Rytualny charakter marki: wyzwanie nowej przestrzeni między konsumpcją a religią
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.2290Słowa kluczowe:
marka, rytuał, religia, relacje, wspólnotaAbstrakt
W świecie, gdzie „wszystko jest połączone”, nawet obszary pozornie odległe mogą być bliskie. Drogi handlu i religii zawsze się przecinały, jednakże ostatnio można mówić przynajmniej o wzajemnej inspiracji. By zająć się tym złożonym, lecz fascynującym i wysoce aktualnym problemem, dobrze znaleźć kategorie umożliwiające porównanie.Jedną z nich jest rytuał, którego waga we współczesnym brandingu rośnie. Fakt, że poczucie wspólnoty i relacje budują dobre marki i głębokie doświadczenie religijne wydaje się otwierać nowe horyzonty w dialogu pomiędzy ekonomia i religią.
Bibliografia
AA.VV., Mistica e ritualità: mondi inconciliabili?, Padova 1999.
Anholt S., Brand New Justice. How branding places and products can help the developing world, Oxford 2003 (2005).
Ballardini B., Gesù lava più bianco ovvero come la Chiesa inventò il marketing, Roma 2014.
Bauman Z., Liquid Life, Cambridge 2005.
Bauman Z., Liquid Modernity, Cambridge 2000.
Bell C., Ritual Theory, Ritual Practice, Oxford 2009.
Bonaccorso G., L’estetica del rito. Sentire Dio nell’arte, Cinisello Balsamo 2013.
Bonaccorso G., Rito, Padova 2015.
Bouyer L., Le rite et l’homme, Paris 1962.
Cazeneuve J., La sociologia del rito, trad. S. Veca, Milano 1971.
Isambert F., Rite et efficacité symbolique, Paris 1979.
Jones L. B, Jesus, CEO: Using Ancient Wisdom for Visionary Leaders, New York 2005.
Kurtz L., Wierzenia, rytuały, instytucje, in: Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Boguni‑Borowska, Kraków 2008, p. 791–811.
La liminalità del rito, a cura di G. Bonaccorso, Padova 2014.
Lindstrom M., Brand Sense: Build Powerful Brands though Touch, Taste, Smell, Sight and Sound, New York 2005.
Marrone G., Il discorso di marca. Modelli semiotici per il branding, Roma–Bari 2007.
Medien Markt Moral. Vom ganz wirklichen, fiktiven und virtuellen Leben, Hrsg. R. Jacobi, Freiburg–Basel–Wien 2001.
Salmann E., Passi e passaggi nel cristianesimo. Piccola mistagogia verso il mondo della fede, Assisi 2009.
Salmann, E., Presenza di spirito. Il cristianesimo come gesto e pensiero, Padova 2000.
Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Boguni‑Borowska, Kraków 2008.
Taylor Ch., A Secular Age, Cambridge, Massachusetts – London, England 2007.
Theobald Ch., Christianite comme style, 1, 2, Paris 2007.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).