Ślady fenomenologii Edmunda Husserla w twórczości Simone Weil

Autor

  • Karolina Fiutak axiology, consistent Thomism, Gogacz Mieczysław, love, value

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.3689

Słowa kluczowe:

Simone Weil, Edmund Husserl, metoda filozoficzna, fenomenologia, epoché

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie i analiza pewnej dość wyraźnej zbieżności, jaka zachodzi pomiędzy myślą filozoficzną Simone Weil a metodą fenomenologiczną Edmunda Husserla. Weil zainspirowana myślą fenomenologiczną napisała kilka istotnych – choć mało znanych i częściowo niedostępnych w języku polskim – tekstów poświęconych tej tematyce. Artykuł ma przybliżyć ich treść i wskazać na oryginalność zawartej tam ­interpretacji myśli fenomenologicznej.
Weil uważa, że właściwa postawa podmiotu poznającego składa się z trzech elementów: oczekiwania, pragnienia i uwagi. Postawa ta jest bardzo podobna do tej, którą przyjmuje Husserl w procesie redukcji fenomenologicznej, tzw. epoché. Myślicielka w swej filozofii również posługuje się zwrotem la pensée détachée [oderwane myślenie]. Zwrot ten oznacza myśl oderwaną od rzeczywistości. Formę, jaką powinna ona przyjąć, chcąc dotrzeć do istoty rzeczy. Według Weil, z niemalże identyczną postawą spotykamy się w fenomenologii, gdzie podmiot zawiesza swój sąd o rzeczywistości, aby „oglądać”, „usłyszeć” istotę danego fenomenu.

Biogram autora

  • Karolina Fiutak - axiology, consistent Thomism, Gogacz Mieczysław, love, value
    Karolina Fiutak – ukończyła filozofię i projektowanie mody. Od 2018 roku doktorantka na Wydziale Filozoficznym UPJPII w Krakowie, obecnie przygotowuje pracę doktorską poświęconą twórczości niemieckiej filozof Hanny-Barbary Gerl-Falkovitz, na seminarium u s. prof. dr hab. Teresy Obolevitch.

Bibliografia

Berger G., Le cogito dans la philosophie de Husserl, Paris 1941.

Eliot T. S., Wybór poezji, przeł. K. Boczkowski, Wrocław 1990.

Gerl H.-B., Unerbittliches Licht. Edith Stein – Philosophie, Mystik, Leben, Mainz 1991.

Husserl E., Wahrnehmung und Aufmerksamkeit: Texte aus dem Nachlass (1893–1912), Hrsg. T. Vongehr, R. Giuliani, Dordrecht 2004.

Husserl E., Idea fenomenologii, przeł. J. Sidorek, A. Półtawski, Warszawa 2008.

Husserl E., Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, przeł. D. Gierulanka, Warszawa 1967.

Husserl E., Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia, przeł. J. Sidorek, Warszawa 1993.

Husserl E., Medytacje kartezjańskie, przeł. A. Wajs, A. Półtawski, Warszawa 2009.

Ingarden R., Wstęp do fenomenologii Husserla, przeł. A. Półtawski, Warszawa 1974.

Lo L.-Ch., Die Gottesauffassung in Husserls Phänomenologie, Bern 2008.

Stein E., Budowa osoby ludzkiej. Wykład z antropologii filozoficznej, przeł. G. Sowiński, Kraków 2015.

Stein E., Czym jest człowiek? Antropologia teologiczna, przeł. G. Sowinski, Kraków 2012.

Stein E., O zagadnieniu wczucia, przeł. D. Gierulanka, J. F. Gierula, Kraków 2014.

Weil S., Autobiografia duchowa (List do o. Perrin), w: S. Weil, „Zakorzenienie” i inne fragmenty. Wybór pism, opr. A. Wielowieyski, Kraków 1961, s. 69–86.

Weil S., La Philosophie, w: S. Pétrement, La vie de Simone Weil, t. 2, Paris 1973, s. 316–319.

Weil S., Quelques réflexions autour de la notion de valeur, w: S. Pétrement, La vie de Simone Weil, t. 2, Paris 1973, s. 319–321.

Weil S., Uwagi o dobrym użytkowaniu nauki szkolnej z punktu widzenia miłości Boga, w: S. Weil, „Zakorzenienie” i inne fragmenty. Wybór pism, opr. A. Wielowieyski, Kraków 1961, s. 87–95.

Pobrania

Opublikowane

2020-09-30

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

31-40 z 89

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.