Stosunek Empedoklesa do Parmenidesa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.30206

Słowa kluczowe:

Empedokles, Parmenides, νεῖκος (niezgoda), στοιχεῖα (elementy), σφαῖρος (kula), φιλότης (przyjaźń)

Abstrakt

Artykuł jest próbą wyjaśnienia, w jakim stopniu Empedokles mógł w swoich poglądach dotyczących natury rzeczywistości i jej porządku naśladować sposób myślenia Parmenidesa. Z analiz dotyczących założeń obu myślicieli wynika, że celem Parmenidesa było wykazanie jakie konsekwencje wynikają z przyjęcia jedynej drogi, że jest (ὡς ἔστιν). Empedokles natomiast podejmuje problem przechodzenia z jednego (ἐξ ἑνός) do wielości (πλέονα) i z wielości (ἐκ πλεόνων) do jednego (ἕν). W uzyskaniu jasnego ujęcia doznawanej rzeczywistości Empedokles stosował reguły wynikające z myślenia bycia ustalone przez Parmenidesa. Przyjmując ten sposób interpretacji została podjęta próba ponownej analizy tych aspektów teorii Empedoklesa, których treść jest uważana za nawiązującą do poglądów Parmenidesa. Pierwszym nawiązaniem Empedoklesa do Parmenidesa jest teoria przyjaźni (Φιλότης), która miałaby odpowiadać tezie Parmenidesa o Erosie jako początku (ἀρχήν) całości (τοῦ παντός). Natomiast obszar opanowany przez impuls Przyjaźni jest określany przez Empedoklesa jako Σφαῖρος. Zastosowanie terminu Σφαῖρος do obszaru wyznaczonego przez Przyjaźń, która jest równa długością i szerokością, może nawiązywać do tezy Parmenidesa opisującej granice będącego, które są podobne do pięknie zaokrąglonej kuli (σφαίρης) ze środka wszędzie równej. Ogólnie przyjmuje się również, że Empedokles akceptował twierdzenie Parmenidesa, że nic (οὐδέν) nie może powstać z niczego (ἐκ μηδενός), które w takiej formie jest jednak obecne tylko u Melissosa. Jest prawdopodobne, że Empedokles pisząc o niepowstałych elementach odnosi się do tez Parmenidesa dotyczących światła i nocy, zamieszczonych w ramach mowy dotyczącej zwodniczego porządku.

Bibliografia

Aristoteles Graece, ex rec. I. Bekkeri, vol. 1–2, Berolini 1831, wydanie drugie, poprawione: Aristoteles Graece, ed. O. Gigon, Berolini 1960.

Arystoteles, Metafizyka, przeł. K. Leśniak, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2: Fizyka. O niebie. O powstawaniu i niszczeniu. Meteorologika. O świecie. Metafizyka, Warszawa 1990, s. 601–857.

Barnes J., The presocratic philosophers, London 1979.

Burnet J., Early Greek philosophy, London 1920.

Diels H., Doxographi Graeci, Berolini 1879.

Diels H., Kranz W., Die Fragmente der Vorsokratiker, vol. 1, Weidmann 1989.

Diogenis Laertii de Vitis, Dogmatis et Apophthegmatis Clarorum Philosophorum Libri Decem, vol. 2, ed. H. G. Huebnerus, Lipsiae 1831.

Guthrie W. K. C., A history of Greek philosophy, vol. 2, Cambridge University Press, 1965.

Hesiodi Theogonia. Opera et dies. Scutum, eds. F. Solmsen, R. Merkelbach, M. L. West, Oxford University Press, 1990.

Hesychii Alexandrini Lexicon, ed. M. Schmidt, Jenae 1867.

Homerus, Ilias, ed. W. Dindorf, C. Hentze, Lipsiae 1921.

Kirk G. S., Raven J. E., Schofield M., Filozofia przedsokratejska, przekł. J. Lang, Warszawa–Poznań 1999.

L’Empédocle de Strasbourg (P. Strasb. gr. Inv. 1665–1666). Introduction, edition et commentaire A. Martin, O. Primavesi, Berlin–New York 1999.

Longrigg J., The „roots of all things”, „Isis” 67 (1976) no. 3, https://doi.org/10.1086/351632.

McKirahan R. D., Philosophy before Socrates, Hackett Publishing Company, 2010.

Palmer J., Parmenides and presocratic philosophy, Oxford University Press, 2009, https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199567904.001.0001.

Simplicii in Aristotelis physicorum libros quattuor priores commentaria, ed. H. Diels, Berolini 1882.

Sisko J. E., Anaxagoras and Empedocles in the Shadow of Elea, w: The Routledge Companion to ancient philosophy, eds. J. Warren, F. Sheffield, London 2013, s. 49–64.

Trépanier S., Empedocles: an interpretation, New York–London 2004.

Pobrania

Opublikowane

2025-02-10

Numer

Dział

Artykuły