Nędza kondycji ludzkiej i religia

Autor

  • Piotr Kostyło Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.4033

Słowa kluczowe:

nędza kondycji ludzkiej, religia, nadzieja, lokalność, uniwersalizm

Abstrakt

Niniejszy esej jest poświęcony różnym aspektom nędzy kondycji ludzkiej i ich odniesieniom do religii, tak jak rozumieli tę kwestię Leszek Kołakowski i Józef Tischner. Po wstępnej prezentacji postaci obu myślicieli autor omawia przykładowe aspekty wspomnianej nędzy, pokazując zarazem, w jakich punktach myślenie Kołakowskiego różniło się od myślenia Tischnera. Kluczową kwestią jest jednak dla autora ewolucja, jaka dokonała się w poglądach na ten temat u każdego z nich z osobna. Ewolucja ta pokazuje, że nie spełniły się nadzieje Kołakowskiego i Tischnera na przezwyciężenie tego, co każdy z nich na swój sposób rozumiał jako nędzę kondycji ludzkiej w polskiej lokalności. Tym samym Polakom nie było dane dojście do uniwersalizmu, postrzeganego przez obu myślicieli w kontekście kultury zachodnio-europejskiej. Stwierdzenie to pociąga jednak za sobą pytanie, co we współczesnej kulturze, a zwłaszcza religii jest lokalne, a co uniwersalne.

Biogram autora

  • Piotr Kostyło - Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
    Piotr Kostyło, dr hab. prof. uczelni, kierownik Katedry Filozofii Wychowania i Edukacji Obywatelskiej na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, inicjator serii wydawniczej „Biblioteka Myśli Pedagogicznej”, redaktor naczelny czasopisma „Filozofia Edukacji”, tłumacz prac m.in. Johna Henry’ego Newmana, Williama Jamesa, Émile’a Durkheima i Henriego Bergsona. Specjalizuje się w filozofii edukacji. Przewodniczący Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, członek Internationale-Ferdinand-Ebner-Gesellschaft. Student ks. Józefa Tischnera i Leszka Kołakowskiego.

Bibliografia

Bergson H., Dwa źródła moralności i religii, tłum. P. Kostyło, K. Skorulski, Kraków 1993.

Delsol Ch., Le Souci contemporain, Bruxelles 1996.

Dymarski Z., Między kapłanem a błaznem. O tolerancji w kontekście kultury, w: Tolerancja a edukacja, red. M. Patalon, Gdańsk 2008, s. 72–80.

Kępiński A., Psychopatie, Warszawa 1977.

Kołakowski L., Czym jest socjalizm?, w: L. Kołakowski, Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone sprzed roku 1968, t. 2, Londyn 2002, s. 172–176.

Kołakowski L., Etyka bez kodeksu, w: L. Kołakowski, Kultura i fetysze, Warszawa 2000, s. 139–173.

Kołakowski L., Główne nurty marksizmu: powstanie – rozwój – rozkład, Londyn 1998.

Kołakowski L., Kapłan i błazen, w: Kołakowski, Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone sprzed roku 1968, t. 2, Londyn 2002, s. 263–293.

Kołakowski L., Symbole religijne i kultura humanistyczna, w: L. Kołakowski, Kultura i fetysze, Warszawa 2000, s. 219–239.

O sztuce oswajania liberalizmu. Z Leszkiem Kołakowskim rozmawia Piotr Kostyło, „Przegląd Powszechny” (1998) nr 4, s. 14–30.

Tischner J., Chochoł sarmackiej melancholii, w: J. Tischner, Świat ludzkiej nadziei, Kraków 1992, s. 15–28.

Tischner J., Ludzie z kryjówek, „Znak” (1978) nr 1 (283), s. 57–72.

Tischner J., Upadek Ikara, w: J. Tischner, Ksiądz na manowcach, Kraków 1999, s. 295–311.

Tischner J., Wstęp, w: J. Tischner, Świat ludzkiej nadziei, Kraków 1992, s. 9–12.

Pobrania

Opublikowane

2021-09-30

Podobne artykuły

11-20 z 48

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.