Antropologia Thomasa Keatinga
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.3910Słowa kluczowe:
Thomas Keating, wizja człowieka, rozwój, duchowośćAbstrakt
Dzisiejszy człowiek, zanurzony w materialistycznym świecie, oddalił się od Boga i świata duchowego. Thomas Keating starał się przywrócić tę sferę, propagując formę modlitwy ciszy Centering Prayer. W swoich dziełach opisuje, jak ta modlitwa wpływa na całościowy rozwój człowieka. Autorka niniejszego opracowania próbuje odtworzyć wizję człowieka, jaką Keating zawarł w swoich pracach w nadziei, że przyczyni się to do powstania lepszego modelu antropologii.
Bibliografia
Keating T., Crisis of Faith, Crisis of Love, New York 1996.
Keating T., Divine Therapy and Addition. Centering prayer and the Twelve Steps, Brooklyn 2011.
Keating T., Intimacy with God. An Introduction to Centering Prayer, New York 2009.
Keating T., Invitation to Love. The Way of Christian Contemplation, New York–London 2010.
Keating T., Journey To The Center, A Lenten Passage, New York 1999.
Keating T., Manifesting God, New York 2005.
Keating T., Open Mind, Open Heart. The Contemplative Dimension of the Gospel, New York 2003.
Keating T., Reawakenings, New York 1992.
Keating T., The Better Part. Stages of Christian Contemplative Living, New York–London 2000.
Keating T., The Human Condition. Contemplation and Transformation, New York–Mahwah 1999.
Keating T., The Mystery of Christ. The Liturgy as Spiritual Experience, New York 2008.
Keating T., The Practice of Attention/Intention, w: The Divine Indwelling. Centering Prayer and Its Development, T. Keating, T.R. Ward, S.A. Butler, G.F. Cairns, P.D. Lawson, G. Fitzpatrick-Hopler, New York 2001.
Dreher J.D., The Danger of Centering Prayer, „This Rock” (Nov. 1997), s. 14–16; https://www.catholiceducation.org/en/religion-and-philosophy/apologetics/the-danger-of-centering-prayer.html (7.10.2018).
Househam A.M. et al, The Effects of Stress and Meditation on the Immune System, Human Microbiota, and Epigenetics, „Advances” 31 (2017), s. 10–25.
Jung C.G., The Concept of the Collective Unconscious, Londyn, 19.10.1936,https://pdfs.semanticscholar.org/a9f3/0fd0edb9adfd1e1dfc4e1a6ac76fd6cfa8ee.pdf (7.10.2018).
Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 1994.
Rossini C., Is Centering Prayer Catholic?, Omaha 2018.
Superego, https://en.wikipedia.org/wiki/Id,_ego_and_super-ego#Super-ego (12.07.2018).
Zyzak W., Holistyczny charakter duchowości chrześcijańskiej, „Polonia Sacra” 23 (2019), s. 147–167.
Zyzak W., Modlitwa według Thomasa Keatinga, w: Módl się i pracuj: Cystersi kształtują siebie i świat, red. W. Misztal, B. Rodziewicz, Kraków 2010.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).