Social, Ethical and Religious Attitudes of Polish Youth and the Implications for Teaching Religion in Poland
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.1926Keywords:
Poland, youth, religion, ethics, evangelizationAbstract
It is 25 years since when religious education was reestablished in Polish public and private schools. This anniversary encourages for various summaries, drawing conclusions and drafting perspectives. Referring to sociological research of the past few years, the article depicts Polish youth in terms of acquired social, ethical and religious values in order to show important implications for the transmission of religiosity in Poland. The text emphasizes the opportunities the Church is offered by school religious instruction (becoming also catechesis) in providing the youth support for spiritual growth. In case of global changes affecting the youth style of living, greater importance should be attributed to educational activities that will trigger personal experience of God’s love. The evangelization activities carried out within the framework of school education and extracurricular work with children and young people seem to be key factor for the future of the Polish Church as a community that is able to sustain and cultivate religious beliefs and customs allowing thus the maturation of the young generation faith.References
Belina D., Młodzież nadzieją i wyzwaniem Kościoła. O potrzebie docenienia preewangelizacji i ewangelizacji w formacji chrześcijańskiej młodych Polaków, https://www.katecheta.pl/Archiwum/2014/Katecheta-7-2014/VERBA-DOCENT/Mlodziez-nadzieja-i-wyzwaniem-Kosciola-O-potrzebie-docenienia-preewangelizacji-i-ewangelizacji-w-fo (5.08.2015).
Borkowski R., Globalizacja, cywilizacja, ponowoczesność, [w:] Globalopolis. Kosmiczna wioska, szanse i zagrożenia, red. R. Borkowski, Warszawa 2003, s. 7–28.
Burszta W. J., Globalizacja z perspektywy antropologii kultury, [w:] Globalizacja. I co dalej?, red. S. Amsterdamski, Warszawa 2004, s. 101–117.
Centrum Badania Opinii Społecznej, Młodzież 2010, Warszawa 2011.
Centrum Badania Opinii Społecznej, Młodzież 2013, Warszawa 2014, www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746 (dostęp: 19.06.2015).
Chałupniak R., Religijny analfabetyzm młodzieży, „Katecheta” (2013) nr 7–8, https://www.katecheta.pl/Archiwum/2013/Katecheta-7-2013/Forum-katechety/Religijny-analfabetyzm-mlodiezy?o=1 (6.08.2015).
Eurostat, Migration and migrant population statistics, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Migration_and_migrant_population_statistics (24.08.2015).
Jan Paweł II, List apostolski Parati semper do młodych całego świata z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży, Rzym, 31 marca 1985, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/parati.html# (18.08.2015).
Jan Paweł II, Przemówienie podczas spotkania ze sportowcami całego świata z okazji międzynarodowego sympozjum na temat: Oblicze i dusza sportu w roku Wielkiego Jubileuszu, Rzym, 28 października 2000, http://www.sport.episkopat.pl/dokumenty/?type=jp2&id=10 (18.08.2015).
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Młodzi 2011, red. M. Boni i in., Warszawa 2011.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Rzym, 15 sierpnia 1997.
Mariański J., Religijność młodzieży polskiej w procesie przemian, „Zeszyty Naukowe KUL” (2010) nr 2, s. 39–61.
Mąkosa P., Katecheza młodzieży w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009.
Mąkosa P., Preewangelizacja pierwszym i koniecznym etapem formacji chrześcijańskiej, „Katecheta” (2010) nr 7–8, s. 25–34.
McLuhan M., Understanding media, Corte Madera, CA 2003.
Nowak J. S., Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje, [w:] Społeczeństwo informacyjne. Krok naprzód, dwa kroki wstecz, red. P. Sienkiewicz, J. S. Nowak, Katowice 2008, s. 25–48.
Pawlina K., Religijność polskiej młodzieży, http://www.katolik.pl/religijnosc-polskiej-młodziezy,1156,416,cz.html (13.08.2015).
Porębski L., Wykluczenie cyfrowe i co dalej? Nowe technologie jako katalizator podziałów społecznych i bodziec dla cywilizacyjnego rozwoju, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” (2014) nr 50, s. 89–106.
Sareło Z., Postmodernizm w pigułce, Poznań 1998.
Szawiel T., Religijna Polska, religijna Europa,,,Więź” (2008) nr 9, s. 5–37.
Wiśniewski D., Aspiracje młodzieży ponadgimnazjalnej w kontekście zmian społeczno‑kulturowych, Toruń 2012.
Zajączkowska‑Jakimiak S., Wiedza i technologia w erze globalizacji, [w:] Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, red. B. Liberska, Warszawa 2002, s. 84–101.
Zasępa T., Globalizacja – szansą czy zagrożeniem porządku międzynarodowego?, „Roczniki Teologiczne” (2006) 8, s. 161–185.
Zellma A., Analfabetyzm religijny polskiej młodzieży wyzwaniem dla szkolnego nauczania religii, „Katecheta” (2013) nr 7–8, https://www.katecheta.pl/Archiwum/2013/Katecheta-7-2013/VERBA-DOCENT/Analfabetyzm-religijny-polskiej-mlodziezy-wyzwaniem-dla-szkolnego-nauczania-religii (6.08.2015).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).