Mercy as a Category of Social Life
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.2322Keywords:
mercy, pedagogical space, the courage to proclaim the truth, forgivenessAbstract
Reflection on the reality of mercy in social life, and also in the pedagogical space, leads to the question of whether the mercy is a sign of weakness and lowering of expectations, or rather a sign of fair care about the quality of life and development of the young generation. Presented article is an attempt, based on theological and pedagogical knowledge, to find answers to this key question, and to specific problems arising from it.References
Albieri E., Katecheza dzisiaj, Warszawa 2003.
Brezinka W., Wychowanie i pedagogika, Kraków 2008.
Czekalski R., Katecheza komunikacją wiary, Płock 2006.
Dziewiecki M., Komunikacja wychowawcza, Kraków 2005.
Fitsula M. M., Pedahohika, Kyiv 2007.
Franciszek, Bulla ustanawiająca nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia Misericordiae Vultus, Wrocław 2015.
Jan Paweł II, Encyklika Dives in misericordia, Kraków 2010.
Jarząbek L., Kompetencje pedagogiczno-osobowościowe katechetów w ich ocenie oraz w opinii uczniów, w: Struktury pedagogiczne w katechezie, red. M. Śnieżyński, Kraków 2001, s. 63–77.
Kasperkiewicz K. M., Pojęcie miłosierdzia w encyklice „Dives in misericoridia”, w: Encyklika Ojca Świętego Jana Pawła II o Bożym miłosierdziu „Dives in misericordia”. Tekst i komentarz, red. S. Grzybek, M. Jaworski, Kraków 1981, s. 65–75.
Majka J., Miłosierdzie jako zasada społeczna w świetle encykliki „Dives in misericordia”, w: Encyklika Ojca Świętego Jana Pawła II o Bożym miłosierdziu „Dives in misericordia”. Tekst i komentarz, red. S. Grzybek, M. Jaworski, Kraków 1981, s. 175–186.
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 2002.
Kuz’mins’kyy A. I., Omelyanenko V. L., Pedahohika, Kyiv 2008.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
O’Collins G., Farrugia E. G., Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych, Kraków 2002.
Pankowska D., Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej, Lublin 2010.
Rahner K., Vorgrimler H., Mały słownik teologiczny, Warszawa 1987.
Sukhomlyns’ky V. O., My prodovzhuyemo sebe v dityakh, Kyiv 1972.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012.
Śnieżyński M., Sztuka dialogu, Kraków 2005.
Wawrzyniak-Beszterda R., Doświadczenia komunikacyjne uczniów w czasie lekcji: studium empiryczne, Kraków 2002.
Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, Lublin 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).