Graduale Priusquam te formarem in the context of Authenticum Fontium Gregorianorum
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.3714Keywords:
Gregorian semiology, gregorian chant, gregorian interpretation, Jan Olbracht graduale, melodic restitution, melodic analisysAbstract
Contemporary knowledge on Gregorian Chant is mainly attributed to research conducted on oldest manuscripts. As a result we gained abilities to analyze the transformations which a Gregorian repertoire underwent on the course of ages. One of the most precious liturgical and musical monuments preserved in Poland is a 16th-century Graduale of King Jan Olbracht, stored in Archiwum Kapituły Katedralnej on Wawel, Kraków. Analysis of a graduale Priusquam te formarem for the feast of Birth of John the Baptist shows how an 8th-century melody has been simplified, losing its Gregorian characteristics.
References
Źródła
Graduale Novum, t. 1: De dominincis et festis, Regensburg–Vaticano 2011.
Graduale Novum, t. 2: De feriis et sanctis, Regensburg–Vaticano 2018.
Graduale Romanum, Sacrosanctae Romanae Ecclesiae de tempore et de sanctis, Roma 1908.
Graduał maryjny ms. 44 Jana Olbrachta, Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej, faksymile.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich (Biblia Tysiąclecia), Poznań–Warszawa 1990.
Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej w: https://vademecumliturgiczne.pl/2017/06/26/konstytucja-o-liturgii-swietej-sacrosanctum-concilium/ (30.03.2020).
St. Gallen, Stiftsbibliothek, Cod. Sang. 359: Cantatorium, faksymile.
Ville de Laon, Bibliothèque Municipale, Ms 239: Graduel de Laon, faksymile.
Opracowania
Cardine E., Semiologia gregoriańska, Kraków 2008.
Cardine E., Semiologia Gregoriana, Roma 1979.
Göschl J. B., Graduale Novum Kommentar, Regensburg 2018.
Kasprzyk P., Graduał „Priusquam te formarem” w świetle wybranych źródeł. Praca dyplomowa napisana na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego, Podyplomowe Studia z Monodii Liturgicznej, Kraków 2018.
Klich M., Przebieg melodyczny offertorium „Ave Maria” zachowanego w rękopisie nr 44 Archiwum Krakowskiej Kapituły w świetle wzorców. Praca dyplomowa napisana na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego, Podyplomowe Studia z Monodii Liturgicznej, Kraków 2019.
Miodońska B., Rex Regnum i Rex Poloniae w dekoracji malarskiej Graduału Jana Olbrachta i Pontyfikału E. Ciołka. Z zagadnień ikonografii władzy królewskiej w sztuce polskiej wieku XVI, Kraków 1979.
Popowska M., Graduał maryjny ms. 42 Jana Olbrachta w tradycji krakowskiej – studium źródłoznawcze, Częstochowa 2003.
Saulnier D., The Gregorian Modes, trans. E. Schaefer, Solesmes 2002.
Sławecki M., Główne aspekty śpiewu gregoriańskiego w: M. Bornus-Szczyciński, A. Nowak, M. Sławecki, Monodia, Warszawa 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Paweł Kasprzyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author declares that he/she owns the copyrights to the work and that they are not limited in the scope covered by this declaration, and that the work is an original work and does not violate the copyrights of others.
The author permits the Pontifical University of John Paul II in Cracow to use the work free of charge, non-exclusively and indefinitely, that is:
- to record and reproduce: produce copies of the work by printing, reprography, magnetic recording and recording with the digital technique;
- to circulate the original or copies on which the work has been recorded (to introduce into circulation, lend or hire of the original or copies, public exhibition, display as well as make the work available to the public in such a manner that everyone can have access to it in a place and at a time of their choice);
- to include the paper in a collective work;
- to grant the Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Poland sublicense by Pontifical University of John Paul II in Cracow
The Pontifical University of John Paul II in Cracow makes the work available on the University's Periodicals Platform owned by the University under the Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska licence. This entitles all interested parties to use the work under the following conditions:
- the author and title of the work will be presented,
- the place of publication (the title of the magazine and the URL of the original work published)will be indicated,
- the work will be distributed in a non-commercial manner,
- no derivative works will be created.