Koncepcja ucieleśnionego podmiotu w filozofii Calvina Schraga
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3810Słowa kluczowe:
podmiot, ciało, jaźń, doświadczenie, narracja, dyskursAbstrakt
Artykuł przedstawia koncepcję ucieleśnionego podmiotu w ujęciu amerykańskiego filozofa Calvina O. Schraga. Sama kwestia istnienia podmiotu jest w koncepcji filozofa dość skomplikowanym zagadnieniem. Odnosimy czasem wrażenie, jakby jego istnienie – rozpięte między różnymi dyskursami – było dość efemeryczne; takie, że nie można mu w żaden sposób przypisać realnego istnienia. Być może można by mu przypisać istnienie intencjonalne, czyli takie, które jest podtrzymywane na mocy zachodzących aktów świadomości. Na podstawie analiz przeprowadzonych w niniejszym artykule omówiono podstawowe różnice i zależności między takimi elementami, jak: jaźń, Self, podmiot. Amerykański myśliciel stwierdza, że podmiot jest zawsze ucieleśniony, a w akcie działania ujawnia się jego cielesność. Ciało podmiotu jest nie tylko „kostiumem”, ale częścią bycia Ja. Podmiot w ujęciu Schraga jest zawsze tym, który doświadcza i na kanwie tego doświadczenia buduje otaczający go świat.
Bibliografia
Calvin O. Schrag and the Task of Philosophy after Postmodernity, eds. M. B. Matuštík, W. L. McBride, Evanston 2002.
Carr D., Time, Narrative and History, Bloomington 1986.
Dauenhauer B. P., Schrag and the Self, Calvin O. Schrag and the Task of Philosophy after Postmodernity, eds. M. B. Matuštík, W. L. McBride, Evanston 2002, s. 152–164.
Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania a racjonalność społeczna, t. 1, Warszawa 2016.
Marcel G., Być i mieć, tłum. P. Lubicz, Warszawa 1962.
Niles J. D., Homo Narrans, Philadelphia 2010.
Podsiad A., Słownik terminów filozoficznych, Warszawa 2001.
Schrag C. O., Communicative Praxis and the Space of Subjectivity, West Lafayette 2002.
Schrag C. O., Doing philosophy with others, Conversations, Reminiscences, and Reflections, West Lafayette 2010.
Schrag C. O., Existence and Freedom, Towards an Ontology of Human Finitude, Evanston 1961.
Schrag C. O., God as Otherwise Than Being Toward a Semantics of the Gift, Evanston 2002.
Schrag C. O., Radical Reflection and the Origin of the Human Sciences, West Lafayette 1982.
Schrag C. O., The Resources of Rationality. A Response to the Postmodern Challenge, Bloomington 1992.
Schrag C. O., The Self after Postmodernity, New Haven 1997.
Sobota D., Źródła i inspiracje Heideggerowskiego pytania o bycie, t. 2: Filozofia życia, filozofia religii i filozofia egzystencji, Bydgoszcz 2013.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).