Liturgy written with one’s heart! Rev. Prof. Józef Janicki PhD Habilitatus and his Masters

Authors

  • Robert Tyrała Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Akademia Muzyczna w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.2250

Keywords:

liturgy as the font and summit of Church life, Rev. Jan Janicki, Paschal Mystery, o. Burkhard Neunheuser, o. Odo Casel, Passion, Death and Resurrection, and Ascension of Christ, liturgy, mystagogy

Abstract

According to the teaching of Vatican Council II: “liturgy is the summit toward which the activity of the Church is directed […] and the font from which all her power flows” (SC 10). This meaning of “a particle” of Church life is what Rev. Prof. Jan Józef Janicki, celebrating now his jubilee, is so much convinced that he has devoted to liturgy, this beautiful Church attire, his entire scientific and life pursuits, writing about it with all his heart! The scientific research of Rev. Prof. Janicki has focused on the following issues: theology of liturgy (basic liturgical realities, theology of euchological texts of the new liturgical books of the Church, Paschal Mystery and its expression in the Eucharist and in liturgical year); history of liturgy (the influence of the Hebrew, Hellenistic and Roman cultures on the Christian liturgy, the liturgy of the first centuries of the Church, history of liturgical books); history of holy and jubilee years (history of liturgical movement, history of liturgical congresses, the role of Saints in the Church life in the light of Mass formulas); liturgical ministry (liturgy as exercising the ministry of sanctification in the Church community, the ministry of a sacristan, liturgy of the Holy Land). It appears that the entire way of “writing liturgy with his heart” was implanted in Rev. Prof. Janicki by one of the most acclaimed theologians and historians of post Vatican Council II period, the Benedictine monk from Maria Laach Abbey, Professor Burkhard Neunheuser. This remarkable man, the professor of Pontificio Istituto Liturgico in Rome, became Rev. Prof. Janicki’s mentor guiding him and showing the path for his academic growth. The key idea in Fr. Neunheuser’s post­‑Council teachings about liturgy was emphasizing the role of the Paschal Mystery which is the very centre of liturgical year and of each Church activity. Therefore, Passion, Death and Resurrection as well as the Ascension of Christ are these events through which the most important “miracles” are done, namely, adoration of God and redemption of man (cf. SC 5,6). These are the pivotal moments in the history of salvation, as God’s plan is realized in Christ, and the centre of Christianity is Pascha, the sacrifice. The Mother Church takes an active part in His sacrifice, making His sacrifice her own, and by Him she is raised from this world up to God and praised. This participation in Christ’s sacrifice is the act of grace, so there must be belief, and everything is accomplished through the mystery of worship. Everything to which the greatest advocates of liturgy, such as, Prosper Gueranger, Pius Parch, Odo Casel, Romano Guardini and Burkhard Neunheuser amongst them devoted throughout the entire history of liturgy revival has been crucial to engrain the Paschal Mystery in man’s life. Here we can find this thread which links all those magnificent liturgists with our honourable Rev. Professor Janicki who has been proclaiming so successfuly the Paschal Mystery.

Author Biography

  • Robert Tyrała, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Akademia Muzyczna w Krakowie
    Ks. dr hab. Robert Tyrała, prof. UPJPII – w latach 1984–1990 studiował teologię na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie; w 1990 r. uzyskał stopień mgr teologii; w latach 1992–1997 studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Wychowania Muzycznego; w 1997 r. uzyskał stopień mgr. sztuki; w latach 1998 oraz 2003 przebywał na stypendiach naukowych z zakresu chorału gregoriańskiego w opactwie oo. Benedyktynów w Solesmes we Francji. W roku akademickim 2003/2004 przebywał na stypendium naukowym w Papieskim Instytucie Muzyki Kościelnej w Rzymie (fundacja Renovabis); w latach 1998–2000 studiował na Podyplomowym Studium Chórmistrzowskim prowadzonym przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy; w 2000 r. uzyskał doktorat z liturgiki na Wydziale Teologicznym Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie; w 2010 r. habilitował się z nauk humanistycznych na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie; od 2016 r. profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie; od 1997 r. pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie (od 2005 r. kierownik Katedry Muzyki Religijnej); od 2000 r. pracuje na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie (od 2016 r. prodziekan Wydziału Historii i Dziedzictwa Kulturowego); od 2005 r. przewodniczący Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Krakowie; od 2006 r. członek zespołu ds. transmisji telewizyjnych Konferencji Episkopatu Polski; od 2012 r. konsultor Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej Komisji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Konferencji Episkopatu Polski; w latach 2009–2017 prezydent Międzynarodowej Federacji „Pueri Cantores”, od 2017 r. prezydent honorowy Międzynarodowej Federacji „Pueri Cantores”; od 2011 r. kanonik gremialny Kapituły Metropolitalnej w Krakowie na Wawelu; zasiada w Radzie Programowej Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie oraz Festival Zelioli w Lecco we Włoszech; organizator: koncertów i sympozjów muzyki kościelnej, Kongresów w Polsce i za granicą; pomysłodawca i organizator Dni Muzyki Kościelnej Archidiecezji krakowskiej (organizowane są od 2005 r.); zasiada w radzie naukowej czasopism: „Studia Hildegardiana Sariensia” wydawanego w Żorach oraz „Musica Ecclesiatica” wydawanego w Opolu; w 2009 r. odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego brązowym medalem Gloria Artis; w 2015 r. otrzymał nagrodę Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski „Srebrna Piszczałka” za zasługi dla rozwoju muzyki kościelnej w Polsce; w 2016 r. otrzymał tytuł „Fellow of Royal School of Church Music” od Anglikańskiego Kościoła za zasługi w dziedzinie muzyki kościelnej na forum międzynarodowym.

References

Goczoł R., Casel Odo, Encyklopedia katolicka, t. 2, kol. 1350–1351.

Janicki J. J., Burkhard Neunheuser OSB (1903–2003). Homo paschalis, „Kieleckie Studia Teologiczne” 7 (2008), s. 43–66.

Janicki J. J., Świętymi bądźcie! Posługa uświęcania w Kościele, Kraków 2015.

Janicki J. J., U początków liturgii Kościoła, Kraków 2002.

Neunheuser B., Il mistero pasquale „culmen et fons” dell’anno liturgico, „Rivista Liturgica” 62 (1975) nr 2, s. 151.

Neunheuser B., Liturgie Und Liturgiewissenschaft, tłum. S. Cichy, Kraków 1993.

Neunheuser B., Movimento liturgico, w: Nuovo Dizionario di Liturgia, a cura di D. Sartore, A. M. Triacca, Milano 1988.

Neunheuser B., Problem obecności misterium w liturgii w dziełach O. Casela, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 2 (1988), s. 131.

Neunheuser B., Sto lat ruchu odnowy liturgicznej zapoczątkowanego przez o. Prospera Gueranger. Przeszłość i perspektywy, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 4 (1976), s. 207.

Neunheuser B., Wstęp, w: O. Casel, Mysterium der Ecclesia, Mainz 1961.

Świerzawski W., Odo Casel – mystagog i teolog 1886–1948, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 6 (1878), s. 318–319.

Tyrała R., Cecyliański ruch odnowy muzyki kościelnej na ziemiach polskich do 1939 roku, Kraków 2010.

Tyrała R., Cecyliański ruch odnowy muzyki kościelnej na ziemiach polskich do 1939 roku, Kraków 2010.

Downloads

Published

2017-10-16

Issue

Section

Artykuły i rozprawy