Użycie form ראה i מראה oraz ich znaczenie w opisie wizji Ezechiela (Ez 1, 4–28)
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.27102Słowa kluczowe:
chwała Jahwe, Ezechiel, wizja, widziećAbstrakt
Treść Księgi Ezechiela odnosi się do okresu początków zesłania Izraela do Babilonii. Ezechiel został powołany na proroka i stróża nad zesłańcami. W artykule zostały przeanalizowane wypowiedzi zawierające formy ראה i מראה w wizji inauguracyjnej (Ez 1, 4–28). Wstępem do wizji i całej księgi jest tekst Ez 1, 1–3, w którym znajduje się wyrażenie: i ujrzałem wizję ( ואָרְֶאהֶ֖ מרְַאותֹ֥ ) Bożą (w. 1b). Wprowadza ono opisy wizji obecne w całej Księdze Ezechiela (Ez 1, 4–28; 8, 1 — 11, 25; 40, 1–48, 35 + 37, 1–14). Pierwsza wizja opisuje obecność chwały Jahwe pośród zesłańców w Babilonii. Jej tron umieszczony na sklepieniu podtrzymują istoty żyjące, przemieszczające się na kołach — rydwanie. Ezechiel poznał, że zesłańcy nie zostali opuszczeni przez Jahwe. Doświadczenie duchowe
Ezechiela zostało zainicjowanie ręką Jahwe, która na nim spoczęła (w. 3). Była to moc, która uzdolniła go do oglądu (i słuchania; por. w. 24) rzeczywistości niedostępnej innym zesłańcom. Ezechiel stał się zatem szafarzem tajemnicy obecności Pana w Babilonii pośrodku „golah”. Wydarzenie to miało dać początek procesowi odnowy Izraela. Ezechiel przestał być anonimową postacią, lecz dzięki objawieniu stał się wybrańcem Bożym, prorokiem, stróżem oraz kapłanem nowej świątyni. Następstwa tego „widzenia” opisuje Ezechiel w dalszych partiach księgi.
Bibliografia
Allen L. C., Ezekiel 1–19 (Word Biblical Commentary 28), Nashville (Thomas Nelson) 1994.
Blenkinsopp J., The Judaean Priesthood Turing the Neo-Babylonian and Achaemenid Period: A Hypothetical Reconstruction, „Catholic Biblical Quarterly” 60 (1998) nr 1, s. 25–43.
Block D. I., The Book of Ezekiel. Chapters 1–24, W. B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids 1997 (The New International Commentary on the Old Testament).
Bührer W., Ezechiel und die Priesterschrift, w: Das Buch Ezechiel. Komposition, Redaktion und Rezeption, Hrsg. J. Ch. Gertz, C. Körting, De Gruyter, Berlin–Boston 2020, s. 175–206.
Darr K. P., The God Envisions, w: The God Ezekiel Creates, eds. P. M. Joyce, D. Rom-Shiloni, Bloomsbury, London 2016, s. 1–23.
Häner T., Bleibendes Nachwirken des Exils. Untersuchung zur kanonischen Endgestalt des Ezechielbuches, Herder, Freiburg 2014 (Herders Biblische Studien).
Homerski J., Księga Ezechiela, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1998.
Homerski J., Księga Ezechiela, Pallottinum, Poznań 2013 (Pismo Święte Starego Testamentu, XI, 1).
Hummel H. D., Ezekiel 1–20, Concordia Publishing House, Saint Louis 2005.
Jasiński A. S., Księga Proroka Ezechiela. Nowy Komentarz. Ez 1–5, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2017.
Launderville D., Ezekile`s Cherub: A Promising Symbol or a Dangerous Idol?, „Catholic Biblical Quarterly” 65 (2003) nr 2, s. 165–183.
Launderville D., Ezekiel`s Throne-Chariot Vision: Spiritualizing the Model of Divine Royal Rule, „Catholic Biblical Quarterly” 66 (2004) nr 3, s. 361–377.
Mayfield T. D., Literary Structure and Setting in Ezekiel, Mohr Siebeck, Tübingen 2010.
Nobile M., Saggi su Ezechiele, Antonianum, Roma 2009.
Otto R. E., The Prophets and Their Perspective, „Catholic Biblical Quarterly” 63 (2001) nr 2, s. 219–240.
Pikor W., La communicazione profetica alla luce di Ez 2–3, Editrice Pontificia Università Gregoriana, Roma 2002 (Tesi Gregoriana. Serie Teologia, 88).
Rumianek R., Wizje pomyślności w Księdze Ezechiela, Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa 1998.
Rumianek R., Księga Ezechiela. Tłumaczenie i komentarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2009.
Sedlmeier F., Das Buch Ezechiel. Kapitel 1–24, Verlag Katholisches Bibelwerk, Stuttgart 2002 (Neuer Stuttgarter Kommentar. Altes Testament 12/1).
Strine C. A., Ezekiel’s Image Problem: The Mesopotamian Cult Statue. Introduction Ritual and the Imago Dei Anthropology in the Book of Ezekiel, „Catholic Biblical Quarterly” 76 (2014) nr 2, s. 252–272.
Wolde E. van, The God Ezekiel 1 Envisions, w: The God Ezekiel Creates, eds. P. M. Joyce, D. Rom-Shiloni, Bloomsbury, London 2016, s. 87–106.
Zawiszewski E., Księgi proroków, Bernardinum, Pelplin 1995.
Zimmerli W., Ezekiel 1, Fortess Press, Philadelphia 1979.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).