The iGen Generation as a homily listener, or how to preach the Gospel to contemporary youth
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.28307Keywords:
iGen Generation, homily, sermon, listenerAbstract
Based on results of research carried out in the United States, Poland and Denmark among people considered as the so-called iGen generation, the text searches for an answer to a question about the possibility of preaching the word of God in this group of listeners. Pointing to the qualities describing the discussed generation (among others, departure from religiousness, inclusivity and psychological condition), as well as way of communication or an erosion of authority in the virtual world, the author puts forward postulates for preachers who want to preach Gospel to present-day teenagers and young adults. They concern both the content of homilies (leading to the meeting with God, before preaching moral norms), and their form (dialogical attitude, building a community and using rhetoric of empathy). The author also notices the role of pre-evangelization actions in the virtual world, but leaves this issue to be discussed in a separate elaboration.
References
America’s Changing Religious Landscape, www.pewresearch.org/religion/2015/05/12/americas-changing-religious-landscape/ (08.11.2023).
Benedykt XVI, Encyklika o miłości chrześcijańskiej Deus caritas est.
Błasiak A., Młodzież w kulturze (cyfrowego) narcyzmu — współczesne pułapki i uwikłania, w: Młodzież wobec przemian współczesnego świata. Rozważania edukacyjno-wychowawcze, red. B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, P. Peret-Drążewska, Poznań 2023, s. 67–75.
Byron W. J., Zech C., Why They Left: Exit interviews shed light on empty pews, www.americamagazine.org/issue/5138/article/why-they-left (11.11.2023).
Centrum Badania Opinii Społecznej, Polski pejzaż religijny — z bliższego planu, www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_091_22.PDF (13.11.2023).
Chaim W., Rozmowa w przekazie kaznodziejskim, w: Retoryka na ambonie. Z problemów współczesnego kaznodziejstwa, red. P. Urbański, Kraków 2003, s. 291–325.
Christian Formation and the Cost of the Culture Wars, aqueercalling.com/2014/05/01/christian-formation-and-the-cost-of-the-culture-wars/ (11.11.2023).
Collins P., The art of speeches and presentations, Hoboken 2012.
Czechowska Z., Marcela M., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021.
Dees J., To heal, proclaim an teach. The essential guide to ministry in today’s Catholic Church, Indiana, Notre Dame 2016.
Faith in Flux, www.pewresearch.org/religion/2009/04/27/faith-in-flux/#c (11.11.2023).
Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia.
Franciszek, Komunikacja i Miłosierdzie — owocne spotkanie. Orędzie na 50. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, www.paulus.org.pl/217,50-dzien-srodkow-spolecznego-przekazu-2016 (15.11.2023).
Franciszek przestrzega przed wiarą wirtualną, www.wiez.pl/2020/04/17/franciszek-przestrzega-przed-wiara-wirtualna-z-tunelu-trzeba-wyjsc-a-nie-w-nim-trwac/ (24.11.2022).
Hardy P. R., Kandra K. L., Patterson B. G., Joy and Grievance in an American Diocese Results from Online Surveys of Active and Inactive Catholics in Central Illinois, Lisle 2014, dio.designbigdreams.com/wp-content/uploads/2021/12/Joy-and-Grievance-PUBLIC-FINAL-sep-11-2014.pdf (11.11.2023).
Instytut Statystki Kościoła Katolickiego, Annuarium Statisticum Ecclesiae in Polonia. Dane za rok 2021, Warszawa 2022.
Jan Paweł II, Encyklika o stałej aktualności posłania misyjnego Redemptoris missio.
Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska o Chrystusie, który żyje w Kościele jako źródło nadziei dla Europy Ecclesia in Europa.
Kasprzak P. i inni, Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń 2016.
Kiedy dziecko chce się zabić, www.tygodnikpowszechny.pl/kiedy-dziecko-chce-sie-zabic-158081 (14.11.2023).
Kowalski R., Język inkluzywny na nowo odkryty — papieskie zadanie dla Kościoła XXI wieku, w: Papież Franciszek i współczesność: z refleksji nad fenomenem komunikowania się, red. W. Misztal, R. Nęcek, M. Radej, Kraków 2018, s. 171–183 (W Społeczno-Medialnej Sieci, 5).
Kowalski R., Słuchacz jako współtwórca homilii, „Polonia Sacra” 25 (2021) nr 1, s. 79–97.
Kozak A., Bielecki R., Rzeczkowski M., Nastolatek potrzebuje wsparcia. Zrozum swoje dziecko i bądź po jego stronie, Gliwice 2023.
Marcyński K., Komunikacja religijna i media, Kraków 2016.
Papieska Komisja Biblijna, Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego, Kielce 2009.
Prof. Koseła: w ciągu 5 lat w pokoleniu Z dokonała się gwałtowna laicyzacja. To jest tąpnięcie, www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1592083%2Cprof-kosela-w-ciagu-5-lat-w-pokoleniu-z-dokonala-sie-gwaltowna-laicyzacja (19.10.2023).
Rydz E., Psychologiczne aspekty przepowiadania, w: Mowa żywa. Wybrane aspekty komunikacji kaznodziejskiej, red. J. Twardy, W. Broński, J. Nowak, Kielce 2005, s. 56–71.
Sławiński H., Homilia w niedzielnym zgromadzeniu wiernych, w: Komisja do spraw Życia i Posługi Kapłanów przy Krajowej Konferencji Biskupów Katolickich USA, Dziś spełniły się słowa Pisma, któreście słyszeli. Homilia w niedzielnym zgromadzeniu wiernych, Włocławek 2002, s. 7–58.
Sławiński H., Między ciągłością a zmianą: teoria homilii w Stanach Zjednoczonych po II Soborze Watykańskim, Kraków 2008.
Siemieniecki B., Komunikacja a społeczeństwo, w: Pedagogika medialna. Wydanie nowe, red. B. Siemieniecki, Warszawa 2021, s. 13–50.
Szahaj A., Kultura upokarzania, s. 1–9, repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/888/A.%20Szahaj,%20Kultura%20upokarzania.pdf (14.11.2023).
Święta Kongregacja Kultu Bożego, Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci, „Wiadomości Diecezjalne” 45 (1977) nr 1–3, s. 9–24.
Tromholt M., The Facebook Experiment: Quitting Facebook Leads to Higher Levels of Well-Being, „Cyberpsychology, Behawior, and Social Networking” 11 (2016), s. 661–666.
Twardy J., Koncepcja pracy twórczej nad kazaniem, Rzeszów 1998.
Twenge J. M., iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości i co to oznacza dla nas wszystkich, Sopot 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rafał Kowalski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).