Existential application of the dogmas at the example of Thomas Merton

Authors

  • Jan Paweł Strumiłowski Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.1094

Keywords:

dogmat, doświadczenie, egzystencja, mistyka, chrystologia, trynitologia

Abstract

The contemporary theology puts a stress on the existential dimension of the faith. The great theological works of the last century focus on the anthropological aspect of the faith which has been shown by the works of Karl Rahner, Hans Urs von Balthasar and others. The theology does need to have roots in the human existence, for it begins in the reading of the Revelation concretised in the human life. Unfortunately, the dogmas are very often considered by Catholics as abstractive formulas hardly linked with the inner life. The contemporary theological proposals, thanks to some implantation in so-called anthropological turn, seem to be really closer to the life. However, in spite of their existential direction, they remain products of intellectual speculations. In this context (i.e. tendency to join the faith teaching with the practice) the theology of the mystics and spiritual masters seems to be very useful since they did not practise the theology professionally but yet were perfect theologians thanks to their experience. T. Merton was one of such masters. His writings show how the theology explaining the fundamental dogmas (like Trinitarian or Christological dogmas) may be not so much a doctrinal investigation as a spiritual experience. Moreover, such theology is very strongly harmonised with the daily experience of the world and that is why it may help us accept the truths of the faith in the way they lead us to a deep spiritual experience.

Author Biography

  • Jan Paweł Strumiłowski, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

    Jan Strumiłowski, dr, ur. 1983 w Pyskowicach, w 2005 roku wstąpił do opactwa zakonu cysterskiego w Jędrzejowie. W 2006 roku rozpoczął studia magisterskie w Wyższym Seminarium Zakonu Braci Mniejszych w Katowicach-Panewnikach, które ukończył w 2012 roku, zdobywając tytuł magistra teologii na podstawie pracy Poznanie Boga źródłem moralnej doskonałości u T. Mertona. W 2015 roku obronił doktorat na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie, na podstawie rozprawy Soteriologiczny wymiar piękna w teologii XX wieku.

References

Balthasar H. U. von, Teologia misterium paschalnego, tłum. E. Piotrowski, Kraków 2001.

Dermine F. M., Mistycy i wizjonerzy. Twarzą w twarz z niewidzialnym światem, tłum. A. Mrozek, Warszawa 2006.

Dzidek T., Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga, Kraków 2001.

Gogola J. W., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2001.

Góźdź K., Logosowy charakter wiary według Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, „Polonia Sacra” 17 (2013) nr 2 (33), s. 43–52.

Grzybowski W., Kierownictwo duchowe w pismach Tomasza Mertona, [w:] Sztuka kierownictwa duchowego, red. J. Augustyn, J. Kołacz, Kraków 2007, s. 222–231.

Hart P., Sylwetka duchowa Thomasa Mertona, [w:] T. Merton, Drogowskazy, tłum. A. Świderkówna, Wrocław 1988, s. 85–93.

Johnston W., Mistycyzm Obłoku niewiedzy, tłum. A. Gical, Poznań 2001.

Lichacz P., Olszewski M., Przanowski M., Wstęp, [w:] Tomasz z Akwinu, O poznaniu Boga, tłum. P. Lichacz, M. Olszewski, M. Przanowski, Kraków 2005, s. 5–51.

Maritain J., Łaska i człowieczeństwo Jezusa, tłum. A. Ziernicki, Warszawa–Ząbki 2001.

Merton T., Chleb na pustyni, tłum. S. Sumiński, Kraków 1996.

Merton T., Doświadczenie wewnętrzne, tłum. I. i P. Zarębscy, Kraków 2005.

Merton T., Nowy człowiek, tłum. P. Ciesielski, Kraków 1996.

Merton T., Nowy posiew kontemplacji, tłum. L. Zielińska, Kraków 2005.

Merton T., Ostatni z Ojców, tłum. M. Sabiniewicz, Skoczów 2004.

Merton T., Pokój monastyczny, [w:] T. Merton, Szukanie Boga, tłum. P. Ogórek, Kraków 1983.

Merton T., Posiew kontemplacji, tłum. M. Morstin-Górska, Kraków 1989.

Merton T., Siedmiopiętrowa góra, tłum. M. Morstin-Górska, Poznań 1998.

Merton T., Ślub konwersacji, tłum. A. Gomola, Poznań 1997.

Merton T., Wspinaczka ku prawdzie, tłum. P. Parlej, Kraków 2008.

Merton T., Znak Jonasza, tłum. K. Poborska, Poznań 2001.

Ogórek P., Mistyka według Tomasza Mertona, Warszawa 1996.

Pennington M. B., Thomas Merton – brat, mnich, tłum. E. Nartowska, Bydgoszcz 1999.

Rahner K., Teologia i antropologia, [w:] K. Rahner, Pisma wybrane, t. 1, tłum. G. Bubel, Kraków 2005, s. 46–67.

Shannon W. H., Milcząca lampa, tłum. A. Wojtasik, P. Ducher, Bydgoszcz–Lublin 2002.

Skawroń J., Noc ducha i dezintegracja pozytywna, Kraków 2007.

Sławiński H., Oryginalne ujęcie kwestii wiary w encyklice papieża Franciszka „Lumen Fidei”, „Polonia Sacra” 17 (2013) nr 2 (33), s. 97–112.

Sobór Laterański IV, Konstytucja 2 „O błędzie opata Joachima”, [w:] Dokumenty Soborów Powszechnych: tekst grecki, łaciński, polski. Tom 2: Konstantynopol IV, Lateran I, Lateran II, Lateran III, Lateran IV, Lyon I, Lyon II, Vienne (869–1312), układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.

Sobór Watykański II, Konstytucja Gaudium et Spes.

Tarnowski K., Usłyszeć niewidzialne. Zarys filozofii wiary, Kraków 2005.

Tomasz z Akwinu, Komentarz do „O Trójcy Świętej” Boecjusza, [w:] Tomasz z Akwinu, O poznaniu Boga, tłum. zbiorowe, Kraków 2005, s. 52–315.

Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna. O Trójcy Przenajświętszej, tłum. P. Bełch, Londyn 1978.

Vagaggini C., Teologia. Pluralizm teologiczny, tłum. J. Partyka, Kraków 2005.

Zarzycki S. T., Rozwój życia duchowego i afektywność, Lublin 2008.

Downloads

Published

2015-10-01

Issue

Section

Articles

Similar Articles

21-30 of 46

You may also start an advanced similarity search for this article.