Topos Romano-Frankish, on the the example of Marian Sawa’s „Missa Claromontana” (2005) for choir, organ and timpani
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2259Keywords:
The Second Vatican Council, topos Romano¬ Frankish, gregorian Chant fondamento, Marian Sawa, Missa Claromontana, word and music, sacrumAbstract
Missa Claromontana is the last work of Marian Sawa. Perfectly adapted to the liturgy respects its size, formally and stylistically consistent confirms the topical nature of the musical culture of the Western Church. One senses in it all kinds of cultural community with Gregorian chant: idiom, inspiration and fondamento. Composers tools are full of deliberate references to past ages, which is the best guarantee of true authenticity of sacred music. Sawa grew up on the Gregorian chant, which was an integral part of the liturgy before Vatican II. He managed to capture the intimate relationship of music with the word. During listening to the work has a constant feeling that the word determines the music, subjecting him to all the parameters of a musical work. Missa Claromontana is not only an important part of the heritage the composer, but is one of the most outstanding achievements of Polish sacred music of the XXI century.
References
Bartolucci D., Antifone Mariane. Primo Libro dei Mottetti a quattro voci, Firenze 1962.
Boruch E., Inspiracje chorałem gregoriańskim w twórczości organowej Mariana Sawy na przykładzie wybranych utworów, praca magisterska, UKSW, Warszawa 2007.
Dąbek S., Chorałowe fondamento i inspiracja chorałowa we współczesnej wielogłosowej muzyce religijnej – próba typologii. Na materiale „Missa corale” (2003) Józefa Świdra i „Mszy legnickiej” (2000) Stanisława Moryto, w: Monodia et harmonia polonica sacra. Gregorio Pikulik Cordis donum, red. S. Dąbek i in., Warszawa 2013.
Dąbek S., Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 1996.
Dąbrowski K., Salezjańskie Szkoły Muzyczne w Lutomiersku, w: Ślad obecności, red. A. Krysztofiak, K. Dąbrowski, Lutomiersk 2016.
Ferfoglia S., Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku, Kraków 2011.
Gorecki L. M., Droga życiowa Mariana Sawy i źródła inspiracji jego muzyki instrumentalnej, praca doktorska, UMFC, Warszawa 2015.
Gorecki L., Omówienie do płyty „Marian Sawa. Missa Claromontana, Regina coeli, Organ works”, AP 0125, Warszawa 2005.
Graduale Triplex, Solesmes 1979.
Jan Paweł II, Przemówienie w siedzibie UNESCO, 2.06.1980, Kraków 1980.
Kosińska J., Religijna, wokalna i wokalno‑instrumentalna twórczość kompozytorska Mariana Sawy, praca doktorska, UMFC, Warszawa 2015.
Kowalczyk S., Filozofia kultury, Lublin 2005.
Pieczyńska A., Inspiracje chorałem gregoriańskim w twórczości o tematyce religijnej Mariana Sawy na przykładzie wybranych utworów chóralnych a cappella i wokalno‑instrumentalnych, praca magisterska, UKSW, Warszawa 2006.
Sawa M., Moje Sacrum, w: Marian Sawa in memoriam, red. M. T. Łukaszewski, Warszawa 2010.
Sawa M., Pytania do siebie, w: I Sympozjum Kompozytorskie Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, red. A. Gronau‑Osińska, Warszawa 1999 (Zeszyty Naukowe – Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, nr 42).
Sławecki M., Słowo – znak – gest – dźwięk. Semiologia śpiewu gregoriańskiego i interpretacja, „Studia Hildegardiana Sariensia” 2 (2015).
Szadejko A. M., Styl i interpretacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima (1719?–1780) i Johanna Gottfrieda Müthela (1728–1788). Zagadnienia wykonawcze i stylistyczne muzyki organowej w regionie południowego Bałtyku w osiemnastym wieku, Gdańsk 2010.
Tomaszewski M., Interpretacja integralna dzieła muzycznego, rekonesans, Kraków 2000.
Turco A., Iniziazione al canto gregoriano, t. 1, Roma 2016 (Didattica e saggistica).
Tyrała R., Soborowa odnowa muzyki kościelnej w Polsce, Kraków 2000.
Wielki słownik wyrazów obcych PWN, red. M. Bańko, Warszawa 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author declares that he/she owns the copyrights to the work and that they are not limited in the scope covered by this declaration, and that the work is an original work and does not violate the copyrights of others.
The author permits the Pontifical University of John Paul II in Cracow to use the work free of charge, non-exclusively and indefinitely, that is:
- to record and reproduce: produce copies of the work by printing, reprography, magnetic recording and recording with the digital technique;
- to circulate the original or copies on which the work has been recorded (to introduce into circulation, lend or hire of the original or copies, public exhibition, display as well as make the work available to the public in such a manner that everyone can have access to it in a place and at a time of their choice);
- to include the paper in a collective work;
- to grant the Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Poland sublicense by Pontifical University of John Paul II in Cracow
The Pontifical University of John Paul II in Cracow makes the work available on the University's Periodicals Platform owned by the University under the Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska licence. This entitles all interested parties to use the work under the following conditions:
- the author and title of the work will be presented,
- the place of publication (the title of the magazine and the URL of the original work published)will be indicated,
- the work will be distributed in a non-commercial manner,
- no derivative works will be created.