Czy Kościelny Inspektor Ochrony Danych jest zobowiązany do udzielenia informacji publicznej?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15633/acan.21101

Słowa kluczowe:

informacja publiczna, KIOD, Dekret KEP z 2018 r., ochrona danych osobowych, Kościół katolicki, autonomia Kościoła

Abstrakt

Kościelny Inspektor Ochrony Danych (KIOD ) jest urzędem kościelnym, który stanął przed pytaniem o zakres swoich obowiązków w kontekście udostępniania informacji publicznej w świetle prawa polskiego. Celem artykułu było ustalenie, czy KIOD jest zobowiązany do udzielania informacji publicznej w zakresie swojej kościelnej działalności na podstawie przepisów prawa polskiego. Przeprowadzono analizę prawną poprzez weryfikację trzech kluczowych przesłanek wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej w odniesieniu do działalności KIOD . Stwierdzono, że KIOD : (1) nie jest organem władzy publicznej, gdyż działa na podstawie prawa kanonicznego; (2) nie wypełnia zadań publicznych, ponieważ działa wyłącznie w ramach struktur kościelnych; (3) nie tworzy informacji publicznej w rozumieniu ustawy, gdyż jego działalność mieści się w autonomicznej sferze Kościoła. Wniosek, który płynie z powyższych rozważań, jest następujący: KIOD nie jest zobowiązany do udzielenia informacji publicznej w zakresie swojej kościelnej działalności na podstawie przepisów prawa polskiego.

Bibliografia

Dekret ogólny w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim wydany przez Konferencję Episkopatu Polski, w dniu 13 marca 2018 r., podczas 378. Zebrania Plenarnego w Warszawie, na podstawie kan. 455 Kodeksu Prawa Kanonicznego, w związku z art. 18 Statutu KEP, po uzyskaniu specjalnego zezwolenia Stolicy Apostolskiej z dnia 3 czerwca 2017 r., „Akta Konferencji Episkopatu Polski” 30 (2018), s. 31–45.

Kodeks prawa kanonicznego promulgowany przez papieża Jana Pawła II w dniu 25 stycznia 1983 roku. Stan prawny na dzień 18 maja 2022 r. Zaktualizowany przekład na język polski, zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu Polski, Poznań 2022.

Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską, podpisany Warszawie dnia 28 lipca 1993 r., Dz. U. z 1998 r. Nr 51, poz. 318.

Kroczek P., Przetwarzanie danych osobowych przez podmioty Kościoła katolickiego w Polsce: transfer pomiędzy państwami, Kraków 2020, https://doi.org/10.21906/9788376431994.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 216/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. Urz. L119 z 4.05.2016 r.

Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, Dz. U. z 2023 r. poz. 265.

Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. z 2023 r. poz. 1966.

Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2021 r., III OSK 559/21, LEX nr 3192906.

Wyrok NSA z dnia 24 września 2019 r., I OSK 504/18, LEX nr 2866252.

Wyrok NSA z dnia 18 sierpnia 2010 r., I OSK 851/10, LEX nr 737513.

Pobrania

Opublikowane

2025-04-30

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

1-10 z 84

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.