Intuicja sakramentalna jako model intuicji tego, co niedostępne w fenomenologii liturgii Jean-Yves’a Lacoste’a
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3942Słowa kluczowe:
Jean-Yves Lacoste, Martin Heidegger, fenomenologia liturgii, intuicja, sakrament, bycie, Bóg, AbsolutAbstrakt
Jean-Yves Lacoste jest mało jeszcze w Polsce znanym współczesnym francuskim myślicielem, który słynie z tego, że swoją refleksję prowadzi na granicy między filozofią a teologią. Intuicja sakramentalna jest przykładem tego, co on sam nazywa „teologicznym myśleniem”. Intuicja sakramentalnej obecności Boga staje się dla niego modelem intuicji niedostępnej jeszcze obecności Boga w świecie. Tego typu intuicja jest sposobem poznania właściwym wspomnianemu byciu na granicy filozofii i teologii, a zatem na granicy bycia-w-świecie i bycia-wobec-Boga. Badania nad tak rozumianą intuicją prowadzą do wielu ważnych pytań: Czy różnica między obecnością i nieobecnością oznacza to samo, co różnica między dostępnością i niedostępnością? Czym różni się to, co jeszcze nieobecne, i to, co już nieobecne, od tego, co nieobecne? Czy wszystkie są równie niedostępne? Czy obecność i nieobecność jest bardziej problemem miejsca czy czasu?
Bibliografia
Bała M., Skurzak J., „Doświadczenie niedoświadczalnego” w filozofii liturgii Jean-Yves Lacoste, „Studia Philosophiae Christianae” 47 (2011) 2, s. 31–62.
Falque E., La facticité visitée, „Transversalités” 2 (2009) 110, s. 197–222.
Falque E., Triduum philosophique, Paris 2015.
Greisch J., Le Buisson ardent et les Lumières de la raison, t. 2, Paris 2002.
Janicaud D., Le Tournant théologique de la phénoménologie française, Paris 1991.
Lacoste J.-Y., Bâtir, habiter, prier, „Revue Thomiste” 87 (1987), s. 357–390, 547–578.
Lacoste J.-Y., Dictionnaire critique de théologie, Paris 1998.
Lacoste J.-Y., Dieu connaissable comme aimable. Par delà « foi et raison », „Recherches de Science Religieuse” 95 (2007) 2, s. 177–197.
Lacoste J.-Y., En marge du monde et de la terre: l’aise, „Revue de Métaphysique et de Morale” 100 (1995), s. 185–200.
Lacoste J.-Y., Être en danger, Paris 2011.
Lacoste J.-Y., Être, vivre, exister: le commencement de l’homme, „Revue de Métaphysique et de Morale” 98 (1993), s. 347–366.
Lacoste J.-Y., Expérience et absolu. Questions disputées sur l’humanité de l’homme, Paris 1994.
Lacoste J.-Y., From theology to theological thinking, trans. C. Hackett, New York 2014.
Lacoste J.-Y., La mémoire et l’espérance: Notes théologiques sur le temps, Paris 1983.
Lacoste J.-Y., La phénoménalité de Dieu. Neuf études, Paris 2008.
Lacoste J.-Y., La théologie et la tâche de la pensée, w: P. Gibert, C. Théobald, Théologies et vérité au défi de l’histoire, Leuven 2010, s. 213–226.
Lacoste J.-Y., Le monde et l’absence d’œuvre, et autres études, 1. éd, Paris 2000.
Lacoste J.-Y., L’esprit dans l’aporie du temps. Esquisse, „Revue Philosophique de Louvain”. Quatrième série, 85 (1987) 65, s. 22–79.
Lacoste J.-Y., Philosophie, théologie et vérité. Remarques frontalières, „Recherches de Science Religieuse” 89 (2001) 4, s. 487–510.
Lacoste J.-Y., L’intuition sacramentelle. Et autres essais, Paris 2015.
Lacoste J.-Y., Note sur le temps. Essai sur les raisons de la mémoire et de l’espérance, Paris 1990.
Lacoste J.-Y., Présence et parousie, Paris 2006.
Levinas E., Totalité et infini, Paris 2012.
Marion J.-L., Lacoste ou la correction de l’analytique existentiale, „Transversalités” 2 (2009) 110, s. 169–175.
Schrijvers J., An introduction to Jean-Yves Lacoste, Farnham 2012.
Schrijvers J., Ontotheological turnings? The decentering of the modern subject in recent French phenomenology, New York 2011.
Thomas-Fogiel I., La phénoménologie bien tempérée. Sur Être en danger, „Etudes Philosophiques” 105 (2013) 2, s. 239–259.
Thomas-Fogiel I., La tournure empiriste de la phénoménologie française contemporaine, „Revue philosophique de la France et de l’étranger” 138 (2013) 4, s. 527–548.
Wardley K. J., Praying to a French god: The theology of Jean-Yves Lacoste, London 2016.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).