Znaczenie wizji wprowadzającej (Ez 1, 4–28) dla posłannictwa Ezechiela (Ez 2, 1–7, 27)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.27207

Słowa kluczowe:

chwała Jahwe, Ezechiel, wizja, karanie Izraela

Abstrakt

W oparciu o rezultaty wcześniejszych badań nad użyciem form har i harm w tekście Ez 1, 4–28, w niniejszym artykule zostały przeprowadzone dalsze analizy. Dotyczą one znaczenia wizji wprowadzającej (Ez 1, 4–28) dla posłannictwa Ezechiela (Ez 2, 1–7, 27). Pierwsza wizja opisuje obecność chwały Jahwe pośród zesłańców w Babilonii. Tron chwały Jahwe został umieszczony na sklepieniu, które podtrzymują istoty żyjące, przemieszczające się na kołach — rydwanie. Ezechiel poznał, że zesłańcy nie zostali opuszczeni przez Jahwe. W następstwie wizji pojawia się audycja (Ez 2, 1–3, 15), podczas której następuje powołanie Ezechiela na proroka oraz wyznaczenie misji. Ezechiel został powołany do głoszenia orędzia Bożego ludowi buntowników (Ez 2, 3), którego treść została przekazana w zwoju księgi (Ez 2, 8–3, 3). Widzenie i audycja uzdolniły proroka do wykonywania czynności symbolicznych oraz do głoszenia orędzia zagłady Jerozolimy oraz całej ziemi Izraela (Ez 4, 1–7, 27). We wszystkich analizowanych partiach Księgi Ezechiela pojawiały się formy har i harm. Badania wykazały, że prorokowi zostały ukazane dwa przeciwstawne obrazy. Z jednej strony był to pozytywny obraz obecności chwały Jahwe (Ez 1, 4–28), a z drugiej obraz zbuntowanego ludu oraz upadku Jerozolimy i całej ziemi Izraela (Ez 2, 1–7, 27). Ten drugi obraz oznaczał kres istnienia Izraela z okresu królewskiego. Zadaniem proroka, jako stróża (Ez 3, 16–21), było przemawianie do ludu (zesłańców), z którego mała cząstka miała dać posłuch Bogu (Ez 5, 3). Ziemia Izraela zostanie jednak ukarana, nad którą zaciążył „zły los” (Ez 6–7).

Bibliografia

Block D. I., The Book of Ezekiel. Chapters 1–24, W. B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids 1997 (The New International Commentary on the Old Testament).

Brueggemann W., Pharaoh as Vassal: A Study of a Political Metaphor, “Catholic Biblical Quarterly” 57 (1995) nr 1, s. 27–51.

Chrostowski W., Prorok wobec dziejów. Interpretacje dziejów Izraela w Księdze Ezechiela 16; 20 i 23 oraz ich reinterpretacja w Septuagincie, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1991.

Greenberg M., Ezekiel 1–20, Herder, Freiburg 2001 (Herders Theologischer Kommentar zum Alten Testament).

Heil J. P., Ezekiel 34 and the Narrative Strategy of the Shepherd and Sheep Metaphor in Matthew, “Catholic Biblical Quarterly” 55 (1993) nr 4, s. 698–708.

Holladay W. L., Had Ezekiel Known Jeremiah Personally?, “Catholic Biblical Quarterly” 63 (2001) nr 1, s. 31–34.

Homerski J., Księga Ezechiela, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1998.

Homerski J., Księga Ezechiela, Pallottinum, Poznań 2013 (Pismo Święte Starego Testamentu, XI, 1).

Hummel H. D., Ezekiel 1–20, Concordia Publishing House, Saint Louis 2005.

Jasiński A. S., Księga Proroka Ezechiela. Nowy komentarz. Ez 6–7, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2017.

Knorre P. von, Vergeblicher Gottesdienst. Die Kultpolemischen Texte im Alten Testament, Verlag Katholisches Bibelwerk, Stuttgart 2010 (Stuttgarter Biblische Beitrage, 65).

Krüger T., Ezekiel Studies: Present State and Future Outlook, w: Ezekiel. Current Debates and Future Directions, eds. W. A. Tooman, P. Barter, Mohr Siebeck, Tübingen 2017, s. 18–27.

Lyons M. A., Who Takes the Initiative? Reading Ezekiel in the Second Temple Period and Late Antiquity, w: Ezekiel. Current Debates and Future Directions, eds. W. A. Tooman, P. Barter, Mohr Siebeck, Tübingen 2017, s. 417–441.

Markter F., Transformationen. Zur Anthropologie des Propheten Ezechiel unter besonderer Berücksichtigung des Motivs „Herz”, Echter Verlag, Würzburg 2013.

Min Y. H., Die Grundschrift des Ezechielbuches und ihre Botschaft, Mohr Siebeck, Tübingen 2015.

Nobile M., Saggi su Ezechiele, Antonianum, Roma 2009.

Pikor W., Rola ziemi w przymierzu Boga z Izraelem. Studium historyczno-teologiczne Księgi Ezechiela, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2013.

Pohlmann K.-F., Der Prophet Hesekiel/Ezechile. Kapitel 1–19, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 1996 (Das Alte Testament Deutsch 22, 1).

Rumianek R., Księga Ezechiela. Tłumaczenie i komentarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2009.

Sager D., Die Leidtragenden. Schmerz im Alten Testament, Verlag Katholisches Bibelverk, Stuttgart 2022 (Stuttgarter Bibelstudien 250).

Tromp N., The Paradox of Ezekiel’s prophetic Mission. Towards a semiotic approach of Ezekiel 3, 22–27, w: Ezekiel and his Book. Textual and Literary Criticism and their Interrelation, ed. J. Lust, Leuven University Press, Leuven 1986, s. 201–213.

Pobrania

Opublikowane

2023-06-30

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

1-10 z 13

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.