The models of human dignity values and the issue of justice
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3812Keywords:
dignity, person, human person, justice, infinity, infinitesimals, personalism, utilitarianismAbstract
In this article we attempt to analyze the relationship between different values of human dignity and the way justice is defined. We study the following possibilities: dignity has a value of 0 (or 1/ω), a finite value G or infinite (understood in two ways: as a limit and as hyperreal number K). The attribution of the value of infinite human dignity will is it the same as the adoption of the main personalistic assumptions about the dignity of the person. The reasoning is carried out using basic mathematical modelling tools. We also take into account the material value of each person’s “initial conditions,” defined in relation to a given society and time, but differentiated for individual people. We show that, in the context of the problem of justice, these “initial conditions” create an additional research area. In effect, we propose a metaethical space for dialogue between personalism and utilitarianism.
References
Arystoteles, Etyka nikomachejska, Warszawa 1982.
Biesaga T., Godność a wolność w antropologii Karola Wojtyły, w: Ku rozumieniu godności człowieka, red. G. Hołub, P. Duchliński, Kraków 2008.
Biesaga T., Godność osoby ludzkiej a normy etyczne, w: Spór o naturę ludzką, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, A. Gudaniec, Lublin 2014, s. 567–584.
Błaszczyk P., Fila M., Cantor on Infinitesimals. Historical and Modern Perspective, „Bulletin of the Section of Logic” 49 (2020) No. 2, s. 149–179, DOI: http://dx.doi.org/10.18778/0138-0680.49.2.03.
Copleston F., Historia filozofii, t. 8, Warszawa 1989.
Dadaczyński J., Pojęcie boskiej wiecznej teraźniejszości w kontekście matematycznej analizy niestandardowej, „Logos i Ethos” 34 (2013), s. 31–43, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/lie.167.
Easton W. B., Powers of Regular Cardinals, „Annals of Mathematical Logic” 1 (1970), s. 139–178.
Ehrlich P., The Rise of non-Archimedean Mathematics and the Roots of a Misconception I: The Emergence of non-Archimedean Systems of Magnitudes, „Archive for History of Exact Sciences” 60 (2006), s. 1–121, DOI: 10.1007/s00407-005-0102-4.
Fichtenholz G. M., Rachunek różniczkowy i całkowy, Warszawa 2012.
Gołota S., Dylematy mózgu. Poznanie i emocje w procesach oceny moralnej, Toruń 2019.
Górecki O., Utylitaryzm – doktrynalna analiza ewolucji nurtu, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 14 (2011) nr 1, s. 115–126.
Grygiel W., What is Invariant? On the Possibility and Perspectives on the Evolutionary Theology, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” 25 (2018), s. 83–101, DOI: 10.18276/skk.2018.25-05.
Hohol M., Cipora K., Perspektywy i granice ucieleśnionego poznania matematycznego, w: R. Murawski, Filozofia matematyki i informatyki, Kraków 2015, s. 119–140.
Hołub G., Człowiek a świat naturalny. Wokół koncepcji egalitaryzmu gatunkowego Paula W. Taylora, „Logos i Ethos” 32 (2012) nr 1, s. 105–126.
Hołub G., Godność pacjenta jako człowieka – norma podstawowa etyki lekarskiej, „Medycyna Praktyczna” 9 (2013), s. 122–124.
Hołub G., Human Enhancement, the Person, and Posthuman Personhood, „Ethics & Medicine. An International Journal of Bioethics” 32 (2016) No. 3, s. 171–183.
Hołub G., Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 2017.
Jaspers K., Sytuacje graniczne, w: R. Rudziński, Jaspers, Warszawa 1978.
Kowalczyk S., Liberalizm i jego filozofia, Katowice 1995.
Kymlicka W., Współczesna filozofia polityczna, Warszawa 2009.
Lee P. S. N., Leung L., Lo V., Xiong Ch., Wu T., Internet Communication Versus Face-to-face Interaction in Quality of Life, „Social Indicators Research” 100 (2011), s. 375–389.
Nelson E., Internal Set Theory, http://web.math.princeton.edu/~nelson/books/1.pdf (20.11.2018).
Nietzsche F., Z genealogii moralności, Łódź–Wrocław 2009–2010.
Mortensen J. N., The Common Good: An Introduction to Personalism, Wilmington 2017.
Pala A., Godność – wolność – miłość: struktura dynamizmu życia osobowego człowieka w ujęciu Karola Wojtyły, „Logos i Ethos” 50 (2019) nr 2, s. 7–25, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/lie.3475.
Platon, Państwo, t. 1, Warszawa 1991.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Paryż 1948, http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html (20.11.2018).
Robinson A., Non-standard Analysis, Princeton 1996.
Sandel M. J., Sprawiedliwość. Jak postępować słusznie, Warszawa 2013.
Schweitzer A., More from the Primeval Forest, London 1931.
Stoiński A., Przeobrażenia idei sprawiedliwości społecznej. Część III: Sprawiedliwość społeczna jako idea równości i solidarności, „Roczniki Filozoficzne” 66 (2018) nr 1, DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rf.2018.66.1-7.
Stroyan K. D., Mathematical Background: Foundations of Infinitesimal Calculus, New York 1997, http://www.math.uiowa.edu/~stroyan/research.htm (20.11.2018).
Synowiec J., Model argumentacji etycznej w etyce personalistycznej Karola Wojtyły i Tadeusza Stycznia, Kraków 2014.
Szostek A., Wolność – prawda – sumienie, „Ethos” 4 (1991) nr 15/16, s. 32–33.
Tischner J., Etyka solidarności oraz Homo sovieticus, Kraków 2005.
Treliński G., Stosowane matematyki jako problem dydaktyki matematyki, Kraków 1982.
Walton D. N., Ethical argumentation, Lanham–Toronto 2009.
Williams T. D., Bengtsson J. O., Personalism, https://plato.stanford.edu/entries/personalism/ (2.09.2020).
Wojtyła K., Elementarz etyczny, Lublin 1983.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 2001.
Woodin H., The Continuum Hypothesis. Part I, „Notices of the AMS” 48 (2001) No. 6, s. 567–576; Part II: „Notices of the AMS” 48 (2001) No. 7, s. 681–690.
Woźniak C., Analiza niestandardowa w mechanice newtonowskiej punktu materialnego, „Journal of Theoretical and Applied Mechanics” 19 (1981), s. 355–374.
Woźniak W., Nierówności społeczne i ich dziedziczenie jako problem strukturalny i polityczny, w: Nierówności społeczne w Polsce, red. B. Kłos, J. Szymańczak, Warszawa 2014.
Wójtowicz K., Status hipotezy continuum w świetle koncepcji Woodina, „Filozofia Nauki” 76 (2011) nr 4, s. 67–82.
Zuziak W., Czy możliwa jest etyka w życiu społecznym? Na marginesie lektury Arystotelesa i Alasdaira MacIntyre’a, „Analecta Cracoviensia” 30/31 (1998/1999), s. 89–102.
Zuziak W., Uczciwość a ideały społeczne. W poszukiwaniu nowego wzorca, „Logos i Ethos” 49 (2019) nr 1, s. 161–179, DOI: http://dx.doi.org/10.15633/lie.3440.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The following rules apply to copyright:
1. The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
2. The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.
If you want to publish the text in Logos and Ethos, you must sign the license. However, the signing takes place at a later stage of publishing. Check the license: [license_en.pdf]