 (1965) z. 2, s. 5–25.

Wojtyła K., Zagadnienie podmiotu moralności, Lublin 1991.

Downloads

Published

2020-09-30

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1-10 of 133

You may also start an advanced similarity search for this article.