Understanding of the Body in the Concept of Brain Death and the Christian Understanding of the Human Being and their Bodility. An Outline of the Issue

Authors

  • Anna Maliszewska Uniwersytet Śląski

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.3582

Keywords:

brain death, bodility, anthropology

Abstract

The brain death definition, although starting from empirical data, is a purely philosophical concept based on concrete anthropological assumptions. These scientific data are only starting point which demands interpretation. The purpose of this study is to discover anthropological assumptions laying under the brain death definition – or rather, to be more precise, under two main types of brain death definition – and to confront the findings with view on the human being from Christian perspective, especially regarding the human bodility. Although it seems that most theologians and hierarchs of the Catholic Church are favorable towards the brain death definition, this idea is quite controversial from the catholic standpoint. This paper also engages in polemics with catholic theologians who try to reconcile the modern medical criterium of human death with theological “definition” of death, missing precious threads of Christian tradition ­regarding the human being.

Author Biography

  • Anna Maliszewska, Uniwersytet Śląski
    Anna Maliszewska – doktor habilitowany teologii dogmatycznej, pracownik Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego. Zainteresowanie badawcze: teologie wyzwolenia, antropologia teologiczna, mariologia.

References

Ariès P., Człowiek i śmierć, tłum. E. Bąkowska, Warszawa 2011.

Bartoszek A., „Spór o człowieka” a praktyka transplantacji. Na marginesie książki Marii Nowackiej „Etyka a transplantacje”, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 37 (2004) nr 1, s. 116–127.

Blaza M., Kowalczyk D., Traktat o sakramentach, Warszawa 2007.

Bombik M., Filozoficzne pojęcia śmierci, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 40 (2007) nr 2, s. 441–449.

Bortkiewicz P., Tanatologia: zarys problematyki moralnej, Poznań 2000.

Breul R., Śmierć mózgu: czy istnieją granice organodawstwa, tłum. J. Jurczyński, Kraków 2018.

Dagi T. F., Kaufman R., Clarifying the Discussion on Brain Death, „The Journal of Medicine and Philosophy: A Forum for Bioethics and Philosophy of Medicine” 26 (2001) no. 5, s. 503–525, doi: 10.1076/jmep.26.5.503.3003.

Danielewicz Z., Traktat o rzeczywistości ostatecznej, Warszawa 2007.

Dudzińska J., Dobrowolska B., Zagadnienie śmierci pnia mózgu i transplantologii w świetle nauczania Kościoła Katolickiego, „Pielęgniarstwo XXI wieku” 15 (2016) nr 1, s. 55–59, doi: 10.1515/pielxxiw-2016-0009.

Halevy A., Beyond Brain Death?, „The Journal of Medicine and Philosophy: A Forum for Bioethics and Philosophy of Medicine” 26 (2001) no. 5, s. 493–501, doi: 10.1076/jmep.26.5.493.3004.

Jan Paweł II, Przemówienie do uczestników Kongresu Światowego Towarzystwa Transplantologicznego, „L’Osservatore Romano [wyd. polskie]” (2000) nr 11–12 (228), s. 37–39.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1992.

Konferencja Episkopatu Polski, Nadprzyrodzony krwiobieg miłości: słowo biskupów polskich w sprawie przeszczepiania narządów (na niedzielę 23 września 2007 roku), https://episkopat.pl/nadprzyrodzony-krwiobieg-milosci/ (11.12.2019).

Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów o niektórych zagadnieniach dotyczących eschatologii – Recentiores Episcoporum Synodi, „Acta Apostolicae Sedis” 71 (1979), s. 939–943.

Lizza J. P., Defining Death: Beyond Biology, „Diametros” (2018) no. 55, s. 1–19, doi: 10.13153/diam.1172.

Lurker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, tłum. K. Romaniuk, Poznań 1989.

Machinek M., Śmierć w dyspozycji człowieka: wybrane problemy etyczne u kresu ludzkiego życia, Olsztyn 2004.

Maliszewska A., W stronę antropologii inkluzywnej: głęboka niepełnosprawność intelektualna a człowieczeństwo: studium z zakresu katolickiej teologii niepełnosprawności, Katowice 2019.

Mróz M., Śmierć człowieka w ujęciu teologicznym a ewoluujące pojęcie śmierci biologicznej, „Udar Mózgu. Problemy Interdyscyplinarne” 8 (2006) nr 2, s. 49–58.

Norkowski J. M., Człowiek umiera tylko raz: mało znane fakty dotyczące śpiączki, stanu wegetatywnego i śmierci mózgowej, Warszawa 2013.

Nowacka M., Filozoficzne aspekty terapii transplantacyjnej, Białystok 2002.

Papieska Akademia Nauk, Deklaracja o sztucznym przedłużaniu życia i dokładnym ustaleniu momentu śmierci (1985), w: W trosce o życie: wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, t. 1, red. K. Szczygieł, Tarnów 1998, s. 453–454.

Paweł VI, Encyklika Papieża Pawła VI „Mysterium fidei”, 3 września 1965 r., w: Breviarium fidei: wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. I. Bokwa, Poznań 2007, s. 567–568.

Paweł VI, Synod Rzymski – Wyznanie wiary o Eucharystii, przypisane Berengariuszowi z Tours, w: Breviarium fidei: wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. I. Bokwa, Poznań 2007, s. 567–568.

Promińska E., Antynomia życia i śmierci, „Wiedza i Życie” (1996) nr 11, s. 12–13.

Roczeń R., Na pograniczu życia, Warszawa 2007.

Smoleń P., Zagórski B., Transplantacja w ujęciu prawnym i teologicznomoralnym, „Roczniki Nauk Prawnych” 7 (2017), s. 37–56.

Sobór Trydencki, Dekret o Najświętszym Sakramencie Eucharystii, w: Dokumenty soborów powszechnych: tekst łaciński i polski, t. 4: (1511–1870): Lateran V, Trydent, Watykan I, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2005.

Veatch R. M., The Death of Whole-Brain Death: The Plague of the Disaggregators, Somaticists, and Mentalists, „The Journal of Medicine and Philosophy: A Forum for Bioethics and Philosophy of Medicine” 30 (2005) no. 4, s. 353–378, doi: 10.1080/03605310591008504.

Wolski J., Śmierć mózgowa a śmierć człowieka, „Łódzkie Studia Teologiczne” 19 (2010), s. 217–239.

Downloads

Published

2020-04-30

Similar Articles

1-10 of 45

You may also start an advanced similarity search for this article.