Przepowiadanie słowa w kontekście przemian religijności młodych Niemców i Polaków
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.2387Słowa kluczowe:
młodzież, religijność, przepowiadanie, Niemcy, PolskaAbstrakt
Badania nad warunkami życia i religijnością młodzieży niemieckiej i polskiej wskazują na postępujące przemiany, jakie w obszarze życia religijnego dokonują się wśród współczesnego pokolenia młodych Niemców i Polaków. Zasadniczo można je uporządkować w dwóch grupach: 1) odnoszące się jednocześnie do młodzieży polskiej i niemieckiej, 2) traktujące osobno każdą z grup młodzieży.
W obliczu przemian zachodzących w religijności młodych Polaków i młodych Niemców należy uwzględniać propozycje takich form ewangelizacyjnych, które odpowiadają mentalności i duchowym potrzebom młodej generacji. Przede wszystkim należy zmienić podejście do sposobu przepowiadania, a mianowicie nie tylko dbać o merytorczną stronę przekazu ale także uwzględnić nowe formy i konteksty głoszenia.
Bibliografia
„Jugend 2015”. 17. Shell Jugendstudie, Hg. M. Albert i in., Frankfurt am Main 2015.
„Wie ticken Jugendliche 2012? ”. Lebenswelten von Jugendlichen im Alter von 14 bis 17 Jahren in Deutschland, Hg. M. Calmbach i in., Berlin 2011.
„Wie ticken Jugendliche 2016?”. Lebenswelten von Jugendlichen im Alter von 14 bis 17 Jahren in Deutschland, Hg. M. Calmbach i in., Berlin 2016.
Beck U., Der eigene Gott: von der Friedensfähigkeiten und dem Gewaltpotential der Religionen, Frankfurt am Main 2008.
Biela B., Szkoły nowej ewangelizacji w Polsce. Zasady i sposoby działania, w: Nowa ewangelizacja wyzwaniem dla Kościoła w Polsce, red. B. Biela, Katowice 2011, s. 449–497.
Boguszewski R., Młodzież o sobie: wartości, obyczajowość, grupy odniesienia, w: Młodzież 2013, red. M. Grabowska, J. Kalka, Warszawa 2014 (Opinie i Diagnozy – CBOS), s. 109–111.
Fiałkowski M., Małe grupy religijne środowiskiem ewangelizacji młodzieży, „Warszawskie Studia Pastoralne” 9 (2014), s. 213–222.
Forderung der jungen Generation an Bischöfe, Priester, Prediger und Lehrpersonen, w: Die Wahrheit lehren und leben. Predigten uns Ansprachen zu Schulfragen, Hg. R. Graber, Abensberg 1979, s. 35–37.
Franiciszek, Miłosierdzie ma zawsze młode oblicze, https://www.tvp.info/26330483/franciszek-na-bloniach-milosierdzie-ma-zawsze-mlode-oblicze (22.08.2017).
Gensicke Th., Die Wertorientierungen der Jugend (2002–2015). Religiosität und Kirche, w: Jugend 2015. 17. Shell Jugendstudie, Hg. M. Albert i in., Frankfurt am Main 2015, s. 250–257.
Jonda B., Młodzież w Polsce i jej stosunek do Kościoła, w: Pomiędzy sekularyzacją i religijnym ożywieniem. Podobieństwa i różnice w przemianach religijnych w Polsce i Niemczech, red. E. Firlit i in., Kraków 2012, s. 441–452.
Käppler M., Morgenthaler Ch., Wertorientierung, Religiosität, Identität und die psychische Gesundheit Jugendlicher, Stuttgart 2013.
Łachut W., Aktualne wyzwania i kierunki w posłudze słowa wśród młodzieży, „Seminare. Poszukiwania Naukowe” 15 (1999), s. 45–62.
Lipiec D., Marketing relacji a duszpasterstwo, „Teologia Praktyczna” 16 (2015), s. 17–20.
Mariański J., Religijność młodzieży polskiej w procesie przemian, „Zeszyty Naukowe KUL” 2 (2010), s. 39–61.
Mariański J., Religijność w procesie przemian. Szkice socjologiczne, Warszawa 1991.
Pawlina K., Religijność polskiej młodzieży, http://www.katolik.pl/religijnosc-polskiej-mlodziezy,1156,416,cz.html (20.05.2017).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.