“Discernment of Spirits” (διάκρισις) according to St. Dorotheus of Gaza (505–560 / 580)

Authors

  • Dariusz Kasprzak Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.3726

Keywords:

διάκρισις, spiritual fatherhood, Dorotheus of Gaza

Abstract

Description of spiritual fatherhood with its supreme authority of “discernment of spirits”, which we find in the texts of St. Dorotheus of the Thawath monastery at Gaza did not lead to the absolutization of this ascetic power. Father’s spiritual guidance did not bear the responsibility of the individual student. The spiritual power of discernment represented by the spiritual father should help the student shape his conscience properly and support him in the process of recognizing what he pleases. The spiritual father’s advice that followed the student’s “disclosure of thoughts” was to help the latter firmly reject bad thoughts. By gradually renouncing their own will, based on spiritual obedience to the spiritual father as a guide in faith, the monks of Thawatha gradually broke free from the power of passion. The conditions postulated by Dorotheus as necessary for the discernment itself are also significant: gentleness and humility, rejection of the attitude of justification and acceptance of repentance, and the constant fight against passions. These attitudes should be shaped in monks, but also in everyone who “tries to unite with God through humble life”.

Author Biography

  • Dariusz Kasprzak, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Dariusz Kasprzak OFMCap (ORCID ID: 0000-0003-0137-3514) – ur. 1966 roku w Krakowie, patrolog, prof. dr hab. teologii, prof. nadzw. UPJPII. Prowadzi wykłady z patrologii na Wydziale Teologicznym UPJPII w Krakowie, w krakowskim seminarium kapucynów i salezjanów, a z duchowości patrystycznej w Karmelitańskim Instytucie Duchowości w Krakowie. Z ważniejszych publikacji należy wymienić: Il pensiero sociale di Paolino da Nola (Kraków 2003), Duszpasterze V wieku. Studium porównawcze myśli pasterskiej św. Piotra Chryzologa i Salwiana z Marsylii (Kraków 2008; tłum. ang. 2017), The studies regarding monasticism and voluntary poverty in the patristic Church (Kraków 2017), Kształtowanie się nauki o niebie w teologii patrystycznej I–III wieku (Kraków 2017).

References

Abba Pojmen, Apoftegmaty, tłum. M. Borkowska, Kraków 1994, s. 365–411 (ŹM 4).

Barsanufiusz i Jan, Listy, tłum. E. Dąbrowska, Kraków 2013 (ŹM 69).

Borkowska M., Życie, działalność i duchowość św. Doroteusza z Gazy, w: Św. Doroteusz z Gazy, Nauki ascetyczne, tłum. M. Borkowska, Warszawa, s. 5–11 (PSP 27).

Colombás G.M.B., Discernimento degli spiriti (diacrisis), w: Dizionario degli Istituti di Perfezione, vol. 3, ed. G. Rocca, Roma 1976, s. 705–706.

Doroteusz z Gazy, ed. kryt. Oeuvres spirituelles, ed. L. Regnault, J. De Préville, Paris 1963 (SCh 92); przekład polski: Pisma ascetyczne, tłum. M. Borkowska, Kraków 2010 (ŹM 51).

Ewagriusz z Pontu, O ośmiu duchach zła, w: Ewagriusz z Pontu, Pisma ascetyczne, t. 1, tłum. L. Nieściór, Kraków 1998, s. 375–403 (ŹM 18).

Ewagriusz z Pontu, O praktyce [ascetycznej], w: Ewagriusz z Pontu, Pisma ascetyczne, t. 1, tłum. E. Kędziorek, Kraków 1998, s. 203–230 (ŹM 18).

Ewagriusz z Pontu, O różnych rodzajach złych myśli, w: Ewagriusz z Pontu, Pisma ascetyczne, t. 1, tłum. L. Nieściór, Kraków 1998, s. 329–372 (ŹM 18).

Guillaumont A., „Serce” u starożytnych greckich pisarzy ascetycznych, w: A. Guillaumont, U źródeł monastycyzmu chrześcijańskiego, t. 2, przekł. S. Wirpszanka, Kraków 2006, s. 83–99 (ŹM 38).

Guillaumont A., Wizje mistyczne w chrześcijańskim monastycyzmie wschodnim, w: A. Guillaumont, U źródeł monastycyzmu chrześcijańskiego, t. 1, przekł. S. Wirpszanka, Kraków 2006, s. 189–204 (ŹM 37).

Harmless W., Chrześcijanie pustyni. Wprowadzenie do literatury wczesnego monastycyzmu, przekł. M. Höffner, Kraków 2009.

Hausherr I., Spiritual Direction in the Early Christian East, Kalamazoo 2010.

Hevelone–Harper J.L., Uczniowie pustyni. Mnisi, świeccy i prymat ducha w Gazie VI wieku, tłum. E. Dąbrowska, Kraków 2010 (ŹM 52).

Jurando M.R., Rozeznawanie duchowe. Teologia. Historia. Praktyka, tłum. K. Homa, Kraków 2002.

Kasprzak D., Ojcostwo duchowe w myśli patrystycznej – zarys zagadnienia, „Polonia Sacra” 20 (2016) nr 3 (44), s. 101–122.

Kasprzak D., „Rozeznawanie duchów” (διάκρισις) w czasie monastycyzmu patrystycznego, w: M. Gilski, Sz. Drzyżdżyk, Rozeznanie, przeszłość, teraźniejszość, Kraków 2018, s. 47–65.

Lienhard J.T., On “Discernment of Spirits” in the Eearly Church, „Theological Studies” 41 (1980) Issue 3, s. 505–529.

Marek Eremita, O prawie duchowym, kol. 905–930 (PG 65).

Misiarczyk L., Osiem „logismoi” w pismach Ewagriusza z Pontu, Kraków 20072.

Misijuk W., Przewodnictwo duchowe w monastycyzmie prawosławnym, Lublin 2014.

Nieścior L., Rozeznawanie myśli (διάκρισις) i spór z nimi (ἀντίρρησις) według Ewagriusza z Pontu, w: Droga doskonałości chrześcijańskiej w epoce patrystycznej. Zagadnienia wybrane, red. J. Pałucki, M. Szram, Lublin 1997, s. 31–56.

Nieścior L., Wstęp, w: Doroteusz z Gazy, Pisma ascetyczne, tłum. M. Borkowska, Kraków 2010, s. 24–38 (ŹM 51).

Pietras H., Rozeznawanie duchów u Ojców Kościoła, w: Rozeznawanie duchów w „Ćwiczeniach duchownych”, red. K. Osuch, Czechowice-Dziedzice 1991, s. 60–67.

Pietras H., Rozeznawanie duchów u Orygenesa, „Życie Duchowe” 39 (2004), s. 113–116.

Rich A.D., Discernment in the Desert Fathers: „Διάκρισις” in the Life and Thought of Early Egyptian Monasticism, Milton Keynes (UK) 2007.

Špidlik T., Gargano I., Duchowość ojców greckich i wschodnich, tłum. J. Dembska, Kraków 1997, s. 105–106.

Špidlik T., L’obéissance et la conoscience selon Dorothée de Gaza, „Studia Patristica” 11 (1972) no. 2, TU 108, s. 72–78.

Szykuła R., Ojcostwo duchowe w listach Barsanufiusza i Jana z Gazy, Kraków 2018.

Wianowski L., Doskonałość mnicha w pismach Doroteusza z Gazy, Kraków 2016.

Downloads

Published

2020-10-31

Issue

Section

Thematic articles

Similar Articles

11-20 of 90

You may also start an advanced similarity search for this article.