Rytualny charakter marki: wyzwanie nowej przestrzeni między konsumpcją a religią

Autor

  • Bernard Sawicki Pontifical Athenaeum Sant’ Anselmo in Rome

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.2290

Słowa kluczowe:

marka, rytuał, religia, relacje, wspólnota

Abstrakt

W świecie, gdzie „wszystko jest połączone”, nawet obszary pozornie odległe mogą być bliskie. Drogi handlu i religii zawsze się przecinały, jednakże ostatnio można mówić przynajmniej o wzajemnej inspiracji. By zająć się tym złożonym, lecz fascynującym i wysoce aktualnym problemem, dobrze znaleźć kategorie umożliwiające porównanie.
Jedną z nich jest rytuał, którego waga we współczesnym brandingu rośnie. Fakt, że poczucie wspólnoty i relacje budują dobre marki i głębokie doświadczenie religijne wydaje się otwierać nowe horyzonty w dialogu pomiędzy ekonomia i religią.

Biogram autora

  • Bernard Sawicki - Pontifical Athenaeum Sant’ Anselmo in Rome
    Bernard Sawicki OSB – monk of Tyniec Abbey (Cracow, Poland), musician and theo­logian, presently coordinator of and lecturer at the Monastic Institute at the Faculty of Theology at the Pontifical Athenaeum Sant’Anselmo in Rome.

Bibliografia

AA.VV., Mistica e ritualità: mondi inconciliabili?, Padova 1999.

Anholt S., Brand New Justice. How branding places and products can help the developing world, Oxford 2003 (2005).

Ballardini B., Gesù lava più bianco ovvero come la Chiesa inventò il marketing, Roma 2014.

Bauman Z., Liquid Life, Cambridge 2005.

Bauman Z., Liquid Modernity, Cambridge 2000.

Bell C., Ritual Theory, Ritual Practice, Oxford 2009.

Bonaccorso G., L’estetica del rito. Sentire Dio nell’arte, Cinisello Balsamo 2013.

Bonaccorso G., Rito, Padova 2015.

Bouyer L., Le rite et l’homme, Paris 1962.

Cazeneuve J., La sociologia del rito, trad. S. Veca, Milano 1971.

Isambert F., Rite et efficacité symbolique, Paris 1979.

Jones L. B, Jesus, CEO: Using Ancient Wisdom for Visionary Leaders, New York 2005.

Kurtz L., Wierzenia, rytuały, instytucje, in: Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Boguni­‑Borowska, Kraków 2008, p. 791–811.

La liminalità del rito, a cura di G. Bonaccorso, Padova 2014.

Lindstrom M., Brand Sense: Build Powerful Brands though Touch, Taste, Smell, Sight and Sound, New York 2005.

Marrone G., Il discorso di marca. Modelli semiotici per il branding, Roma–Bari 2007.

Medien Markt Moral. Vom ganz wirklichen, fiktiven und virtuellen Leben, Hrsg. R. Jacobi, Freiburg–Basel–Wien 2001.

Salmann E., Passi e passaggi nel cristianesimo. Piccola mistagogia verso il mondo della fede, Assisi 2009.

Salmann, E., Presenza di spirito. Il cristianesimo come gesto e pensiero, Padova 2000.

Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Boguni­‑Borowska, Kraków 2008.

Taylor Ch., A Secular Age, Cambridge, Massachusetts – London, England 2007.

Theobald Ch., Christianite comme style, 1, 2, Paris 2007.

Opublikowane

2017-12-07

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

1-10 z 90

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.