The traces of God in nature in the writings of saint Francis of Assisi, saint Bonawentura and saint John Paul II

Authors

  • Paweł Warchoł Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.1784

Keywords:

traces, nature, God, creatures, beauty, book, signs

Abstract

St. Francis of Assisi, St. Bonaventure of Bagnoregio and St. John Paul II form a group of people who share devotion for the sanctity of life and love of nature. They saw and read life and nature as a living book of God, discovering grandeur and beauty of creation. Faithful to Scripture, they proposed appreciation of nature because “For by the greatness of the beauty, and of the creature, the Creator of them may be seen, so as to be known thereby” (Wis 13: 5), and glorify Him for this work. For believers and nonbelievers beauty placed by God in nature proves His existence and allows the person to look at the world in the perspective of eternity.
Reading the signs of God in nature is addressed to all people, because together we form a family, a brotherly sisterly communion with the Father and our universal relatives. God left traces in nature to provide an insight into His selfless love and, consequently, to marvel at the mystery of existence and its beauty. The point is to be able to hear or have the ability to recognize the signs and hidden meanings which speak to us of this.

Author Biography

  • Paweł Warchoł, Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie
    Dr hab. Paweł Warchoł OFMConv, franciszkanin z Niepokalanowa. Wykłada na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie, w Instytucie Maryjno­‑Kolbiańskim „Kolbianum” w Niepokalanowie oraz w Wyższym Seminarium Duchownym Ojców Franciszkanów w Łodzi­‑Łagiewnikach. Autor wielu publikacji teologicznych oraz członek towarzystw naukowych, w tym Międzynarodowej Akademii Bożego Miłosierdzia. E­‑mail: pmmmawa@interia.pl.

References

Błogosławiony Maksymilian M. Kolbe. Dokumenty, artykuły, opracowania, red. J. R. Bar, Niepokalanów 1974.

Św. Bonawentura, Quaest. disp. de Myst. Trinitatis.

Św. Bonawentura, Droga duszy do Boga i inne traktaty, tłum. S. C. Napiórkowski, Poznań 2001.

Carretto C., Ja, Franciszek, tłum. M. Kosiarska, Niepokalanów 1991.

Franciszek, Encyklika Laudato si’.

Święci Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, przekł. K. Ambrożkiewicz, Kraków–

Warszawa 2002.

Jan Paweł II, Dzieła zebrane, t. 9 Homilie i przemówienia z pielgrzymek – Europa, cz. 1 Polska, Kraków 2008.

Jan Paweł II, Dzieła zebrane, t. 3 Listy, Kraków 2007.

Jan Paweł II, Serce Jezusa, z którego pełni wszyscy otrzymali. Rozważanie przed modlitwą „Anioł Pański”, 13 VI 1986 r., „L’Osservatore Romano” wydanie polskie 8 (1986), s. 9.

Kwiatki św. Franciszka, tłum. L. Staff, Kraków 2013, s. 80.

Otto R., Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, tłum. B. Kupis, Warszawa 1968.

Pascal B., Myśli oraz rozprawa o kondycji możnych. Modlitwa o dobry użytek chorób. Rozprawa o namiętnościach miłości, tłum. T. Żeleński Boy, Kraków 2003, s. 111.

Reymont W. S., Chłopi, t. 3, Warszawa 1976.

Sobór Watykański II, Konstytucja Gaudium et spes.

Staff L., Wiersze zebrane, Warszawa 1955, t. 5.

Św. Bonawentura. Życie i myśl, red. S. C. Napiórkowski, E. I. Zieliński, Niepokalanów–

Warszawa 1976.

Wczesne źródła franciszkańskie, t. 1, zebrał i zred. S. Kafel, Warszawa 1981.

Wczesne źródła franciszkańskie, t. 2, zebrał i zred. S. Kafel, Warszawa 1981, s. 93.

Wojtyła K., Poezje, dramaty, szkice/ Jan Paweł II, Tryptyk rzymski, Kraków 2004.

Zdybicka Z., Człowiek i religia, Lublin 1978.

Downloads

Published

2016-09-20

Similar Articles

21-30 of 232

You may also start an advanced similarity search for this article.