Preaching the Word of God to the Prisoners
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.2379Keywords:
preaching to the prisoners, symbolic experience, kerygma, evangelisation, missions preachingAbstract
Preaching the Word of God in penitential institutions constitutes an entrance into a missionary terrain. This milieu is characterized with high degree of dechristianization and atheism as well as magical thinking. The inmates are subject to multidimensional pressure: they must face human judgement, confront their own sense of guilt, and also the criminal subculture. In the light of drastically limited possibilities of satisfying both their social and communication needs, the prisoners develop the attitude of lack of confidence, semblance of coping with their lives, and hidden fears.
Preaching the word of God in this particular context imposes high demands upon the preacher. He must be capable of evangelic preaching with its heart located in kerygma. His attitude towards the inmates must be devoid of condemnation as his main mission is to invite the listeners to create a personal relationship with God. The central subject of preaching in prison should be the Divine mercy (Misericordia) which reveals the true face of God. The language used should be both concrete and simple, which is meant to make Him a close Person. Within the preaching the priest should be able to build a symbolic experience, which shall enable the listeners to rebuild their bond with the source of life, and the sense of freedom and meaning being God and His Word himself.
References
Cantalamessa R., Tajemnica głoszenia słowa Bożego, przekł. G. Niedźwiedź, Wrocław 2007.
Dannowski H. W., Die Aufgabe der Gefängnispredigt. Beobachtungen und Überlegungen, w: Gefängnispredigten. Beispiele und Überlegungen. Hg. H. W. Dannowski, P. Rassow, t. 2, Hannover 1985, s. 131–140.
Dyk S., Homilia. Droga do żywego poznania misterium Chrystusa, Kielce 2016.
Dyk S., Nowa ewangelizacja – konkretne wezwanie, Gubin 2015.
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium.
Grant M., Personenzentrierter Umgang mit Schuld in der Gefängnisseelsorge, Hg. H. Schmidt, Ch. Möller, H. Schwier, Münster 2002 (Heidelberger Studien zur Praktischen Theologie, 2).
Hajduk R., Ewangelia na forum świata. Od apologetyki do marketingu narracyjnego, Kraków 2013.
Jan Paweł II, Przemówienie do więźniów wygłoszone w zakładzie karnym, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/30plock_07061991.html (11.09.2017).
Jastrzębska M., Krótka charakterystyka zjawisk nieformalnych struktur podkultury przestępczej, http://www.studiagdanskie.gwsh.gda.pl/tom7/ studia%20VII%20s159–172.pdf (29.08.2017).
Koch H., Raum der Bewahrung im Raum der Justiz. Theologische Überlegungen zum Gottesdienst im Gefängnis, w: Gottesdienst im Gefängnis. Erfahrungen – Orientierungen – Konkretionen, Hg. P. Rassow i in., t. 1, Hannover 1984, s. 35–38.
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2006.
Linowski K., Więzienie a skazani młodociani, http://docplayer.pl/14473127-Wiezienie-a-skazani-mlodociani.html (11.08.2017).
List Ojca Świętego Franciszka przed Jubileuszem Miłosierdzia, https://www.milosierdzie.pl/index.php/pl/aktualnosci-3/jubileusz-milosierdzia/1312-list-ojca-swietego-franciszka-przed-jubileuszem-milosierdzia.html (7.09.2017).
Luksch T., Predigt als metaphorische Gott-Rede. Zum Ertrag der Metaphernforschung für die Homiletik, Würzburg 1998.
Ogólne wprowadzenie do mszału rzymskiego, Poznań 2004.
Pierzchała K., Posługa religijna kapelana więziennego w percepcji osadzonych w świetle badań własnych, http://docplayer.pl/15540964-Posluga-religijna-kapelana-wieziennego-w-percepcji-osadzonych-w-swietle-badan-wlasnych.html (30.08.2017).
Płusa S., Doświadczenie symboliczne jako kształt kerygmatu, „Przegląd Homiletyczny” 14 (2010), s. 19–30.
Przybiliński S., Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2005.
Rassow P., Zur Besonderheit der Gefängnispredigt. Erfahrungen der Väter, w: Gefängnispredigten. Beispiele und Überlegungen, Hg. H. W. Dannowski, P. Rassow, t. 2, Hannover 1985, s. 15–25.
Sławiński H., Homilia wprowadzeniem w doświadczenie Boga a kontekst sekularyzmu, „Przegląd Homiletyczny” 16 (2012), s. 119–134.
Wahl H., Glaube und symbolische Erfahrung. Eine praktisch-theologische Symboltheorie, Freiburg–Basel–Wien, 1994.
Wahl H., LebensZeichen von Gott – für uns. Analysen und Impulse für eine zeitgemäße Sakramentenpastoral, Münster 2008.
Wahl H., Symbolische Erfahrung: umgestaltete Beziehungserfahrung. Skizze einer psychoanalytisch fundierten Symboltheorie, „Wege zum Menschen” 51 (1999), s. 447–462.
Wahl H., Zum pastoral-katechetischen Einsatz von Bildwerken aus pastoralpsychologischer Sicht, „Trierer Theologische Zeitschrift” 4 (2009), s. 343–355.
Wendeberg, W., „… zu predigen den Gefangenen, daß sie los sein sollen”. Von der Schwierigkeit, Notwendigkeit und Möglichkeit eines befreienden Wortes in der Unfreiheit, w: Gottesdienst im Gefängnis. Erfahrungen – Orientierungen – Konkretionen. Red. Herbert Koch, Peter Rassow, Karl Steinbauer i inni, Band I, Hannower 1984, s. 49–54.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).