The Meaning of Reason and Moderation in Individual and Social Life
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.2335Keywords:
virtue, ethics of virtue, consumption, common sense, consumer society, moderationAbstract
The paper begins with general considerations on the idea and the ethics of virtue. Next, two of the analyzed virtues – reason and moderation – are described in the way typical for ancient philosophy and Christian thought. Then reason is presented as a tragic wisdom, effectively taught by the ancient tragedy. In the next part of this paper we proceed to the presentation of contemporary times, conceived as a period of crisis of values and as the crisis of ethics of virtue. Some possible reasons of this crisis are enumerated. The triumph of the consumer culture turns out to be the result of the crisis. We can say that the atomized and ill society, as well as solitary and childish individuals suffer from the chronic lack of virtue, understood mainly as reason and moderation. The remedy for this condition may by art, because it is able to move our reason and heart and to reach numerous recipients. The best part of art is poetry, because it is able to cause the conversion of our point of view on our life.
References
Aldrige A., Konsumpcja, przeł. M. Żakowski, Warszawa 2006.
Arendt H., Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Warszawa 2000.
Arystoteles, Etyka eudemejska, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 5, przeł. D. Gromska, L. Regner, W. Wróblewski, Warszawa 1996, s. 386–495.
Arystoteles, Etyka nikomachejska, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 5, przeł. D. Gromska, L. Regner, W. Wróblewski, Warszawa 1996, s. 8–301.
Arystoteles, Etyka wielka, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 5, przeł. D. Gromska, L. Regner, W. Wróblewski, Warszawa 1996, s. 302–385.
Arystoteles, O cnotach i wadach, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 5, przeł. D. Gromska, L. Regner, W. Wróblewski, Warszawa 1996, s. 496–505.
Aureliusz M., Rozmyślania, przeł. M. Reiter, Warszawa 1958.
Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, jego mity i struktury, przeł. S. Królak, Warszawa 2006.
Bauman Z., Konsumowanie życia, przeł. M. Wyrwas‑Wiśniewska, Kraków 2009.
Bocheński J. M., Podręcznik mądrości tego świata, Kraków 1992.
Conrad J., Smuga cienia, przeł. J. J. Szczepański, Wrocław 1994.
Debord G., Społeczeństwo spektaklu, przeł. M. Kwaterko, Warszawa 2006.
Dembińska‑Siury D., Człowiek odkrywa człowieka, Warszawa 1991.
Etyka i charakter, wybrał i przeł. J. Jaśtal, Kraków 2004.
Fisk P., Geniusz konsumenta, przeł. P. Konobis, Warszawa 2014.
Gigon O., Główne problemy filozofii starożytnej, przeł. P. Domański, Warszawa 1996.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2012.
Herbut J., Cnota, w: Leksykon filozofii klasycznej, red. J. Herbut, Lublin 1997, s. 90–91.
Machiavelli N., Książę, przeł. Cz. Nanke, Kęty 2011.
MacIntyre A., Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1996.
MacIntyre A., Natura cnót, „Znak” 1994 nr 8 (46), s. 36–46.
Montaigne M. de, Próby, t. 1, przeł. T. Żeleński (Boy), Warszawa 1985.
Pacukiewicz M., Grań kultury Transgresje alpinizmu, Kraków 2012.
Pence G., Teoria cnoty, przeł. P. Łuków, w: Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998, s. 292–302.
Ravasi G., Powrót do cnót, przeł. A. Wojnowski, Kraków 2012.
Ricoeur P., O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Warszawa 2003.
Ripa C., Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków 1998.
Rist J. M., Human Value. A study of Ancient Philosophical Ethics, Leiden 1982.
Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, przeł. L. Stawowy, Warszawa 2004.
Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, t. 2/1, Lublin 1986.
Sartori G., Homo videns. Telewizja i postmyślenie, przeł. J. Uszyński, Warszawa 2007.
Schnabel U., Sztuka leniuchowania. O szczęściu nicnierobienia, przeł. V. Grotowicz, Warszawa 2014.
Slote M., Cnota, w: Przewodnik po współczesnej filozofii politycznej, red. R. E. Goodin, Ph. Pettit, przeł. C. Cieśliński, M. Poręba, Warszawa 1998, s. 820–827.
Sloterdijk P., Pogarda mas, przeł. B. Baran, Warszawa 2012.
Sofokles, Antygona, przeł. L. H. Morstin, Warszawa 1955.
Szlendak T., Kultura nadmiaru w czasach niedomiaru, „Kultura Współczesna” 2013 nr 1, s. 7–26.
Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 1974.
Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna w skrócie, skrót i objaśnienia F. W. Bednarski OP, Warszawa 2004.
Św. Tomasz z Akwinu, Summa theologiae, przeł. ks. dr S. Bełch, London 1964.
Veblen T., Teoria klasy próżniaczej, przeł. J. Frenzel‑Zagórska, Warszawa 1998.
Williams B. A. O., Ethics and the Limits of Philosophy, Cambridge, Mass. 1985.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).