La musica per la liturgia nel nostro tempo: quale linguaggio?
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2101Słowa kluczowe:
Introito, Anno liturgico, voce, risvegliare, tempo di accoglienzaAbstrakt
L’articolo descrive il progetto, sviluppato nella Cattedrale di Lodi, che ha portato alla composizione di canti d’introito per le domeniche e le feste principali dell’anno liturgico. Partendo dai principi di nobiltà e semplicità, i brani composti, sfruttando il tesoro della tradizione musicale liturgica, intendono rispondere alle esigenze liturgiche attuali.
Bibliografia
Baroffio B., Musicus et cantor, Seregno 1996.
Baroffio G., Eun Ju Kim A., Cantemus domine gloriose, Cremona 2003.
Baroffio G., Retractationes. liturgia in-canto, Lodi 2005.
Bologna C., Flatus vocis, Bologna 2000.
Bonaccorso G., Il rito e l’altro, Città del Vaticano 2001.
Campo C., Lettere a mita, Milano 2088.
Capuano G. L., I segni della voce infinita. Musica e scrittura, Milano 2002.
Cassingena-Trévedy F., Chante et marche. Les introïts I e III, Paris 2012.
Cassingena-Trévedy F., La bellezza della liturgia, Magnano 2003.
Chatwin B., Le vie dei canti, Milano 1987.
Gaburro S., La voce della rivelazione. Fenomenologia della voce per una teologia della rive lazione, Cinisello Balsamo 2005
Guilmard J. M., Guide pratique de chant grégorien. les récitatifs, la pronunciation, la psal modie, les chants du prêtre à la messe, Paris 2007.
Hameline J.-Y., L’accordo rituale. Pratiche e poetiche della liturgia, Milano 2009.
Heschel A. J., La vocazione del cantore, Biella 2000.
Hourlier J., Conversazioni sulla spiritualità del canto gregoriano, Marsala 2007.
Pallis M., Il loto e la croce, Milano 1976.
Ratzinger J., Lodate Dio con arte, Venezia 2010.
Sanchez-Carbone M. L., Vox arcana. Teoria e pratica della voce, Milano 2005.
Saulnier D., Le chant grégorien, Solesmes 1995.
Schneider M., Il significato della musica, Milano 1970.
Schneider M., Les fondements intellectuels et psychologiques du chant magique, in: Les collo ques de wegimont, vol. 1, Paris 1954–1955, p. 56–63.
Schneider M., Pietre che cantano, Milano 1980.
Schweitzer A., J. S. Bach il musicista poeta, Milano 1967.
Servitium, Cantare, maggio-aprile, 2004.
Tomatis A., Ascoltare l’universo, Milano 2003.
Tosi P. F., Opinioni de’ cantori antichi e moderni, Napoli 1904.
Weil S., Attesa di dio, Milano 2011.
Werbeck-Svärdströrm V., La scuola del disvelamento della voce. una via alla puruficazione nell’arte del canto, Dormach 2010.
Wilfart S., Il canto dell’essere, Sotto il monte 1999.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrót oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).