Koncepcja ucieleśnionego podmiotu w filozofii Calvina Schraga

Autor

  • Paulina Winiarska Akademia Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.3810

Słowa kluczowe:

podmiot, ciało, jaźń, doświadczenie, narracja, dyskurs

Abstrakt

Artykuł przedstawia koncepcję ucieleśnionego podmiotu w ujęciu amerykańskiego filozofa Calvina O. Schraga. Sama kwestia istnienia podmiotu jest w koncepcji filozofa dość skomplikowanym zagadnieniem. Odnosimy czasem wrażenie, jakby jego istnienie – rozpięte między różnymi dyskursami – było dość efemeryczne; takie, że nie można mu w żaden sposób przypisać realnego istnienia. Być może można by mu przypisać istnienie intencjonalne, czyli takie, które jest podtrzymywane na mocy zachodzących aktów świadomości. Na podstawie analiz przeprowadzonych w niniejszym artykule omówiono podstawowe różnice i zależności między takimi elementami, jak: jaźń, Self, podmiot. Amerykański myśliciel stwierdza, że podmiot jest zawsze ucieleśniony, a w akcie działania ujawnia się jego cielesność. Ciało podmiotu jest nie tylko „kostiumem”, ale częścią bycia Ja. Podmiot w ujęciu Schraga jest zawsze tym, który doświadcza i na kanwie tego doświadczenia buduje otaczający go świat.

Biogram autora

  • Paulina Winiarska - Akademia Ignatianum w Krakowie

    Paulina Winiarska – absolwentka studiów magisterskich z doradztwa i komunikowania politycznego w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University w Nowym Sączu; w 2010 roku – dyplom Bachelor of Arts na National Louis University w Chicago; w 2019 roku – doktorat z filozofii na Akademii Ignatianum w Krakowie. Autorka licznych publikacji poświęconych Calvinowi O. Schragowi – filozofowi kultury, który jest zupełnie nieznany w polskim dyskursie akademickim. Zainteresowania badawcze to filozofia i kulturoznawstwo, ze szczególnym uwzględnieniem: krytycznej analizy dyskursu i jej kontekstu kulturowo-historycznego, filozofii komunikacji z naciskiem na communicative praxis, filozofii kultury i komunikologii. Obecnie przygotowuje monografię w całości poświęconą C. O. Schragowi.

Bibliografia

Calvin O. Schrag and the Task of Philosophy after Postmodernity, eds. M. B. Matuštík, W. L. McBride, Evanston 2002.

Carr D., Time, Narrative and History, Bloomington 1986.

Dauenhauer B. P., Schrag and the Self, Calvin O. Schrag and the Task of Philosophy after Postmodernity, eds. M. B. Matuštík, W. L. McBride, Evanston 2002, s. 152–164.

Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania a racjonalność społeczna, t. 1, Warszawa 2016.

Marcel G., Być i mieć, tłum. P. Lubicz, Warszawa 1962.

Niles J. D., Homo Narrans, Philadelphia 2010.

Podsiad A., Słownik terminów filozoficznych, Warszawa 2001.

Schrag C. O., Communicative Praxis and the Space of Subjectivity, West Lafayette 2002.

Schrag C. O., Doing philosophy with others, Conversations, Reminiscences, and Reflections, West Lafayette 2010.

Schrag C. O., Existence and Freedom, Towards an Ontology of Human Finitude, Evanston 1961.

Schrag C. O., God as Otherwise Than Being Toward a Semantics of the Gift, Evanston 2002.

Schrag C. O., Radical Reflection and the Origin of the Human Sciences, West Lafayette 1982.

Schrag C. O., The Resources of Rationality. A Response to the Postmodern Challenge, Bloomington 1992.

Schrag C. O., The Self after Postmodernity, New Haven 1997.

Sobota D., Źródła i inspiracje Heideggerowskiego pytania o bycie, t. 2: Filozofia życia, filozofia religii i filozofia egzystencji, Bydgoszcz 2013.

Pobrania

Opublikowane

2021-01-31

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

11-20 z 45

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.