Social, Ethical and Religious Attitudes of Polish Youth and the Implications for Teaching Religion in Poland

Authors

  • Andrzej Kielian Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Barbara Witos Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.1926

Keywords:

Poland, youth, religion, ethics, evangelization

Abstract

It is 25 years since when religious education was reestablished in Polish public and private schools. This anniversary encourages for various summaries, drawing conclusions and drafting perspectives. Referring to sociological research of the past few years, the article depicts Polish youth in terms of acquired social, ethical and religious values in order to show important implications for the transmission of religiosity in Poland. The text emphasizes the opportunities the Church is offered by school religious instruction (becoming also catechesis) in providing the youth support for spiritual growth. In case of global changes affecting the youth style of living, greater importance should be attributed to educational activities that will trigger personal experience of God’s love. The evangelization activities carried out within the framework of school education and extracurricular work with children and young people seem to be key factor for the future of the Polish Church as a community that is able to sustain and cultivate religious beliefs and customs allowing thus the maturation of the young generation faith.

Author Biographies

  • Andrzej Kielian, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Ks. Andrzej Kielian – doktor nauk teologicznych w zakresie katechetyki, redaktor podręczników do nauczania religii w przedszkolu i szkole podstawowej, współautor filmów i gier dydaktycznych, adiunkt w Instytucie Teologii Praktycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, członek Polskiego Towarzystwa Teologicznego w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe wiążą się z systemami nauczania religii w Unii Europejskiej, nowymi metodami przekazu wiedzy religijnej oraz z katechezą ewangelizacyjną. E­‑mail: andrzej.kielian@upjp2.edu.pl.
  • Barbara Witos, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Barbara Witos – mgr lic. teologii, katechetka w Zespole Szkół Łączności w Krakowie. Absolwentka studiów podyplomowych z franciszkanizmu na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i doktorantka tegoż wydziału. Dotychczasowe publikacje: Freski o tematyce maryjnej z katakumb św. Pryscylli jako zapis wczesnochrześcijańskiej pobożności,,,Polonia Sacra” 18 (2014), nr 4 (37); Osoba św. Melanii Młodszej w świetle „Vita Sanctae Melaniae Senatricis Romae” autorstwa Geroncjusza, ,,Polonia Sacra” 19 (2015), nr 3 (40). E­‑mail: bwitos@interia.pl.

References

Belina D., Młodzież nadzieją i wyzwaniem Kościoła. O potrzebie docenienia preewangelizacji i ewangelizacji w formacji chrześcijańskiej młodych Polaków, https://www.katecheta.pl/Archiwum/2014/Katecheta-7-2014/VERBA-DOCENT/Mlodziez-nadzieja-i-wyzwaniem-Kosciola-O-potrzebie-docenienia-preewangelizacji-i-ewangelizacji-w-fo (5.08.2015).

Borkowski R., Globalizacja, cywilizacja, ponowoczesność, [w:] Globalopolis. Kosmiczna wioska, szanse i zagrożenia, red. R. Borkowski, Warszawa 2003, s. 7–28.

Burszta W. J., Globalizacja z perspektywy antropologii kultury, [w:] Globalizacja. I co dalej?, red. S. Amsterdamski, Warszawa 2004, s. 101–117.

Centrum Badania Opinii Społecznej, Młodzież 2010, Warszawa 2011.

Centrum Badania Opinii Społecznej, Młodzież 2013, Warszawa 2014, www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746 (dostęp: 19.06.2015).

Chałupniak R., Religijny analfabetyzm młodzieży, „Katecheta” (2013) nr 7–8, https://www.katecheta.pl/Archiwum/2013/Katecheta-7-2013/Forum-katechety/Religijny-analfabetyzm-mlodiezy?o=1 (6.08.2015).

Eurostat, Migration and migrant population statistics, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Migration_and_migrant_population_statistics (24.08.2015).

Jan Paweł II, List apostolski Parati semper do młodych całego świata z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży, Rzym, 31 marca 1985, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/parati.html# (18.08.2015).

Jan Paweł II, Przemówienie podczas spotkania ze sportowcami całego świata z okazji międzynarodowego sympozjum na temat: Oblicze i dusza sportu w roku Wielkiego Jubileuszu, Rzym, 28 października 2000, http://www.sport.episkopat.pl/dokumenty/?type=jp2&id=10 (18.08.2015).

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Młodzi 2011, red. M. Boni i in., Warszawa 2011.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Rzym, 15 sierpnia 1997.

Mariański J., Religijność młodzieży polskiej w procesie przemian, „Zeszyty Naukowe KUL” (2010) nr 2, s. 39–61.

Mąkosa P., Katecheza młodzieży w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009.

Mąkosa P., Preewangelizacja pierwszym i koniecznym etapem formacji chrześcijańskiej, „Katecheta” (2010) nr 7–8, s. 25–34.

McLuhan M., Understanding media, Corte Madera, CA 2003.

Nowak J. S., Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje, [w:] Społeczeństwo informacyjne. Krok naprzód, dwa kroki wstecz, red. P. Sienkiewicz, J. S. Nowak, Katowice 2008, s. 25–48.

Pawlina K., Religijność polskiej młodzieży, http://www.katolik.pl/religijnosc-polskiej-młodziezy,1156,416,cz.html (13.08.2015).

Porębski L., Wykluczenie cyfrowe i co dalej? Nowe technologie jako katalizator podziałów społecznych i bodziec dla cywilizacyjnego rozwoju, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” (2014) nr 50, s. 89–106.

Sareło Z., Postmodernizm w pigułce, Poznań 1998.

Szawiel T., Religijna Polska, religijna Europa,,,Więź” (2008) nr 9, s. 5–37.

Wiśniewski D., Aspiracje młodzieży ponadgimnazjalnej w kontekście zmian społeczno­‑kulturowych, Toruń 2012.

Zajączkowska­‑Jakimiak S., Wiedza i technologia w erze globalizacji, [w:] Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, red. B. Liberska, Warszawa 2002, s. 84–101.

Zasępa T., Globalizacja – szansą czy zagrożeniem porządku międzynarodowego?, „Roczniki Teologiczne” (2006) 8, s. 161–185.

Zellma A., Analfabetyzm religijny polskiej młodzieży wyzwaniem dla szkolnego nauczania religii, „Katecheta” (2013) nr 7–8, https://www.katecheta.pl/Archiwum/2013/Katecheta-7-2013/VERBA-DOCENT/Analfabetyzm-religijny-polskiej-mlodziezy-wyzwaniem-dla-szkolnego-nauczania-religii (6.08.2015).

Downloads

Published

2017-02-01

Issue

Section

Thematic articles

Similar Articles

1-10 of 100

You may also start an advanced similarity search for this article.