Intercultural competences of a religion teacher in a culturally diverse school
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.28301Keywords:
intercultural education, religion teacher, intercultural competence, cultural dialogue, tolerance, educationAbstract
Acquiring and developing multiple professional competences is one of the key responsibilities and challenges of religion teachers. It is part of the core areas of professional development. It is conditioned by the cultural differentiation of the contemporary school. It has its justification in the educational law regulations concerning school education of children of foreigners, national minorities and ethnic minorities. Acquiring and developing intercultural competence requires from teachers of religion both up-to-date knowledge in the field of intercultural education as well as practical skills and appropriate attitudes towards cultural difference. Cooperation with entities involved in the formation of intercultural competences of religion teachers seems to be particularly valuable. In addition to initiatives taken by the staff of catechetical offices and teacher training centres, the activities of non-governmental organizations are also educationally valuable. They require more promotion among religion teachers. Hence, it is worth creating a space for sharing good practices in intercultural education in the teaching of religion.
References
Badowska M., Kompetencje społeczne i międzykulturowe nauczycieli i pedagogów w świetle badań własnych, „Kultura i Edukacja” 3 (2018), s. 184–200.
Bem M. T., Kompetencje międzykulturowe studentów. Studium teoretyczno-empiryczne, Białystok 2020, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/12550/1/M_Bem_Kompetencje_miedzykulturowe_studentow.pdf (14.08.2023).
Czerepaniak-Walczak M., Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji?, „Neodidagmata” 24 (1999), s. 53–64.
Dudziak J., Obywatele Ukrainy w Polsce — aktualne dane migracyjne, https:
//udsc.prowly.com/releases/statystyki-migracyjne (14.08.2023).
Erasmus+, https://erasmusplus.org.pl/ (14.08.2023).
eTwinning, https://etwinning.pl/ (16.08.2023).
Głażewska E., Wartość kompetencji międzykulturowych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio N – Educatio Nova” 5 ( 2020), s. 327–341.
Kamińska M., Relatywizm kulturowy a uniwersalizm Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio” 22 (2015) nr 2, s. 182–188.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018.
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 1998.
Magala S., Kompetencje międzykulturowe, Warszawa 2011.
Majcherek J. A., Relatywizm kulturowy a badanie relacji międzykulturowych, „Intercultural Relations” 1 (2017), s. 83–105.
Nikitorowicz J., Kompetencje międzykulturowe, https://leksykon.granice.uni.wroc.pl/Artykuly/Kompetencje-miedzykulturowe (14.08.2023).
Nikitorowicz J., Polityka edukacyjna w kontekście potrzeby nabywania kompetencji międzykulturowych, „Pogranicze. Studia Społeczne” 30 (2017), s. 7–19.
Nowakowska-Buryła I., Kusiak K., Natura kompetencji a ograniczenia i trudności w kształceniu międzykulturowym nauczycieli edukacji elementarnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 14 (2019) nr 2, s. 41–53.
Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), https://www.ore.pl (11.08.2023).
Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Materiały edukacyjne do pracy z ukraińskimi uczniami w polskiej szkole, https://www.ore.edu.pl/2022/03/materialy-edukacyjne-do-pracy-z-ukrainskimi-uczniami-w-polskich-szkolach/ (11.08.2023).
Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Praca z uczniami ze środowisk uchodźczych — nowe szkolenie, https://www.ore.edu.pl/2022/03/praca-z-uczniami-ze-srodowisk-uchodzczych-nowe-szkolenie-ore/ (11.08.2023).
Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Uczeń z Ukrainy w polskiej szkole — webinarium, https://www.ore.edu.pl/2022/04/uczen-z-ukrainy-w-polskiej-szkole-webinarium/ (11.08.2023).
Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Wielokulturowość w szkole / uczeń cudzoziemski, https://www.ore.edu.pl/2015/03/wielokulturowosc-w-szkole-uczen-cudzoziemski/ (12.08.2023).
Pachocki M., Współpraca międzynarodowa a jakość i organizacja pracy szkół. Raport z badania kadry kierowniczej polskich placówek edukacyjnych. Warszawa 2021.
Papieska Rada ds. Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.
Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, red. J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko, Białystok 2019.
Pukin P., Edukacja międzykulturowa jako element strategii Rady Europy i Unii Europejskiej, „Edukacja Międzykulturowa” 10 (2019) nr 1, s. 69–80.
Rafalska M., Rama kompetencji międzykulturowych w polskim systemie edukacji, w: Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych, red. M. Rafalska, Warszawa 2016, s. 9–14.
Rosa R., Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej, „Pogranicze. Studia Społeczne” 17 (2011), s. 84–101.
Różańska A., Międzykulturowe konteksty edukacji religijnej — problem otwartej tożsamości religijnej, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 36 (2017) z. 3, s. 49–58.
Sacharczuk J., Szwarc A., Edukacja i inne procesy wspierające kształtowanie kompetencji międzykulturowych — ujęcie teoretyczne i praktyczne, „Kultura i Edukacja” 1 (2020), s. 91–109.
Smoter K., O potrzebie wspierania rozwoju kompetencji międzykulturowych i medialnych w kształceniu nauczycieli — w poszukiwaniu rozwiązań, „Kultura — Społeczeństwo — Edukacja” 8 (2018), s. 99–108.
Suchocka A., Kompetencje międzykulturowe — przywilej czy konieczność?, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej” 4 (2016), s. 121–131.
Szczurek-Boruta A., Nauczyciele i kształtowanie kompetencji międzykulturowej uczniów, „Pogranicze. Studia Społeczne” 21 (2013), s. 155–169.
Uczniowie cudzoziemscy, https://dane.gov.pl/pl/dataset/1426,liczba-uczniow-cudzoziemcow-wedug-gmin (14.08.2023).
Zakrzewska A., Różnorodność kulturowo-wyznaniowa społeczeństwa wyzwaniem dla wychowania obywatelskiego w szkole katolickiej, w: Religia i edukacja w styczności z różnorodnością kulturową, red. J. M. Garbula, J. J. Pawlik, Olsztyn 2017, s. 89–103.
Zellma A., Nauczyciel religii jako animator kultury w środowisku wiejskim, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 35 (2015), s. 257–269.
Zellma A., Nauczyciel religii jako refleksyjny praktyk w realiach współczesnej szkoły, „Katecheta” 53 (2009) nr 9, s. 6–12.
Zellma A., Niekwestionowana rola edukacji międzykulturowej w szkolnym nauczaniu religii, w: Religia i edukacja w styczności z różnorodnością kulturową, red. J. M. Garbula, J. J. Pawlik, Olsztyn 2017, s. 171–180.
Zellma A., Profesjonalny rozwój nauczyciela religii, Olsztyn 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anna Zellma
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).